hur länge står er brännare stilla?

tompa80
Entusiast!

hur länge står er brännare stilla?

Inlägg av tompa80 »

Nu när det är varmare ute så har jag stängt ner shunten helt.

Hur långa tid dröjer det innan er brännare startat efter att den stannat. Min brännare går mellan 65-80gr. När shunten är stängd står den stilla i c:a 2-2½ timme utan att vi använder något varmvatten. Har en ny combifire panna med en slinga på 150 l vatten.

Tycker att detta är förkort tid... misstänker att min installatör har kopplat in den fel. kopplat ihop rören fel men jag vet inte säkert så därför kollar jag här först.

Det konstiga är också att den står ungefär stilla lika länge om shunten är till c:a30-40 gr som om den är avstängd...
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Låter i och för sig lite våldsamt att panna skulle sjunka från 80 till 65 grader på två och en halv timme, men du har i och för sig bara 150 liter i pannan, jag har 270 liter och det tar en bra stund innan min oljebrännare drar igång på sommaren (80/75 grader).

Att det inte gör någon större skillnad när du har shunten öppen betyder ju inte så mycket, det är ju inte säkert att något element har termostaten öppen och då förbrukas ju ingen värme i alla fall, men om elementen verkligen blir ordentligt varma och det ändå inte är någon skillnad på tiden så låter det lite skumt.

Det är ju inte så mycket man kan koppla fel menar jag (i alla fall inte om pannan fortfarande ska fungera).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Re: hur länge står er brännare stilla?

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

tompa80 skrev:Nu när det är varmare ute så har jag stängt ner shunten helt.

Hur långa tid dröjer det innan er brännare startat efter att den stannat. Min brännare går mellan 65-80gr. När shunten är stängd står den stilla i c:a 2-2½ timme utan att vi använder något varmvatten. Har en ny combifire panna med en slinga på 150 l vatten.

Tycker att detta är förkort tid... misstänker att min installatör har kopplat in den fel. kopplat ihop rören fel men jag vet inte säkert så därför kollar jag här först.

Det konstiga är också att den står ungefär stilla lika länge om shunten är till c:a30-40 gr som om den är avstängd...
Trasig Shunt? Nä jag vet inte men så här ser det ut hemma hos mig idag.
Runt 6 plusgrader och shuntar ut 42-45 grader.
Runt 50-55 minuters stopptid. Har dock aldrig provat med stäng shunt.
Bild

Nästa bild är när det var som varmast i April. (I båda fallen är panntempen mellan 71-79 grader)
17 grader ute. Framledning Ca 30 grader.
Runt 1 h 45 minuters stopptid. Bild

Kan tilläggas att jag har en pannvolym på 180 liter.
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

tror inte att shunten är sönder för öppnar jag den så kommer det varmvatten.

Tror faktiskt att jag har en felkoppling .

Det är kopplingen vid T- kopplingen som jag tror är fel. Varför går den ner till retur acktank när jag inte har någon acktank? Den rördelen som går ner är alltid jättevarm oavsett om shunten är på eller inte...

se bild
http://fc.hessleholm.se/~thomas.2.nilsson/combifire.jpg
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: hur länge står er brännare stilla?

Inlägg av André »

tompa80 skrev:
15° på 150 liter gör 2,6 kWh.. :?
De gör ju 25-30 kWh/dygn i förluster o de är mycket.. :shock:

Helt klart måste nått va fel för så snabbt ska den inte tappa tempen utan uttag...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
FBKfan
Fröträd

Min panna sjunker tempen i lika fort

Inlägg av FBKfan »

I min nyinstallerade Effectapanna sjunker tempen ner från 85gr till 65 grader på 2-2,5timmer.
Jag har precis som du en massa oisolerade rör direkt från pannan som är jättevarma. Jag misstänker att värmen försvinner där och att dessa bör isoleras.
Funderar också på plåten där brännaren sitter fast. Den är ju väldigt het. Finns det något sätt att isolera den? Det måste ju försvinna en hel del värme den vägen också.
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

men är det någon som vet om kopparröret som går ner i T-kopplingen ska vara där?
Varför ska man ha en koppling till retur acktank om man inte har någon acktank? och varför är den varm när shunten är stängd?
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

tompa80 skrev:men är det någon som vet om kopparröret som går ner i T-kopplingen ska vara där?
Varför ska man ha en koppling till retur acktank om man inte har någon acktank? och varför är den varm när shunten är stängd?
Ja du, det syns ju inte på bilden vart det tar vägen så då är det inte helt lätt att svara på antar jag... ;)
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

tompa80 skrev:men är det någon som vet om kopparröret som går ner i T-kopplingen ska vara där?
Eftersom du verkar ha samma 4-vägsshunt (http://www.esbe.se/nav4880/?prodid=1568) som jag så ska du inte behöva någon extra retur. Den enda anledning jag skulle kunna tänka mig är att din pannas returanslutning mot shunten är igensatt/pluggad. Men då är det meningslöst att ha en 4-vägsshunt...

Elementen blir väl inte varma när du har stängt shunten?

Är du verkligen 100% säker på att värme ut och in är som du har ritat pilarna? Man brukar ju normalt sätta pumpen på stigaren...
Dessutom vill jag minnas att utloppet är till vänster på shunten...

Jag tror att din rörkrökare var full när han gjorde kopplingen. :roll:
Han (eller hon? :) ) har ju kopplat som om det vore en 3-vägsshunt!
Var det en gamling? Som kanske inte har hängt med i utvecklingen?
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

jag öppnade shunten nu och mina pilar är rätt.
kommer mer bättre bild senare ikväll.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Det verkar vara samma shunt som jag har. Jag har också bara framledning och return till det.

/Eric
Nilsson
Ungskog

Inlägg av Nilsson »

Jag är inte bekant med din panna eller shunten.
Men jag tror att cirkpumpen är monterad på fel håll...den passar väl på båda hållen???

Skulle det bli bättre om man vände på den???

Var det inte någon som sa något om en FULL röris???

Bara en ide´ :idea: ...eller det kanske är jag som är full...
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

Shunten är den som följer med panna vid leverans

Här kommer fler bilder som är tydligare.

Bild
Bild
Bild
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Det är lite svårt att se men han har väl inte kopplat expansionskärlet på varmvatten röret?
Thermia Biomatic 20+
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

Bild
Skriv svar