Elfumlare.

snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Jo de fint å så härådär, kopplade in belysning på min kallvind häromsistens, glad i hågen så kopplade jag ihop grejerna å såg att det fanns skyddsjord i dosa som också matar värmeväxlaren. Döm om min förvåning när den skyddsjorden var klippt i en annan dosa en bit bort :? , huset är från -73 så det fanns ingen skyddsjord dragen UPP på kallvinden :lol: , jädrans fölk....

JO jag får göra sånt själv 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Jag gissar att det finns några elektriker i detta forum och då skulle jag vilja fråga - Är detta en s.k "flytande nolla" :?:
Om, vad rekomenderar ni folk som har sådana installationer?
Hur löser ni sådana installationer :idea:
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Fas och nolla är samma punkt elektriskt sett, bara det att de skall delas i centralen och inte lite här och där på vägen ut till förbrukaren. Egentligen fungerar det alldeles utmärkt att göra som på bilden så förutsatt att du inte har en jordfelsbrytare. Jordfelsbrytaren kan nämligen inte detektera någon jordfelsström om PE och N är delade efter själva jordfelsbrytaren. Vid hög belastning och/eller en massa övertoner kan du naturligtvis också få potentialskillnad mellan PEN ledaren och ett jordat föremål, vilket inte är så trevligt.

Det enda som kan (och skall) göras åt det är att dra separata PE och N ledare från gruppcentralen. Där du passar du även på att installera en jordfelsbrytare samtidigt.

En rätt bra beskrivning av hur det fungerar (på norska):
http://no.wikipedia.org/wiki/TN-Nett
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Nej skydsjord och nolla är inte riktigt samma sak.
Genom nollan flyter en ström
Genom skydsjord flyter ingen ström. Utom vid felfall

Om nolla och skydsjord är sammankopplade någon annan stans än i elcentralen kan fel uppkomma där skydjorden blir spänningsförande. Det innebär att en metallmantlad utrustning kan bli spänningsförande på
höljet om ett fel uppkommer någon annan stans i systemet.

Vid till och frånslag vandrar en högfrekvent puls genom systemet. Denna skall gå genom nollan tillbaka till elcentralen. Är skydsjor och nolla sammankopplade går denna störning baklänges in till andra utrustnngar.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Hmm, det var det jag menade, även om jag kanske inte lyckades uttrycka mig så klart... PE=skyddsjord, N=nolla, PEN=skyddsjord och nolla i samma ledare
Värmer med:
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

I ett fyrledarsystem är väl, kanske PE och N samma ledare men i dagens 5 ledarsystem är det väl inte det?

Om det är kopplat som hos Joachim A är väl risken för vagabonderande strömmar stor samt att det kan störa jordpotentialen, som KVP antyder?

Så det enda att göra är att sätta en jordfelsbrytare i centralen och en undercentral, där PE och N sammankopplas, som är kopplad mot Joachim As koppling?

Anledningen till att jag tagit upp frågan är att jag i flera datanät haft konstiga fenomen som jag har dragit slutsatsen att en sammakoppling mellan PE och N har orsakat samt att det borde finnas något mer problem som inte har kunnat hittas.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Beginner
Prima virke

Inlägg av Beginner »

Jag är inte elektriker men har ändå följande synpunkt till dem som tycker att man kan låta den lokalt skapade nollan vara kvar:
Är det inte meningen att man ska kunna isolationsmäta elsystemet i gruppcentralen genom att skilja jord och nolla? Det går ju inte om de är hopkopplade någon annan stans.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Om ni tittar på länken oavan så ser ni hur respektive system fungerar. Afaik så har vi 4-ledar system in till våra hus, och sedan delas det (förhoppningsvis) upp till 5-leadarsystem i byggnaden. Dock finns det säkerligen gott om gamla installationer utförda som 4-ledarsystem kvar.

Det enda raka ur säkerhetssynpunkt är naturligtvis ett 5-ledarsystem.

Den enda förtjänsten ett 4-ledarsystem torde ha är att man spar in en kabel. Om man sätter bygel mellan PE och N på flera ställen i systemet kommer man att få potentialskillnad däremellan, vilket i sin tur ger mer eller mindre "vagabonderande strömmar" beroende på storlek och typ av belastning, kabellängder och säker en massa flera variabler.

Riktigt konstiga fenomen kan man få om man börjar blanda in switchade nätaggregat vilka orsakar störningar och övertoner. Övertonerna kan tex överbelasta N-ledaren med en betydligt högre ström än vad som tas ut via faserna!
Värmer med:
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Micke C skrev:Om ni tittar på länken oavan så ser ni hur respektive system fungerar. Afaik så har vi 4-ledar system in till våra hus, och sedan delas det (förhoppningsvis) upp till 5-leadarsystem i byggnaden. Dock finns det säkerligen gott om gamla installationer utförda som 4-ledarsystem kvar.

Det enda raka ur säkerhetssynpunkt är naturligtvis ett 5-ledarsystem.

Den enda förtjänsten ett 4-ledarsystem torde ha är att man spar in en kabel. Om man sätter bygel mellan PE och N på flera ställen i systemet kommer man att få potentialskillnad däremellan, vilket i sin tur ger mer eller mindre "vagabonderande strömmar" beroende på storlek och typ av belastning, kabellängder och säker en massa flera variabler.

Riktigt konstiga fenomen kan man få om man börjar blanda in switchade nätaggregat vilka orsakar störningar och övertoner. Övertonerna kan tex överbelasta N-ledaren med en betydligt högre ström än vad som tas ut via faserna!
Mycket spännande inträffar med många lågenergilampor i ett hushåll också om vi skall gå in på den biten...dom har ju vanligen någon form av HF-don inbyggda numera som gör precis samma sak som switchade nätagg, dom släpper ut en massa "smuts" i trådarna. Som tur är är dom ganska låga i förbrukningen så smutsen blir inte så stor :wink:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Flytande nolla vet jag inte om jag har hört talas om, men det säger inget.

Rent generellt så är det bättre att tala om flytande potential.
Hur som helst så betyder det att man inte har fixerat någon av polerna till jordens/markens potential t.ex. ett bilbatteri på ett bord har 12 V mellan polerna oavsett om man ansluter en av polerna till ett jordspett, men "flyter" om det inte "jordas". För att krångla till det så har batteriet en potential mot jord, men den vet du inget om utan att mäta. Och en ansluten glödlampa bryr sig inte ett piss.

Spontant kan jag tänka mig tre fall som "flytande" nolla.

* Felaktig benämning på jordfel, då nollans potential i praktiken är obestämd. Det här är ett av de allvarligaste elfelen man kan råka ut för, då jordade höljen blir spänningssatta. Kukar elsystemet ur fullständigt så ska man misstänka det här felet, i synnerhet om det finns luftledningar. Rör ingenting och ring elbolaget direkt!

* Anslutning via isolationstransformator. I det fallet blir potentialerna flytande tills dess de fixeras mot t.ex. jord. Det använs bl.a. för att förhindra ovan nämnda vagabondiserande strömmar (är nästan nödvändigt vid "permanent" landström till båtar).

* En felaktig benämning på flytande jord. En mycket ovanlig inkoppling, som är omgärdad av säkerhetsregler, men i vissa fall är det nödvändigt att koppla bort skyddsjorden. T.ex. kan inte jordade occiloskop utan vidare användas vid mätningar på frekvensomriktare. Höljet på apparaterna kan med bortkopplad jord anta potentialen flera tusen volt relativt jord (jmfr ovan), har man då möjlighet att driva mycket ström (t.ex kondingarna i frekvemsfiltren) är du rökt om du pillar på apparaterna.
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Flytande nolla tycker jag låter som en benämning på dåligt åtdragen nollskruv, dvs at nolledaren har dålig eller ingen kontakt mot jord. Då blir potentialskillnaden mellan fas och nolla respektive jord och nolla obestämd. Spänningen nolla-jord resp. nolla-fas kommer då att variera mellan 0-230(400?)V beroende på belastning i systemet.

Om den dåligt åtdragna nollskruven finns i matande transformatorstation antar jag att vi har det jordfel som Erik beskriver. Då kan potentialskillnaden i princip bli hur stor som helst. Även mellan skyddsjord och "verklig" jord. :shock:
Värmer med:
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Jaha, då är inte Joachim As koppling en flytande nolla.
Begreppet har väl kommit efter att folk har kopplat in nya reserkraftverk byggda enligt 5-ledarsystemprincipen mot fastigheter byggda med 4-ledarprincipen och elektronik efter några timmar förstörs.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Här fick jag byta ut all el för jag hittade en hel del konstigt överallt ex fasen låg på i alla lampor för nollan bröt och i bastun och badrum var det el element ojordat alla färger var inblandade hur som och ingen logik i något ..nu har jag allt nytt inkl proppskåp och jordat i alla rum med jorfelsbrytare ..tur att man har en bra polare som är elis :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

notti skrev:..tur att man har en bra polare som är elis :wink:
Du lånar inte ut honom :?: :wink:

Kommer 2 elektriker hit idag och ska kolla över läget, känns som om tusenlapparna har fått vingar :lol:
Thermia Biomatic 20+
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

De
känns som om tusenlapparna har fått vingar
kan vara värda sin vikt i guld. :D
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Skriv svar