Ny blandningsventil, varmvatten går bakåt?!??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Ny blandningsventil, varmvatten går bakåt?!??

Inlägg av hajof70 »

Hej där,
Jag har i min nya panna haft problem med blandningsventilen (#1 på bilden), oavsett inställning har jag fått alldeles för hett vatten i kranarna. Idag var de nere och bytte den.

Var nu nere och kikade vad de hade gjort och upptäcker då att rören ner in i pannan (#2) är skållheta, likaså är den _temporära_ slangen för inkommande vatten varm och mjuk upp till 50-100cm från pannan. Kan det verkligen vara rätt eller vad har de gjort galet?! Förutom att jag ju lär förlora värme, kan det utgöra ett problem på något sätt?

Kran #3 ska väl vara helt öppen?

Bild

Och nej, det finns ingen radiatorkrets ansluten till pannan, rören ska dras om. Därav att det kanske ser lite konstigt ut bakom tappvattenrören....

Håkan
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Pex slang till pannan ? Det var mig en bekväm rörkrökare......
Som svar på din fråga så är det naturligt att ditt ventilpaket blir varmt då pannvärmen värmer godset. Du bör ha en backventil på det kallvatten som inblandas, dvs mellan 1 och 3. En patronbackventil som stoppas in i rör duger bra och kostar en 20-30 kr.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Re: Ny blandningsventil, varmvatten går bakåt?!??

Inlägg av Stugsittaren »

swehjo skrev:Kran #3 ska väl vara helt öppen?

Jo den skall vara helt öppen, annars får V-växlaren inget nytt kallvatten när du tömmer ut VV i kran. Dvs du får inte ut något varamvatten. Det finns en backventil i ventilröret (#3 på din bild), det skall finnas en liten pil i vattenrikningen (se bild i Rinkabys katalog). Den ser ut att vara rätt monterad. Annars skulle väl Fordsson som proffs protesterat :) Är det ratt nr 3 man skall pilla på Fordsson för att få igång backventilen eller skall man motionera den med lite lätta slag med rörtången :D
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jesper@Fordson

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:11, redigerad totalt 1 gånger.
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

Som sagt, allt är temporärt inkopplat, slangarna ska bort så snart som möjligt (typ under sommaren....) :D

Jag har inte skruvat ut bröstet för kran 3, men den löper väldigt "lätt och fint" när man skruvar på den. Och ja, kikar man på pilarna på godset så pekar alla åt rätt håll så det verkar vara rätt monterat.

Efter att nu motionerat blandningsventil och #3 ett tag så får vi väl se vad som händer.
Jesper@Fordson

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:11, redigerad totalt 1 gånger.
Flurken
Gallringsobjekt

Inlägg av Flurken »

Vart går den "blanka" slangen, där den är ansluten monteras normalt säkerhetsventil (är inte nödvändigt om vattenvärmaren är liten) om man däremot tappar vatten där kan det bli oblandat varmvatten.
2 skall vara inkommande kallvatten, 1 ska vara utgående varmvatten.
CTC EcoFlex.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Den blanka slangen bör gå till radiatorkretsen (för att fylla på). Denna slang som säkert också skall bli cu-rör, sitter ofta mellan ventilröret (vid #3) och ledningen till exp.kärlet.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

Hmmm.... nu blir jag lite konfunderad själv. Den blanka slangen har ingen sagt åt mig att den ska bytas ut. Och ja, det är påfyllning av radiatorkretsen. På bilden kan ni se hur expansionskärlet är anslutet (luftning vid #2 och säkerhetsventil vid #3).

Det enda som ska vara temporärt är slangarna för tappvatten (inkommande och varmvatten) liksom pluggarna på #4 resp #5 :lol: (retur resp framledning till radiatorerna).

Bild
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Det är möjligt att han tänkt behålla rostfria slangen. Det är inte specielt varmt vatten i den eller speciellt högt tryck. Den kanske klarar sånt under många år. Det normala verkar annars vara att köra med kopparrör även där.

Det som först förvånade mig är att nästan ingen sätter dit en avstängningsventil på ledningen till exp.kärlet. Kom sedan på att om man stänger de två ledningarna (det finns ventiler i kopplingarna till cirkulationspumpen) till radiatorkretsen och öppnar säkerhetsventilen vid exp.kärlet så bör vattnet ligga trycklöst så att man kan ställa in rätt lufttryck i exp.kärlets gummiblåsa. Det blir dessutom säkrare eftersom man inte så lätt riskerar att glömma att öppna ventilerna till radiatorkretsen.

Luftningsventilen har jag sett tidigare på det stället men det verkar smart. Är det fler som har det på detta sätt? Behövs denna? (Frågar jag som just i dagarna skall skicka efter delar från Rinkaby.) Mina luftningsventiler sitter på fram- och returledningarna i takhöjd i pannrummet. I mitt hus sitter alla element i samma plan som pannan.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Skall man inte eftersträva att sätta luftningsventiler i högpunkter??

Om man inte avluftar ditt system ofta så hamnar ju luften uppe vid exp.kärlet och säkerhetsventilen får agera avluftningsventil. Är det så bra??

Eller är det så att din avluftningsventil är automatisk?? För i så fall kan man glömma mitt "svammel" enligt ovan :roll:
Senast redigerad av Roli den mån 22 maj, 2006 10:04, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Flurken
Gallringsobjekt

Inlägg av Flurken »

Skall man inte eftersträva att sätta luftningsventiler i högpunkter??
Jo, luftningar ska sitta på högpunkter, det går iofs att använda säkerhetsventilen som avluftning i det här fallet men det är bättre att montera luftningen på rätt ställe dvs på ventilrörer ovanför exp-kärlet.

Sen ska det vara en avstängningsventil och backventil på påfyllningen till värmesystemet, på bilderna ser det ut som det bara är en avstängningsventil.
CTC EcoFlex.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Flurken skrev:Sen ska det vara en avstängningsventil och backventil på påfyllningen till värmesystemet, på bilderna ser det ut som det bara är en avstängningsventil.
Gäller det "bara" om man har slutet exp.kärl eller skall det alltid sitta en backventil efter avstängningsventilen???

För om det alltid skall vara en backventil där så får jag komplettera min anläggning för där sitter det "bara" en ventil.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Flurken
Gallringsobjekt

Inlägg av Flurken »

Gäller det "bara" om man har slutet exp.kärl eller skall det alltid sitta en backventil efter avstängningsventilen???
Det har inget att göre med vilken typ av exp-kärl du har, det ska alltid vara både avstängningsventil och backventil, det finns så kallade påfyllningsventiler som har dessa båda funktioner men ser ut som en avstängningsventil.
CTC EcoFlex.
Skriv svar