Ny programvara
Ny programvara
Har fått ny programvara till min brännara, vad skall jag tänka på när jag byter?
Biomatic 2006
Thermia Bequem 15D
Thermia Bequem 15D
Re: Ny programvara
Fått, eller köpt isåfall pris?Svenne skrev:Har fått ny programvara till min brännara, vad skall jag tänka på när jag byter?
Frågade min kontakt och svaret blev svävande 4-500kr. Tror inte heller
thermias representant han hade frågat var säker.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Jag fick min oxoSvenne skrev:Jag lyckades få ett pogram vid ett pellesinfo i Vänersborg, tack än en gång Andrè, hur ställer jag i den förlängda temp, mellan 60 till 80 grader?

Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Håll in höger o vänster pil samtidigt i några sekunder gå till effekt o välj sedan 5 med + knappen.. Vänta tills 5:an slutar blinka då går du in i menyn med höger pil o där finns tankdiff..Svenne skrev: hur ställer jag i den förlängda temp, mellan 60 till 80 grader?
Ställer du den på 20 grader så startar den då tempen är 20 grader under inställt börvärde..
För att få on/off väljer du under samma meny glödhållning off den står på 60 min nu..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
På sommaren glödhållning off då du kör bara vv o med glödhållning på vintern då uppstarten går mycket snabbare.. De tar 17 min när du kör med eltändning o står du då i duschen kan det ju bli lite kallt då systemet oxå tagit värme..Svenne skrev:Toppen Andrè!!!
Vad vinner jag med att ändra på glödhållningen till On/Off?

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Fröträd
Vinner man nåt med on/off-styrning på sommarn när man inte har acctank?André skrev:På sommaren glödhållning off då du kör bara vv o med glödhållning på vintern då uppstarten går mycket snabbare.. De tar 17 min när du kör med eltändning o står du då i duschen kan det ju bli lite kallt då systemet oxå tagit värme..Svenne skrev:Toppen Andrè!!!
Vad vinner jag med att ändra på glödhållningen till On/Off?
Funderar på om det inte är mer optimalt att ställa 5-20 grader högre hysteres och kanske trimma om hög- och lågläge till att ligga på ett par kW lägre i effekt. Det borde ge längre gångtider och bättre verkningsgrad generellt och ändå tillgodose VV-kapacitet när den behövs. I vart fall jag duschar även på sommaren varje dag. Gärna länge

Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Kör tankdiff oxå..Asterix skrev:Jag har 0518 och det verkar inte gå att ställa glödhållning lägre än 20, eller skall man trycka på nåt annat än minus för att komma till Off?
Peter
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja pannan sotar inte på samma sätt o de luktar inte brännd pellets ute..Barsk skrev:
Vinner man nåt med on/off-styrning på sommarn när man inte har acctank?

Kör även tankdiff 35-40° med stopp på ca 90-92° då kommer brännaren bara att gå ca 1 gång/dygn..
Hmm, men om man vill ha bra VV-kapacitet, får man det med så extrema inställningar? Annars verkar det ju bra.André skrev:Ja pannan sotar inte på samma sätt o de luktar inte brännd pellets ute..Barsk skrev: Vinner man nåt med on/off-styrning på sommarn när man inte har acctank?![]()
Kör även tankdiff 35-40° med stopp på ca 90-92° då kommer brännaren bara att gå ca 1 gång/dygn..
Jag kommer att få min Biomatic-panna installerad på tisdag (snabba leveranser

Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Tack!André skrev:Kör tankdiff oxå..Asterix skrev:Jag har 0518 och det verkar inte gå att ställa glödhållning lägre än 20, eller skall man trycka på nåt annat än minus för att komma till Off?
Peter
Jag ställde tankdiffen på 20grader och stödvärme på 30, det tycks funka så långt.... Jag nollställde tidsräkneverken, så jag kan se om den "smyg-går" på el.
Kanske skall öka till högre värden som någon föreslog?
Peter
Biomatic 20+