CO2-mätning

Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

logaritmen skrev: Det intressanta är att mätningarna är gjorda exakt samtidigt.
I see! Okidoki, missade den detaljen. Ja, nåt instrument visar fel i vart fall det är ju klart.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

[quote="Mortel"][quote="logaritmen"]
Enda tillförlitliga sättet att kontinuerligt mäta CO2 halten är via två stycken inbördes kalibrerande IR-sensorer. Dessa instrument är inte vanliga (mkt dyra..).
quote]

Verkar intressant. Hur fungerar metoden?

Jag kan förstå att ni tycker mitt intresse för att bygga verkar lite 'konstigt' men ibland bygger dyra mätinstrument på 'marknadskrafter' som ser till att hålla priset uppe. Den faktiska tekniken kan vara mycket simpel.
För att kunna uppnå en kontinuerlig relativ mätning för övervakning behöver inte en egen utrustning vara kalibrerad.
Mortel
Fröträd

Inlägg av Mortel »

KVP skrev:
Mortel skrev:
logaritmen skrev: Enda tillförlitliga sättet att kontinuerligt mäta CO2 halten är via två stycken inbördes kalibrerande IR-sensorer. Dessa instrument är inte vanliga (mkt dyra..).
quote]

Verkar intressant. Hur fungerar metoden?

Jag kan förstå att ni tycker mitt intresse för att bygga verkar lite 'konstigt' men ibland bygger dyra mätinstrument på 'marknadskrafter' som ser till att hålla priset uppe. Den faktiska tekniken kan vara mycket simpel.
För att kunna uppnå en kontinuerlig relativ mätning för övervakning behöver inte en egen utrustning vara kalibrerad.
Jo jag förstår nog nöjet :D
Du borde kunna köpa lösa prober någontans och göra resten själv.

Testo säljer nu en uppgradering till sin Testo350:

http://www.testo350.com/images/PDF/lite ... OMODUL.PDF

http://www.testo350.com/whatsnew.html

Finns en liten skiss på principen i broschyren. De verkar använda en ljuskälla men två filter.. häftigt att den här proben finns till så här små intrument!

Bra tips för att bygga själv är att kolla patentliteraturen och filtrera bort juridiken.
BlueFlame sedan -05
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Någon som kan förklara trovärdigt varför inte EPD-metoden verkar fungera. Borde ju gå eftersom man samlar in ett prov på rökgaserna. Jag har dragit ut på insamlandet över en längre tid....minuter men det blir inga stabila värden. Jag har också kört med sottalsbestämning samtidigt och ligger på sottal 2. Vore intressant att reda ut detta för det kan ge en billig metod att ställa in pannan på.
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Någon som jobbar bara m,ed sottalet som inställningsverktyg?
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar