Ska jag prova? Jag testar så får vi se. Jag förutsätter att det inte är plugg någonstans, utan att det beror på för stort bränsleinlägg helt enkelt, man kan inte ta emot mera energi pga. för stort bränsleinlägg. En säk.ventil öppnar pga. för högt tryck, har egentligen inget med temp att göra, även om de följs åt. Pannans temp stiger och därmed trycket. Pannans stigande tryck gör att säk.ventilen öppnar och trycker ut vatten först som förångas genom tryckfallet över säk.ventil, sen händer det väldigt fort, fallande tryck i pannan, accelererande ångblåsbildning (som när man öppnar en läsk eller öl, bubblor, eller dykarsjuka, trycket sjunker hastigt), sedan kommer både vatten och ånga genom säk.ventil, när tillräckligt med vatten försvunnit bildas "ångkudde" i pannan och det kommer enbart ut ånga. Sedan kan det ta olika vägar beroende på hur mycket bränsle man har kvar i pannan, pga. säk.ventilens, nu kommer ett svårt ord, karakteristik, hur säk.ventilen öppnar och stänger i förhållande till trycket.
Vad tror ni om detta?
Det finns idag säk.ventiler med assistans, så de får hjälp med öppning och stängning. De här fjäderbelastade vi har hemma i bostäderna i dag är väldigt "trubbiga" i sitt arbetssätt, men det är ju en prisfråga också. Ni motionerar väl era säk.ventiler regelbundet allihopa?
På slutet av åttiotalet var jag med om detta två ggr. Ena gången var jag hemma, andra gången hade jag gått till macken (300m. bort) för att köpa snus. Det var en del folk i butiken och jag stod i kassakön för att betala. In kommer frugan och skriker, LEFFA, DU MÅSTE KOMMA HEM, PANNAN HÅLLER PÅ ATT EXPLODERA! Ja, ja lugna dig nu gumman, det är ingen fara, det är lugnt försökte jag, inget bet på henne, hon körde samma visa en gång till, lika högljudd som tidigare (hon skrek) och folk glodde såklart och undrade. Hon rusade ut, jag försökte se ut som att jag behöll mitt lugn och viftade bort detta, betalade snuset, gick ut, HEM FORT SOM F_N! Det var lugnt när jag kom hem, hade glömt att öppna en handventil till acken...... Fyllde på lite vatten, sen var det som det skulle igen.
Ha det grabbar och tjejjer.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.