Vilken undermatad brännare ? EcoTech, eller Thermia

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

TJ skrev:Det finns ingen kW märkning på pannan dock en skylt med någonting om m2 ved samt mantel area och oljemängd. Har ej skrivit upp värden än.

Riktig PelletsPanna komplett med brännare och stor asklåda för 41 000,- låter väldigt billigt om den är bra byggd med stor invändig mantelarea .

Tänker ge den gamla gjutjärns pannan en chans först.... men det är bra att ha en plan i reserv.
Hmmm ja de va nån lustig mätning förr som jag sett några som frågat om tidigare på forum hur man tyder/översätter till kW men då va det ingen som visste..

Ja det är ett ruskigt bra pris o den ser bra ut (kopia av thermia biomatic) o i Ånäset kommer det att stå en sån panna i lastbilsgaraget så jag får väl fixa så du får kolla på den då dom installerat den.. :wink:

Det ända sm är lite dumt är att om du köper brännaren först så får du dubbla elektroniker eftersom all elektronik sitter på pannan när man köper den som paket.. :?
Iof så gör det inget för det finns många fina pannor bara du har en bra brännare t.ex janfire/combifire el effekta då båda dessa har automatisk sotning.. Även thermia biomatic pannan kommer att gå få med spaksotning o automatisk askutmatning.. Till biomatic + kommer det även att gå få lamda styrning enligt säljarna på nolia som ska gå få till gammla pannorna oxå.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

En studie resa till Ånäset är ju inte så långt bort för mig.

I och med att jag behöver antingen en Thermia på 25 kW eller CTC med uppgradering så hamnar jag kanske på 20-21 tusen bara för brännaren.
Nog är det frestande att byta panna oxå.....

Det är nog mest att vi vill sprida ut kostnaderna på fler år, sen kan ju gjutjärnspannan ge en hyfsad verkningsgrad och då får den stanna.

Spaksotning och aut. askutm. låter som framtiden :D
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

En studie resa till Ånäset är ju inte så långt bort för mig.

I och med att jag behöver antingen en Thermia på 25 kW eller CTC med uppgradering så hamnar jag kanske på 20-21 tusen bara för brännaren.
Nog är det frestande att byta panna oxå.....

Det är nog mest att vi vill sprida ut kostnaderna på fler år, sen kan ju gjutjärnspannan ge en hyfsad verkningsgrad och då får den stanna.

Spaksotning och aut. askutm. låter som framtiden :D
di5majo
Prima virke

Inlägg av di5majo »

Till biomatic + kommer det även att gå få lamda styrning enligt säljarna på nolia som ska gå få till gammla pannorna oxå..
Vad innebär lamda styrning?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nä de är ett lagom avstånd.. :wink:

Frajon i brattby (umeå) ville ha 1400:- för 25 kW uppgraderingen om jag inte mins helt fel.. Det bör va samma grejer till ctc då det är exakt samma brännare.. :roll:

Med thermia biomatic vet jag då att det går fint att köra mellan 2-2,5 ton mellan gångerna man tömmer asklådan o då kan man ju dra ur pannan samtidigt.. Rökgastempen har då stigit med ca 35° då iof så rekomenderas 50° men de är fort gjort att sota den o varför inte behålla den fina verkningsgraden..

Jo det är frestande med dom nya pannorna som är bekväma...

Jo föresten vet du vad energi förbrukningen på kåken varit??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

di5majo skrev:
Till biomatic + kommer det även att gå få lamda styrning enligt säljarna på nolia som ska gå få till gammla pannorna oxå..
Vad innebär lamda styrning?
Pannan utrustas med lamdasond som styr bränsle/luft blandningen (som på bilar) med optimal förbränning som följd..
di5majo
Prima virke

Inlägg av di5majo »

Innebär detta att man inte behöver bry sig om eventuella justeringar som det skrivs om då och då när man får en ny pellets leverans (från samma eller annan tillverkare)?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

di5majo skrev:Innebär detta att man inte behöver bry sig om eventuella justeringar som det skrivs om då och då när man får en ny pellets leverans (från samma eller annan tillverkare)?
Helt rätt..

Man behöver inte göra någa justeringar utan förbräningen är alltid optimal med rätt blandning av syre/bränsle..
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

André skrev:Jo föresten vet du vad energi förbrukningen på kåken varit??
Ägaren har ca 38 T kW tim på sin mätare ( hyrsgästen har egen hushållsström mätare). I detta ingår hans lägen, plus ett mindre rum i garaget som han isolerat och värmt, motorvärmare m.m..

Säg ca 30-32 000 kWtim bara för uppvärmningen av själva huset.

Ringde Rinkabyrör idag om brännaren, hon visste inte mycke, men skickar ett mail till mig senare, det står 15 kW på deras hemsida. Frågade om det inte skulle stå 20 kW som max effekt och om det kan säljas den som 25 kW modellen. Vi får se vad hon svarar....

Tack för hjälpen !
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

TJ skrev:
André skrev:Jo föresten vet du vad energi förbrukningen på kåken varit??
Ägaren har ca 38 T kW tim på sin mätare ( hyrsgästen har egen hushållsström mätare). I detta ingår hans lägen, plus ett mindre rum i garaget som han isolerat och värmt, motorvärmare m.m..

Säg ca 30-32 000 kWtim bara för uppvärmningen av själva huset.

Ringde Rinkabyrör idag om brännaren, hon visste inte mycke, men skickar ett mail till mig senare, det står 15 kW på deras hemsida. Frågade om det inte skulle stå 20 kW som max effekt och om det kan säljas den som 25 kW modellen. Vi får se vad hon svarar....

Tack för hjälpen !
Med den förbrukningen ska det inte vara några problem att ha bara 20 kW.. Med 35000 kWh i årsförbrukning räknar man med ca 12 kW vid -28°.. :wink:
Med bra verkningsgrad så klarar brännaren 440 kWh/dygn med 20 kW effekt o troligen drar inte ditt hus mer än 300 kWh/dygn vid -30° vilket du får ut med 62% verkningsgrad med brännaren på 20 kW inmatad effekt.. :D

Rinkabys ctc brännare är fabriks instäld på 15 kW men går ställa till 20 kW.. För 25 kW krävs större brännarkopp..
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Låter bra, nu ska jag värma 90m2 garaget till ca 15 grader oxå, dom veckor som jag jobbar med en tävlingsbil. Vilket kommer att bli större delen av vintern, då jag inte ska vara i garaget sänker jag till 5 grader.

Trots detta så för 16800 så skulle det vara värt att prova med CTC brännaren i grundutförande. Kan ju alltid köpa till den större koppen.
Verkningsgraden på pannan sjunker säkert en hel del från 20 till 25 kW.
Elda till kråkorna är aldrig kul :cry:

Jag ska ringa Lindgrens värme i Vindeln och höra deras priser på Therima oxå.

Ps, körde en viking 9990 i vårat förra hus, den justerade jag ned till ca 10 kW genom att väga pelletsarna som trillade ned under 1 min. Vid mer effekt så steg rökgasertemp. oroväckande.
Kan bara säga att den brännaren har styrt in mig på att bara titta på undermatad brännare. Ds
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

90 m2 går det runt 3-4 kW för att värma det till 15° om det finns/är normal garageisolerat i väggar o tak.. så runt 16 kW kommer du att behöva då det är -25/30° o det får vi hoppas att det inte ska bli så många dagar som de är så kallt.. Iof är väl Burträsk ett kall hål.. :wink:

Brännaren har ju flera effektsteg (3 st) så den går ju inte på högre effekt än den behöver.. Nu brukar inte min läget användas pga av att rökgastempen oftast blir för låg i modernare pannor enligt bioenergi norr men det kan kanske va ide att köra hos dej om rökgastempen blir hög..

Så du kan lungt köpa brännaren o om du behöver går den ju alltid att uppgradera el byta panna då det förmodligen är den sämre verkningsgraden som de beror på om du inte klarar dej med 20 kW..

Du kan ju låta elpannan gå in o spetsa om det är för nån dag som det inte räcker till med 20 kW.. :wink:
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

André skrev: Du kan ju låta elpannan gå in o spetsa om det är för nån dag som det inte räcker till med 20 kW.. :wink:
Precis, man ska inte dimensionera anläggning för några enstaka dagar/ år.

Elpannan kommer alltid att stå med ca 15-20 grader under pannterm. som backup om pelletsbrännaren/ skruven skulle faller.

Burträsk kallt , hallå där, vad menar du med det :wink:

Nu ska vi inte flytta in förrän 15 sept. så jag kommer nog att vänta två veckor till innan jag beställer brännaren.

Tack för all vägledning och tips, speciellt om Rinkabyrörs kanonpris, har fått priser på Thermia på ca 21 500 kr då jag ringde förra veckan till en återf.

Tom
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

hur stor eldyta är det på gjutjärnspannan ??

Lite grovt kan man säga ett en i en gjutjärnspanna skall inte brännarens effekt överstiga 50% av effekten på pannan för att få en rimlig verkningrad. Så det har ju ockå en betydelse i ditt fall.
Om pannan är på 3m2 så är det ingen ide att köra 25kw för då går väldigt mycket av värmen rakt ut i skorstenen...Och ibland måste man sätta en större brännare än man behöver för att inte riskera kondens i skorstenen, eller om man är riktigt ute och cyklar kan det bli kondens redan i pannan.

Till skillnad från en plåtpanna där man inte skall överstiga 70% av effkten på pannan.
//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Hej Mats !

Pannan heter HBM-55 och på en skylt står det Eldyta 2.95m2 Fast bränsle samt Eldyta olja 3.35m2.

Efter ett samtal idag så blir det nog att köpa en Thermia med en 6 års försäkring som ingick. Vet ej exakt vilka delar den täcker.
Känns enklare att beställa brännare här lokalt. Det blir dock med 20 kW max effekt den oxå.

Tom
Skriv svar