hur länge står er brännare stilla?
Det brukar finnas en pil på pumphuset som indikerar pumpriktningen.Nilsson skrev:Jag är inte bekant med din panna eller shunten.
Men jag tror att cirkpumpen är monterad på fel håll...den passar väl på båda hållen???
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Den där kopplingen är ju helt koko. Pumpen kommer att suga vaten från bottnen av pannan där vattnet är kallast.tompa80 skrev:Shunten är den som följer med panna vid leverans
Här kommer fler bilder som är tydligare.
Om flödet var tvärt emot vad du säger så vore det lite (men bara lite) mer logiskt.
Sen är den där extrasvängen på röret efter t-kopplingen lite lattjo. Där kan det bli en luftficka. Gjorde han det bara för att det skulle gå åt lite extra delar? Klämkopplingar är snordyra...
Hade jag varit du hade jag ringt rörisen och bett homom förklara varför han har gjort sådär. Jag anser iaf att det är felkopplat.
Fast jag är ju ingen "riktig" röris utan bara en halvkompetent amatör som lyckades installera sin nya biomatic själv...
Ventilen som är stängd på en av bilderna är för att fylla på vatten i systemet. Fast det visste du väl redan?
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Brukar man inte vilja ha en backventil efter påfyllningsventilen? Det har iaf jag... (så att pannan inte kan trycka ut cirkulationsvatten i kallvattensystemet om den skulle koka och påfyllningsventilen får för sig att ge upp)zeylon skrev:Ventilen som är stängd på en av bilderna är för att fylla på vatten i systemet. Fast det visste du väl redan?
Hur som helst så verkar dina kopplingar vara aningen knasiga (minst sagt), Tompa80. Kanske skulle vara idé att ta dit en röris som vet vad han pysslar med? (och naturligtvis skicka fakturan till Kalle Anka-rörisen som gjort installationen från början)
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.

KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Nä, nog går väl pumpen rätt? Den suger in returvatten i mitten på hjulet och trycker genom pannan och ut i stigaren. Men den där T-kopplingen fattar jag inte, den pumpar då vatten direkt in i pannan igen, flödet i radiatorkretsen borde bli minimalt (?) Det borde också bli självcirkulation i detta röret vid pumpstillestånd, då har du ju en liten kylslinga på utsidan pannan
. Och precis som Zeylon har jag svårt för den där luftsamlarsvängen. Bara till för att sälja koppar?
Allt detta borde dock inte påverka grundproblemet nämnvärt, att brännaren har kort ståtid. Möjligen att rören är oisolerade.
Har du testat att stänga av pumpen istället för att vrida ner shunten? Eller t.o.m. bådadera.

Allt detta borde dock inte påverka grundproblemet nämnvärt, att brännaren har kort ståtid. Möjligen att rören är oisolerade.
Har du testat att stänga av pumpen istället för att vrida ner shunten? Eller t.o.m. bådadera.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
Jag har inte testat att stänga pumpen. Är det bra att ha den stängd under längre tider?
Men om man kollar på bilden med expansionskärlet. Det är väl inte meningen att den ska sitta på det shuntade vattnet utan på expansionsutgången som finns bak på pannan.?
Jag väntar svar från panntillverkan på vad som är rätt och fel med kopplingarna, när jag vet det så ska jag ringa till han som kopplade in pannan.
Men om man kollar på bilden med expansionskärlet. Det är väl inte meningen att den ska sitta på det shuntade vattnet utan på expansionsutgången som finns bak på pannan.?
Jag väntar svar från panntillverkan på vad som är rätt och fel med kopplingarna, när jag vet det så ska jag ringa till han som kopplade in pannan.
Man kan ju starta den ett litet tag nån gång ibland.tompa80 skrev:Jag har inte testat att stänga pumpen. Är det bra att ha den stängd under längre tider?
Det är nog inte så noga med expansionskärlet, det sitter bra där det sitter.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Pumpen kan du köra 5 minuter/veckatompa80 skrev:Jag har inte testat att stänga pumpen. Är det bra att ha den stängd under längre tider?
Som övriga skrivit så är de bara en konstig/överflödig koppling som är gjord om inte de är tänkt som nån slags blandning före vattnet når pannan..

Normalt så pluggas bara där bak på pannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Min panna sjunker tempen i lika fort
Hur varmt blir de i pannrummet då de tappar så mycket?FBKfan skrev:I min nyinstallerade Effectapanna sjunker tempen ner från 85gr till 65 grader på 2-2,5timmer.
Jag har precis som du en massa oisolerade rör direkt från pannan som är jättevarma. Jag misstänker att värmen försvinner där och att dessa bör isoleras.
Funderar också på plåten där brännaren sitter fast. Den är ju väldigt het. Finns det något sätt att isolera den? Det måste ju försvinna en hel del värme den vägen också.
Jag menar 205 liter som tappar 20° gör ju nästan 4,8 kWh o effektas 750 liters acktank (90 mm pur isolering) har 3,2 kWh/dygn i förluster..

Kan pannan förlora lika mycket på 1,5 tim som tanken gör/dygn..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Har pratat med panntillverkaren nu och detta var en av dem värsta inkopplingarna som han hade sett. Skrattade rakt ut åt den.
Här kommer felen som han hittade:
*Röret som går ner till retur acktank ska bort
*Expansionskärlet får absolut inte kopplas in på rör där shunten sitter för stängs shunten helt så kan expkärlet explodera.
Cirkulationspumpen får inte vara vänd uppåt. (den runda delen på pumpen) utan den ska vara liggande.
* Sen ska cirkpumpen vara kopplad på stigande varme.
Vedsol tror att vi har förlorat mycket på att det varit felkopplat men dem vågade inte säga hur mycket. Någon som vågar räkna och spekulera...
Har även pratat med installatören och han sa att han hade blivit informerad av panntillverkaren att man ska koppla in det som han har gjort men han lovade att komma och fixa allt imorgon. Skyllde ifrån sig hela tiden och sa att så har han kopplat in till flera stycken och ingen har klaga än. Jag hotade med att gå vidare till tidningen om han inte fixar det imorgon.
Ang hur varmt det blir i pannrummet är svårt att säga men det är varmt men inte onormalt. 30 gr kanske... vet inte hur mycket det är normalt i ett pannrum.
fortsättning följer...
Här kommer felen som han hittade:
*Röret som går ner till retur acktank ska bort
*Expansionskärlet får absolut inte kopplas in på rör där shunten sitter för stängs shunten helt så kan expkärlet explodera.
Cirkulationspumpen får inte vara vänd uppåt. (den runda delen på pumpen) utan den ska vara liggande.
* Sen ska cirkpumpen vara kopplad på stigande varme.
Vedsol tror att vi har förlorat mycket på att det varit felkopplat men dem vågade inte säga hur mycket. Någon som vågar räkna och spekulera...
Har även pratat med installatören och han sa att han hade blivit informerad av panntillverkaren att man ska koppla in det som han har gjort men han lovade att komma och fixa allt imorgon. Skyllde ifrån sig hela tiden och sa att så har han kopplat in till flera stycken och ingen har klaga än. Jag hotade med att gå vidare till tidningen om han inte fixar det imorgon.
Ang hur varmt det blir i pannrummet är svårt att säga men det är varmt men inte onormalt. 30 gr kanske... vet inte hur mycket det är normalt i ett pannrum.
fortsättning följer...
-
- Lärjunge!
Hmm. 30 grader, Det tycker jag låter mycket, (Pannan var väl rätt ny väl?)tompa80 skrev: Ang hur varmt det blir i pannrummet är svårt att säga men det är varmt men inte onormalt. 30 gr kanske... vet inte hur mycket det är normalt i ett pannrum.
Med min förra panna från -60 talet så var det 25-27 grader i pannrummet.
Nu med nya(re) pannan så är det inte mer än 17 när det är som kallast. nu är det 20.
Nu är mitt pannrum relativit stort och vätter mot två ytterväggar. Men 30 låter ändå mycket (Har varit inne i en polares panrum som ligger mitt i huset. och där var det nog 25 med, kan kolla för säkerthets skull).
/Eric
-
- Lärjunge!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja de låter mer normalt..tompa80 skrev:testade att stänga cirkulationspumpen och nu har temperaturen sjunkit 2 gr på 1 timme. låter mer rimligt än tidigare.

Såg dom som körde 40° tempdiff (50-90°) med biomatic förra sommaren o då gick brännaren ca 1 gång/dygn..
Ang. pannrums tempen så blir den nog bra oxå om du isolerar alla rör o får det rätt kopplat..