Minska förbrukningen?
Minska förbrukningen?
Hej.
Kommer jag få en lägre förbrukning om jag kör intervallet 65 - 80 grader istället för 70 - 80 grader?
Finns det några pengar att spara på det?
Vad har ni för erfarenheter av detta?
Mvh Daniel
Kommer jag få en lägre förbrukning om jag kör intervallet 65 - 80 grader istället för 70 - 80 grader?
Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.
230 m2 Fageräng.
230 m2 Fageräng.
Jag har testat just dessa temperaturer och det går längre mellan varje start. Då varje start kostar en del "spill-pellets" som går åt att värma upp brännkopp osv har jag märkt ett lite lägre förbruk bara på den delen men HUR mycket kan jag inte svara på.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Re: Minska förbrukningen?
Du får nog en bättre verkningsgrad med längre gångtid.Jag gör så själv. Du sparar även på tänd elementet. Nu när jag bara värmer för varmvatten har jag testat med 45-75 graderTurbo skrev:Hej.
Mvh Daniel
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det är väl max 15° som går ställa med janfire el har du ändrat detta nu??Icecap skrev:Jag har testat just dessa temperaturer och det går längre mellan varje start. Då varje start kostar en del "spill-pellets" som går åt att värma upp brännkopp osv har jag märkt ett lite lägre förbruk bara på den delen men HUR mycket kan jag inte svara på.
Jag skrev om de i höstas då jag sett pannan o märkte att den gick ställa max 15° men borde gå ställa 40° vid körning mot acktank/vv på sommarn t.ex..
Va det inte Joackim A som körde 40° (50-90°) i sin biomatic o klarade vv utan problem med ca 1 start/dygn..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag har också tänkt mig att sänka tempertaturen i min panna, men jag är lite tveksam på hur lågt man kan gå med tanke på korrision i pannan vid lägre temp (har jag hört). Är det någon här på forumet som vet om det ligger någonting i det?
På jobbet:
Panna: Generator 40 MW, Rökgasfläkt 230Kw
Brännare: 2 st 25 MW petro pulverbrännare
Hemma: Effekta 200 vve + KMP
Panna: Generator 40 MW, Rökgasfläkt 230Kw
Brännare: 2 st 25 MW petro pulverbrännare
Hemma: Effekta 200 vve + KMP
André: Jag har en CTC 265B ju, jag har även en specialversion av styrprogrammet i min brännare (såklart) så jag styr "termostaten" (PT100 givare + lite mjukvara) via mitt övervakningsprogram eller rättare: brännaren styr det, jag ställer parametra via PC:n.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du har inte ändrat programen i brännarna/pannorna??Icecap skrev:André: Jag har en CTC 265B ju, jag har även en specialversion av styrprogrammet i min brännare (såklart) så jag styr "termostaten" (PT100 givare + lite mjukvara) via mitt övervakningsprogram eller rättare: brännaren styr det, jag ställer parametra via PC:n.
Varför är det bara 15° som det går ställa??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
Brännaren styrs av pannan.
Det är Mescolis styrenhet på pannan. Kanske en fråga för VEDSOL AB. Janfire har väl inget direkt deltagande i utvecklingen av den pannan, de har mest sitt klistermärke på pannan bara. Åsså färgen förstås...
Det är Mescolis styrenhet på pannan. Kanske en fråga för VEDSOL AB. Janfire har väl inget direkt deltagande i utvecklingen av den pannan, de har mest sitt klistermärke på pannan bara. Åsså färgen förstås...
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Jag har läst i en kursliteratur för dimensionering av värmesystem, där det står nåt i stil med att man ska undvika låga temperaturer i pannor med eldstäder just på grund av korrosionsrisken.Draken skrev:Jag har också tänkt mig att sänka tempertaturen i min panna, men jag är lite tveksam på hur lågt man kan gå med tanke på korrision i pannan vid lägre temp (har jag hört). Är det någon här på forumet som vet om det ligger någonting i det?
Har sett större hetvattenpannor som tom har en liten cirk.pump mellan tillopp och retur för att inte få in för kallt vatten tillbaka i pannan.
Även i manualen till CTC ecoflex kan man läsa att om man använder yttre anslutningen i botten på pannan så får inte returtemperaturen understiga 50 grader.
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
André: Jag har inget med pannan att göra, enbart brännaren. Hade jag haft med pannans styrning att göra hade det sett MYCKET annolunda ut, det hade t.o.m. varit användarvänligt..... 

Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Pannrumstomte!
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Men stopp ett tag nu. Just nu skickar vi (som har värmen på) ut ca 27 grader till elementen och returen blir då något kallare. Vad händer då i shunten, vi blandar upp returvattnet med varmare vatten men samtidigt går en del säg 25 gradigt vatten tillbaka i pannan men detta är inget problem eller? Skall jag tolka det som att en oshuntad retur på under 50 grader kan ge kondensproblem på gr av mängden kallt vatten men den (betydligt kallare) mindre mängd vatten som kommer från shunten direkt blandas ut med varmare vatten så att denna efftekt inte uppstår?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ok ska man då köra NH brännaren mot befintlig termostat då el skaffa en tk1??Icecap skrev:André: Jag har inget med pannan att göra, enbart brännaren. Hade jag haft med pannans styrning att göra hade det sett MYCKET annolunda ut, det hade t.o.m. varit användarvänligt.....
Den kanske går ställa tempen fritt i?? (inte mycket info på janfire´s sida)
De är då ruskigt simpelt i bequem. Bara att stoppa in termostat givaren under pannisoleringen o sen välja temp..

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja rimligt vis blir det så..Stugsittaren skrev:Men stopp ett tag nu. Just nu skickar vi (som har värmen på) ut ca 27 grader till elementen och returen blir då något kallare. Vad händer då i shunten, vi blandar upp returvattnet med varmare vatten men samtidigt går en del säg 25 gradigt vatten tillbaka i pannan men detta är inget problem eller? Skall jag tolka det som att en oshuntad retur på under 50 grader kan ge kondensproblem på gr av mängden kallt vatten men den (betydligt kallare) mindre mängd vatten som kommer från shunten direkt blandas ut med varmare vatten så att denna efftekt inte uppstår?
Det är därför Biotech kräver att de sätts en 55° termiskventil på returen om pannan ska köras direkt mot golvvärmesystem.. Men ja har inte sett nån fler panna som kräver detta, Men då kanske pannorna håller för länge..

André: Min termostatfunktion är inget som finns i brännaren som standart, det är en grej jag har lagt in som bekvämlighetsgrej för mitt experimenterande, den funktion medger att jag kan styra brännarens tillslag och frånslag rätt lätt från min dator och därmed kan testa olika funktioner efter behag.
Är inte PK!
Är inte PK!