Röklukt i pannrum - Gummit borta...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Riddarn
Prima virke

Röklukt i pannrum - Gummit borta...

Inlägg av Riddarn »

Hej!

Jag har en Biomatic 20+ som jag kört sedan november 2004. På sistone har jag känt röklukt i pannrummet ibland men inte reflekterat så mycket mer över det... Förrän idag, döm om min förvåning när jag ser att det ryker ur pelletstunnan!!! Röken går från brännaren genom den blåa slangen, genom matarskruven och sedan ner i pelletsen när fläkten går.

Då skruvade jag isär brännaren och kunde då se att det sitter ett hjul som drivs med kedja från motorn som driver internskruven. Det här hjulet ska ha fyra gummiläppar som fungerar som backventil för luftflöde. Av de fyra gummiläpparna så kunde jag se spår av gummi i en :-(.

Någon annan som råkat ut för detta? Har ni tips på en "bonnlagning" innan jag fått tag i reservdel?

/ Björn
Thermia Biomatic 20+, tvåplans 20-talshus 130 m2, garage och ekonomidel på 84 m2
Riddarn
Prima virke

Slusshus

Inlägg av Riddarn »

Såg att det heter slusshus, alltså är det slusshjulet som är kört?
Thermia Biomatic 20+, tvåplans 20-talshus 130 m2, garage och ekonomidel på 84 m2
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

om jag kommer ihåg rätt om thermia brännare så kan du byta vingarna
om jag har fel så kommer nån thermia ägare å rättar mig
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Riddarn
Prima virke

Inlägg av Riddarn »

Det ser ut som vingarna är skruvade...
Riddarn
Prima virke

Inlägg av Riddarn »

Några bitar från en gammal plastmatta fixade det!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Röklukt i pannrum - Gummit borta...

Inlägg av Roli »

Riddarn skrev: Då skruvade jag isär brännaren och kunde då se att det sitter ett hjul som drivs med kedja från motorn som driver internskruven. Det här hjulet ska ha fyra gummiläppar som fungerar som backventil för luftflöde. Av de fyra gummiläpparna så kunde jag se spår av gummi i en :-(.

/ Björn
Har du råkat ut för bakåtbrand ???
Hur skulle de annars kunna försvinna ???
Avbrutna och åkt med in i förbränningen ???

Mina slussvingar har ännu aldrig gått av dock blivit böjda och tappat funktionen (då kan man vända på dem). En gång har det fursvunnit.... bakåtbrand i kombination med strömavbrott, då var det inte mycket kvar.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Magnus i E-tuna
Späd planta

Inlägg av Magnus i E-tuna »

Roli skrev:
Riddarn skrev: Då skruvade jag isär brännaren och kunde då se att det sitter ett hjul som drivs med kedja från motorn som driver internskruven. Det här hjulet ska ha fyra gummiläppar som fungerar som backventil för luftflöde. Av de fyra gummiläpparna så kunde jag se spår av gummi i en :-(.

/ Björn
Har du råkat ut för bakåtbrand ???
Hur skulle de annars kunna försvinna ???
Avbrutna och åkt med in i förbränningen ???

Mina slussvingar har ännu aldrig gått av dock blivit böjda och tappat funktionen (då kan man vända på dem). En gång har det fursvunnit.... bakåtbrand i kombination med strömavbrott, då var det inte mycket kvar.........
Jag har har samma problem med röklukt i pannrummet.
Jag pratade med min installatör här om dagen och då fick jag tipset att först kontrollera att luftslangen som är ansluten under slusshuset inte var igensatt. Det satt en hel del spån i slangnippeln så den är nu rengjord.
Detta hjälpte till en del så jag skruvade isär brännaren igår för att kontrollera slussvingarna. Jag tyckte inte att dom var slitna men dom var lite böjda så jag tänkte beställa nya i morgon. Jag skall genast gå ner i källare och vända på slussvingarna enligt tipsat ovan.
MVH Magnus i E-tuna

Thermia Biomatic+ sedan sommaren 2003
Svenne
Fröträd

Inlägg av Svenne »

Har samma problem som ni, med rök i pannrummet. Detta måste väl gå på garantin? För en sådan fin brännaere måste väl hälla mer än ett år?
Biomatic 2006
Thermia Bequem 15D
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Kod: Markera allt

Har samma problem som ni, med rök i pannrummet. Detta måste väl gå på garantin? För en sådan fin brännaere måste väl hälla mer än ett år?
Kolla först var röken kommer ifrån, givetvis ska det inte ryka i pelletsförrådet, men det kan ju också vara så att draget är uselt vid uppstart så att det ryker in genom någon lucka eller runt brännaren vid uppstart i några sekunder.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Kommer det rök upp ur påfyllningsslangen för pellets, så är det slussvingarna som är slut/böjda.

Då finns det två vägar, iallafall på EcoTec A3:an. Tror nog Thermian fungerar likvärdigt:

1. Köpa nya slussvingar och montera.

2. Vända de som redan sitter monterade, Har själv gjort det några gånger och det fungerar alldeles utmärkt. Sedan hur länge man kan göra detta vet jag inte men slussvingana blir ju hårdare och hårdare med tiden så till slut så får man köpa nya iallafall. Men åtgärden löser ju problem en stund.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

micke_932 skrev:

Kod: Markera allt

Kolla först var röken kommer ifrån, givetvis ska det inte ryka i pelletsförrådet, men det kan ju också vara så att draget är uselt vid uppstart så att det ryker in genom någon lucka eller runt brännaren vid uppstart i några sekunder.
Ja här lutar det nog åt att det är draget som är problemet iaf då slussvingarna inte bör va slut nå pannan är från -06 :?

Men som Roli skrev "kolla om det rycker in från internförrådet" Har själv problem att det kan rycka in då det är varmt ute men jag tror det kommer från otätheter vid pannluckan, Har då inte testat med att ta lös slangen vid uppstart för att kolla om det kommer därifrån..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Magnus i E-tuna skrev:Jag pratade med min installatör här om dagen och då fick jag tipset att först kontrollera att luftslangen som är ansluten under slusshuset inte var igensatt
Den är bortagen på nyare brännare.
Thermia Biomatic 20+
Svenne
Fröträd

Inlägg av Svenne »

Pratade med min installatör om röken från matarskruven, han påstår att det inte beror på slussvingarna utan är en inställning, är det någon som vet??
Biomatic 2006
Thermia Bequem 15D
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Han talade givetvis inte om vad det var du skulle ställa in ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Svenne skrev:Pratade med min installatör om röken från matarskruven, han påstår att det inte beror på slussvingarna utan är en inställning, är det någon som vet??
Hmmm nja vad skulle det vara för inställning.. :?

Finns kanske någon inställning i undermenyerna om rök i pannrummet.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar