Minska förbrukningen?

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:André: Min termostatfunktion är inget som finns i brännaren som standart, det är en grej jag har lagt in som bekvämlighetsgrej för mitt experimenterande, den funktion medger att jag kan styra brännarens tillslag och frånslag rätt lätt från min dator och därmed kan testa olika funktioner efter behag.
Jo de har ja förståt men hur ser de ut i en nh man köper själv??
För det följer väl knappast med kabel till datorn så de bara är att plugga i datorn.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Alltså: den termostatfunktion finns enbart på min brännare då jag har ett antal specialfunktioner för att övervaka olika funktioner. Kommunikationen med PC är möjlig i grundutförande men krävar en speciell adapter och innan du frågar: näpp, jag tillhandahåller inte den adaptor. Inte heller programmet som man styr med.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:Alltså: den termostatfunktion finns enbart på min brännare då jag har ett antal specialfunktioner för att övervaka olika funktioner. Kommunikationen med PC är möjlig i grundutförande men krävar en speciell adapter och innan du frågar: näpp, jag tillhandahåller inte den adaptor. Inte heller programmet som man styr med.
Då ska brännaren bara kopplas till befintlig termostat på pannan vilket är helt kasst tycker jag iaf..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Ja, det där med returvatten till pannan går ju att lösa genom att pumpa ut för mycket framledningsvatten, och avleda en del av det direkt tillbaka, till att värma upp returen med.

Problem uppstår väl förmodligen främst när det är riktigt kallt, och returen har låg temperatur och dessutom finns i ganska riklig mängd, skulle jag tro.

Själv har jag ju ackumulatortank, så då existerar problemet inte, eftersom returen går till tanken, inte direkt till pannan.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

André skrev:
Icecap skrev:Alltså: den termostatfunktion finns enbart på min brännare då jag har ett antal specialfunktioner för att övervaka olika funktioner. Kommunikationen med PC är möjlig i grundutförande men krävar en speciell adapter och innan du frågar: näpp, jag tillhandahåller inte den adaptor. Inte heller programmet som man styr med.
Då ska brännaren bara kopplas till befintlig termostat på pannan vilket är helt kasst tycker jag iaf..
Min Effectapanna är utrustad med digitalt termostat där man kan ställa till och frånslagstemperaturer som man vill, så du behöver ju inte gå in i brännaren och trixa :D. Hur det är på Janfirepannan vet jag inte.
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Skriv svar