CTC 1100 & Janfire Flex - A.
Där råder det nog delade meningar JAG TROR på att kapa
istället för att ta bort.Dom sitter ju där för att bromsa gäller
bara att att hitta rätt läge alltså rätt längd.plockar man bort några så går ju röken lättaste vägen ut ,kapar man dom fördelar man ju vägen ut
Bara min åsikt.
Wepe
istället för att ta bort.Dom sitter ju där för att bromsa gäller
bara att att hitta rätt läge alltså rätt längd.plockar man bort några så går ju röken lättaste vägen ut ,kapar man dom fördelar man ju vägen ut
Bara min åsikt.
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Jag har ett års erfarenhet av att elda en trång oljepanna med Janfire Flex-A. Jag har några gånger fått termobrytaren att stanna brännaren. Första gången kom installatören och slet ut turbulatorerna. Då förvann problemmet, men rökgastempen skenade iväg till 250°C.
Jag stoppade tillbaka turbulatorerna en efter en och har nu alla tillbaka igen, utan problem. Jag har sett att problemmet med hög temp i brännaren händer vid återstart av brännaren efter en uraskning, speciellt när det varit kallt ute. Min gissning är att panntempen då var mycket låg, tillsammans med en nysotad panna som sänkte rökgastempen. Låg rökgastemp ger dåligt drag och hög temp i brännaren.
Numera låter jag elpatronen värma pannan under den timme man låter brännaren svalna innan askningen. Det skär i hjärtat att "elda" el, men det ger mig en driftsäker brännare.
Man ska definitivt kapa alla turbulatorer till samma längd och inte ta bort några. Wepe har rätt
Jag stoppade tillbaka turbulatorerna en efter en och har nu alla tillbaka igen, utan problem. Jag har sett att problemmet med hög temp i brännaren händer vid återstart av brännaren efter en uraskning, speciellt när det varit kallt ute. Min gissning är att panntempen då var mycket låg, tillsammans med en nysotad panna som sänkte rökgastempen. Låg rökgastemp ger dåligt drag och hög temp i brännaren.
Numera låter jag elpatronen värma pannan under den timme man låter brännaren svalna innan askningen. Det skär i hjärtat att "elda" el, men det ger mig en driftsäker brännare.
Man ska definitivt kapa alla turbulatorer till samma längd och inte ta bort några. Wepe har rätt
Värmebaronen XPP 20 med Janfire Flex-A
Hej!Sitter här med en CTC 1100 och väntar på att få en Flex A installerad här i veckan. Inte roligt att höra att det ska vara besvärligt. Tur att Charlies inlägg var lite positivt.
Har 6 meter skorsten med 110mm rör så jag hoppas allt ska gå väl.
Se till att du kan få dit en isolering på insidan av luckan emot brännaren.
Det räcker med en Fiberboard på ca 25mm i tjocklek.Isoleringen får du dit enkelt med en täckplåt på ca 1,5mm som håller den på plats, skyddar den även emot hantering vid lucköppning mm.
Ta ej ur hela turbulatorerna om du ej behöver, prova med att kapa dom först om du har för låga rökgaser. Om du kapar dessa till en längd av 250mm så höjer du rökgaserna med ca 15- 20 grader. Placera dom korta i mitten.
Se också till att installatören monterar en lågriktare så att lågan från brännaren vill brinna framåt och inte upp direkt i brännarkammarens tak. Då kommer du att bränna sönder tuberna och även luckan uppe på pannan. Inte bra när lågan når väggar och tak i eldstad.
Se till att justera brännaren med ett rökgasinstrument samt att vara noga med att aska ur denna panna varje vecka, då har du heller inte några problem.
Har kört i min panna i över 5år utan problem. Går som en klocka.
Länk till isoleringsmaterial: http://www.ifabisolering.se
Kommer säkert att gå bra!Toobster skrev:Sitter här med en CTC 1100 och väntar på att få en Flex A installerad här i veckan. Inte roligt att höra att det ska vara besvärligt. Tur att Charlies inlägg var lite positivt.
Se till bara att vara med själv vid installationen och vara en sån där frågvis och besvärlig kund

Men skämt åsido så finns det allt för många exempel på slarviga installatörer. Brännaren ska justeras efter förhållandena som råder i din skortsten/panna. Se till att han MÄTER och noterar alla värden som ska noteras i servicehäftet som kommer med brännaren (det finns skräckexempel där man noterat standardvärden utan att mäta). Notera hur många turbulatorer du haft i med olje-drift. Jag kan ha lika många i när jag kör med Pellets, dock ingen garanti för att det fungerar hos dig, men "min" installatör tog bort hälften först "det brukar bli bäst så".
Sen kan du ju alltid fråga honom om han inte mäter rökgas temp i skorstentoppen (ska ju vara minst 80grader 1 meter ner för att undvika kondens). Min installatör var höjdrädd och hade alldrig klättrat upp på ett tak i jobbet... Sen kan man ju diskutera vad som ska ingå i en brännar-installation...
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Skriver mer här då Karla1 kanske läserKarla1 skrev:Hej!Sitter här med en CTC 1100 och väntar på att få en Flex A installerad här i veckan. Inte roligt att höra att det ska vara besvärligt. Tur att Charlies inlägg var lite positivt.
Se till att du kan få dit en isolering på insidan av luckan emot brännaren.
Det räcker med en Fiberboard på ca 25mm i tjocklek.Isoleringen får du dit enkelt med en täckplåt på ca 1,5mm som håller den på plats, skyddar den även emot hantering vid lucköppning mm.
Ta ej ur hela turbulatorerna om du ej behöver, prova med att kapa dom först om du har för låga rökgaser. Om du kapar dessa till en längd av 250mm så höjer du rökgaserna med ca 15- 20 grader. Placera dom korta i mitten.
Se också till att installatören monterar en lågriktare så att lågan från brännaren vill brinna framåt och inte upp direkt i brännarkammarens tak. Då kommer du att bränna sönder tuberna och även luckan uppe på pannan. Inte bra när lågan når väggar och tak i eldstad.
Se till att justera brännaren med ett rökgasinstrument samt att vara noga med att aska ur denna panna varje vecka, då har du heller inte några problem.
Har kört i min panna i över 5år utan problem. Går som en klocka.
Länk till isoleringsmaterial: http://www.ifabisolering.se

Jag kör nu med 5 fullånga tubulatorer. Jag fick lov att ta ut en då termokontakten löste ut. Blev helt enkelt för varmt bakåt i brännaren. Tyvärr så får jag ju dock lite sämre verkningsgrad när mer värme går ut i skorstenen.
Tubulatorerna är ju järnrör med spiral runt omkring sig samt lätt ihopklämda i botten. Är det bara att kapa dom med en metallsåg och sen klämma ihop dom lite i botten som dom var innan?
Jag kör även bara på effektläge 1 än så länge. Antar att en ändring till effektläge 2 eller 3 ytterligare ökar temperaturen bakåt och kan skapa mer problem.
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.