Röklukt i pannrum - Gummit borta...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Svenne skrev:Pratade med min installatör om röken från matarskruven, han påstår att det inte beror på slussvingarna utan är en inställning, är det någon som vet??
Jag håller ändå på slussvingarna (min käpphäst på min A3:a).

Är inne på fjärde uppsättningen, tror jag, under snart 9 års drift. Den sista uppsättningen går på andra "vändningen" just nu.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Svenne
Fröträd

Inlägg av Svenne »

Jag skall få nya vingar nästa vecka, då skall det bli kul och se om det är detta som röken från matarröret beror på, jag hör av mig.
Biomatic 2006
Thermia Bequem 15D
Svenne
Fröträd

Inlägg av Svenne »

AJ vad jag har otur med min brännare, medan jag väntar på nya vingar så stoppar brännaren med texten "pellets blockering#, detta beror på att det är så mycket rök i anslutningsröret så att givarna som läser av att det saknas pellets blir lurade. Hoppas ni andra inte har sån otur med eran brännare, får hoppas på bättre tider NÄSTA ÅR.
Biomatic 2006
Thermia Bequem 15D
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Svenne skrev:AJ vad jag har otur med min brännare, medan jag väntar på nya vingar så stoppar brännaren med texten "pellets blockering#, detta beror på att det är så mycket rök i anslutningsröret så att givarna som läser av att det saknas pellets blir lurade. Hoppas ni andra inte har sån otur med eran brännare, får hoppas på bättre tider NÄSTA ÅR.
Hade hoppats på att du skulle fått och monterat dina slussvingar, är intresserad av resultatet. Om det är slussvingarna som jag tror som ger dig problemen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag har ochså problem med rök bakvägen. I december tog jag detta upp i forumet på generelt grundlag "Dåligt drag beroende på väder? vem har problem?", se evt. http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5546

Jag rengjorde den lilla ovërtryksslangen och det hjälpe lite, men endå uppstår problemet. Jag har innebygd sluss i min vertikale matningskruv på mitt förråd så jag får inte rök ut i rummet. Så därför behöver jag inte byta slussvingar i brännaren.

Jag tror orsaken till rök bakvägen kan ligga i att jag har bytt till en ny brännarkopp och denna har inte lufttilförsel i bakre vägg som den förra. Jag mistänker att det därför skapas ett övertryck i brännkoppen som gör att rök får passere genom matningskruven.

Slussvingar + vanliga matningskruvor ger ett visst motstånd mot att rök får gå fel väg genom men jag tror att denna typ brännar ligger på gränsen så att vid sämre drag vill tryckbalansen gå i favör av bakvägs rök. Håppas en från Ariterm kan korrigera mina antydningar om dom är fela.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Rol-bi skrev:
Jag rengjorde den lilla ovërtryksslangen och det hjälpe lite, men endå uppstår problemet. Jag har innebygd sluss i min vertikale matningskruv på mitt förråd så jag får inte rök ut i rummet. Så därför behöver jag inte byta slussvingar i brännaren.

Jag tror orsaken till rök bakvägen kan ligga i att jag har bytt till en ny brännarkopp och denna har inte lufttilförsel i bakre vägg som den förra. Jag mistänker att det därför skapas ett övertryck i brännkoppen som gör att rök får passere genom matningskruven.
På dom nyare brännarna (även min) finns ej denna slang längre, Den tog dom bort då den nya koppen började användas..

Slussen har då kvar av sitt flopp ljud ännu efter 8-8,5 tons förbrukning, Snart får man väl vetskap om hur länge den håller..
Kompisen startade sin biomatic i slutet på mars i fjol o han har nog kört iaf 9 ton pellets nu, Beräknad årsförbrukning räknade vi med skulle bli 12-13 ton pellets/år vilket verkar stämma rätt bra.. :D
Han förbrukade 87000 kWh/år tidigare o nu ser det ut att bli ca 35000 kWh/år...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

André
Slussen har då kvar av sitt flopp ljud ännu efter 8-8,5 tons förbrukning
Jag bytade sluss efter ett års drift, efter detta har jag inte gjort nogot med slussen. Jag kommer i håg detta flopp ljud som jag hade i början(2001-2003). Sen har det gått ca. 7 ton per år, dvs. över 30 ton genom slussen utan byte och utan vänding av vingar.

Min brännare har aldrig gått bättre än nu efter 5 års inkörning, mycket sällsynt med driftsstopp. Men jag kör luftblåsrening av brännkopp genom synglasrör varje 2-3. dag och ordentlig uraskning av brännare varje vecka.

Rökproblem uppstår omedelbart efter att fallschaktslang lossas samtidigt som fläkten går. Men slussen i min egen tilverkade skruv håller mottryck.

Men jag tycker att brännare borde kunde fungera utan att man skal vara avhängig av en fungerande sluss.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Riddarn
Prima virke

Inlägg av Riddarn »

Nu har jag monterat nya vingar och har även två uppsättningar i reserv. De gamla hade brutits av och matats in och bränts upp. Nu hör man tydligt "flopp-flopp"-ljudet när brännaren matar in pellets.
Thermia Biomatic 20+, tvåplans 20-talshus 130 m2, garage och ekonomidel på 84 m2
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Riddarn skrev:Nu har jag monterat nya vingar och har även två uppsättningar i reserv. De gamla hade brutits av och matats in och bränts upp. Nu hör man tydligt "flopp-flopp"-ljudet när brännaren matar in pellets.
Man kanske ska fundera på nya slussvingar om det blir tyst då.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag körde lite 556 i början när de var nya när den gnisslade lite. Sen dess har det varit tyst. Sprayade när det inte var glöd i pannan :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Riddarn
Prima virke

Inlägg av Riddarn »

Jag har pannrummet ute i fristående garage, så jag bryr mig inte om pannan låter lite. Men vad jag menade med "flopp-flopp" så betyder det ljudet att slussen fungerar.

PS. Sedan jag startade upp mitt bulkförråd så har det nästan blivit tråkigt... Inget att göra... Går in i pannrummet och klappar om pannan och läser av lite siffror ibland...
Thermia Biomatic 20+, tvåplans 20-talshus 130 m2, garage och ekonomidel på 84 m2
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Riddarn skrev: Sedan jag startade upp mitt bulkförråd så har det nästan blivit tråkigt... Inget att göra... Går in i pannrummet och klappar om pannan och läser av lite siffror ibland...
Är det inte så som det skall vara ... :wink: 8)
Moderator
Riddarn
Prima virke

Inlägg av Riddarn »

Är det inte så som det skall vara ...
Jo kanske det, men man var ju van att gå in varje dag och fylla nån säck... Får väl börja knyppla eller nått :roll:
Kullabacken
Späd planta
Kontakt:

Äntligen är jag på väg att slippa all rök ur min Bequem 15

Inlägg av Kullabacken »

Hej !

Efter att ha läst denna tråd, fick jag klart för mig att det är SLUSSEN som läcker, och därför ryker det upp i slangen och hela vägen ner i pelletsförrådet.

Jag har provat allt annat de senaste månaderna, men efter att ha rivit ner brännaren idag, och fått ut slussen, ser jag att vingarna är vridna och därför släpper genom röken. Så enkelt när man väl såg det.

Jag ville bara dela med mig av bilder på det hela, så fler kan se hur det INTE ska se ut.

Tack för era tips. Om man äger em Thermia Bequem 15, så kan man inte klara sig utan ett ordentligt forum, för att laga alla fel.

Bilderna

Man börjar demontera för att nå slussen
http://79.136.116.3/Resized/2d0c0ebd-02 ... 40x640.jpg

Till sist är det bara en plåt kvar
http://79.136.116.3/Resized/63cc26ec-24 ... 40x640.jpg

Och här ser man slussvingarna, som är vridna. Röken kan alltså passera förbi vingarna och uppåt. De röda pilarna visar rökens väg
http://79.136.116.3/Resized/fbda3356-83 ... 40x640.jpg

Tack för alla tips, och hoppas någon har nytta av mina bilder

Hälsningar

Niclas Frandsen
Hörby
Senast redigerad av Kullabacken den tis 09 feb, 2010 20:26, redigerad totalt 7 gång.
Kullabacken
Späd planta
Kontakt:

Nu är det klart !

Inlägg av Kullabacken »

Hej !

Nu är den nya slussen på plats. 4 vingar som verkligen går ut mot kanterna så att ingen rök kan komma upp.

När jag startade brännaren efter montering, så hörde jag ljudet av de nya vingarna, när de gled över ena kanten inne i slusshuset.

Flopp .... flopp ... flopp

Så lät den ju när jag fick den !!!

Om det fungerade ?

Inte en strimma rök kommer ur den, oavsett hur mycket jag bränner på, och även om skorstenen är kall, eller det är vindstilla

Om bara jag vetat detta för 6 månader sedan ... :shock:

Ps. (Uppdatering 2010) nu har det gått 3 år och ännu ryker det inte in, så om det ryker in så byt vingarna.
Senast redigerad av Kullabacken den tis 09 feb, 2010 20:26, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar