Ny blandningsventil, varmvatten går bakåt?!??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Flurken skrev:
Gäller det "bara" om man har slutet exp.kärl eller skall det alltid sitta en backventil efter avstängningsventilen???
Det har inget att göre med vilken typ av exp-kärl du har, det ska alltid vara både avstängningsventil och backventil, det finns så kallade påfyllningsventiler som har dessa båda funktioner men ser ut som en avstängningsventil.
Syns det utanpå om det är en påfyllningsventil eller en avstängningsventil??

Eller måste man skruva isär den??

Kanske inte behöver montera en backventil om det är en påfyllningsventil som sitter på röret.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Ofta sitter det en inbyggd backventil. Det sitter en pil på deras som visar flödesriktningen (kan det vara kopplat till de som har inbyggd backventil?). Se nedanstående klipp från Rinkaby.

Backventilens funktion bör vara att förhindra (det som denna tråd började med) att VV går ut i inkommande kallvattenledning.

Ventilrör 22 - extra uttag
För varmvattenberedare. Med avstängning och backventil. 2 st uttag 15R för säkerhets- och vakuumventil. Med proppat uttag för matning till blandningsventil.
Best.nr 6108
Egenskaper/Dimension
» 22
190,00 kr/st.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Flurken
Gallringsobjekt

Inlägg av Flurken »

På de flesta påfyllningsventilerna är ventilbröstet vinklat 45° samt att de har en pil som visar flödesriktningen, det finns dock påfyllningsventiler som har ventilbröstet vinkelrätt mot ventilen.

Ventilröret som "Stugsittaren" tar upp har samma funktion, kombinerad avstängning och backventil.
CTC EcoFlex.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Flurken skrev:

På de flesta påfyllningsventilerna är ventilbröstet vinklat 45° samt att de har en pil som visar flödesriktningen, det finns dock påfyllningsventiler som har ventilbröstet vinkelrätt mot ventilen.

Ventilröret som "Stugsittaren" tar upp har samma funktion, kombinerad avstängning och backventil.
Låter som om jag slipper byta ventil. Kan dock ej just nu titta på den, men jag vet att själva ventilbröstet lutar.

Då har man lärt sig ytterligare lite "extra" kunskaper...... Var skulle man hitta/få tag på all denna info om inte detta forum fanns. Känns som om den skulle bli "dyrköpt" eftersom man då skulle vara i "klorna" på någon "rörkrökare......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

Tja det satt en pil på min kran så jag får väl utgå från att det är en backventil i den :D

Passade till min fasa också på att inse att expansionskärlet är på väg ner!! "Jodå, det är inga problem att fästa det i den väggen, vi har specialplugg..." Hatar att få rätt i vissa fall :evil: Då vet man vad man gör imorgon förmiddag också...
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

Dåså, då har de varit här och ställt ner expkärlet på golvet, anslutet till pannan med "spunnen slang" tills vi har listat ut var vi ska sätta kärlet för att att det och rören inte ska vara i vägen samt sitta i en hållbar vägg....

Kan också svara på några tidigare frågor:-
- slangen för påfyllning av radiatorkretsen är inte temporär, den ska hålla både för tryck och värme och själv tycker jag att det verkar rätt smididgt
- luftningen som sitter på pannan är "automatisk"
- på balken som expkärlet hänger i sitter ju dels "övertrycksventilen" samt en "manuell" avluftningsventil
Skriv svar