Säkerhetsventilens placering.
Säkerhetsventilens placering.
Jsg har funderat på varför säkerhetsventilen alltid(?) monteras på pannans högsta punkt. Jag hade besök av dåvarande Thermias fälttekniker i samband med en krånglande brännare och han svamlade om att "annars måste pannan koka baklänges". Det stog även i installationsanvisningen till en säkerhetsventil jag köpte att den skall anslutas på pannans högsta punkt.
Jag vill ha det till att det spelar ingen som helst roll var säkerhetsventilen är monterad eftersom vi pratar om en vätska som genererar ett likadant tryck överallt. (Bortsett från den lilla skillnad som systemhöjden ger)
Det borde t.ex. fungera alldeles utmärkt med en säkerhetsventil ansluten till botten av pannan tycker jag!
Synpunkter? Funderingar? Åsikter?
Jag vill ha det till att det spelar ingen som helst roll var säkerhetsventilen är monterad eftersom vi pratar om en vätska som genererar ett likadant tryck överallt. (Bortsett från den lilla skillnad som systemhöjden ger)
Det borde t.ex. fungera alldeles utmärkt med en säkerhetsventil ansluten till botten av pannan tycker jag!
Synpunkter? Funderingar? Åsikter?
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Sett ur perspektivet att den skall rädda pannan från att explodera håller jag med dig. Trycket i en vätska är lika stort överallt, så det borde gå lika bra att släppa på det i botten.
Däremot är det väldigt praktiskt att ha anslutningen högst upp, det gör det mycket lättare att lufta pannan, något som annars varit svårt eller t.o.m omöjligt.
Däremot är det väldigt praktiskt att ha anslutningen högst upp, det gör det mycket lättare att lufta pannan, något som annars varit svårt eller t.o.m omöjligt.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
-
- Pannrumshärskare!
VENTILEN som sådan behöver inte att vara monterat högst men UTTAGET till den är det bäst att montera högt, då kommer luft och ånga ut först vilket kan stabilisera systemet bättre.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Pannrumsnisse!
Säkerhetventilen är bara till för att släppa ut trycket i ett värmesystem,om exempelvis ett öppet expansions kärl fryser eller att det blir något annat stopp i ledningen.
Säkerhetsventilen kan placeras var som helst.Jag har aldrig varit med om att det skulle komma ånga ur en sådan ventil.Däremot jä...igt hett vatten.
Den kan även öppna ganska tidigt om man värmer upp ett kallt system om det är stopp någonstans,då släpper den ut kallare vatten..
Ved Profilen.
Säkerhetsventilen kan placeras var som helst.Jag har aldrig varit med om att det skulle komma ånga ur en sådan ventil.Däremot jä...igt hett vatten.
Den kan även öppna ganska tidigt om man värmer upp ett kallt system om det är stopp någonstans,då släpper den ut kallare vatten..
Ved Profilen.
-
- Pannrumstomte!
Om ett slutet system kokar och ventilen sitter på högsta punkten så kommer det väl ånga. Om det blir övertryck innan det kokar så måste expkärlet vara för litet. Det är möjligt att en del av ångan hinner kondensera innan den kommer ut.Ved Profilen skrev:Säkerhetventilen är bara till för att släppa ut trycket i ett värmesystem,om exempelvis ett öppet expansions kärl fryser eller att det blir något annat stopp i ledningen.
Ved Profilen.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumsnisse!
En säkerhetsventil behöver inte öppna bara för att det kokar men oftast gör den det vid slutna expansionssystem ändå.Den öppnar vid tryck inte på temperatur.
Om det blir stopp i ledningen till ett slutet expansionskärl (Vilket jag aldrig varit med om) Risken finns i alla fall.
Jag vill i alla fall påstå att säkerhetsventilen öppnar före innan det sprutar ånga ur den.
Blir det sådana problem har nog Shakespeare rätt att slutna expkärlet är för litet.
Jag har i en annan tråd förklarat hur man räknar ut storleken på slutna expansionskärl.
Ved Profilen..
Om det blir stopp i ledningen till ett slutet expansionskärl (Vilket jag aldrig varit med om) Risken finns i alla fall.
Jag vill i alla fall påstå att säkerhetsventilen öppnar före innan det sprutar ånga ur den.
Blir det sådana problem har nog Shakespeare rätt att slutna expkärlet är för litet.
Jag har i en annan tråd förklarat hur man räknar ut storleken på slutna expansionskärl.
Ved Profilen..
Säkerhetsventilen?
Ni har rätt, det är ingen skillnad var den är i ett system.
Dock får man aldrig bygga systemet så att pannan och säkerhetsventilen går att skilja av från varandra med tex. en ventil
Vedeldare har fördel av att säkerhetsventilen är placerad uppe på pannan
Orsak? Jo, vid kokning så trycks ångan ut först och sen vattnet
Sätts övertrycksvent. lågt nere så töms pannan på vatten vid kokning och pannan blir ganska hastigt röd innanför och jag lovar att det blir att fasligt liv i pannrummet och på frugan om hon är ensam hemma och eldar: Testat ett par gånger i vårt hus....
Det räcker med att pumpen eller nåt annat strejkar i ett par minuter
Dock får man aldrig bygga systemet så att pannan och säkerhetsventilen går att skilja av från varandra med tex. en ventil
Vedeldare har fördel av att säkerhetsventilen är placerad uppe på pannan
Sätts övertrycksvent. lågt nere så töms pannan på vatten vid kokning och pannan blir ganska hastigt röd innanför och jag lovar att det blir att fasligt liv i pannrummet och på frugan om hon är ensam hemma och eldar: Testat ett par gånger i vårt hus....
Det räcker med att pumpen eller nåt annat strejkar i ett par minuter

Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
-
- Pannrumstomte!
Re: Säkerhetsventilen?
Precis vad jag tänkte skriva, du tog orden ur munnen på mig.Mekaniker skrev: Vedeldare har fördel av att säkerhetsventilen är placerad uppe på pannan
Sätts övertrycksvent. lågt nere så töms pannan på vatten vid kokning och pannan blir ganska hastigt röd innanför
Så länge pannan är någorlunda fylld med vatten så kyler förångningen.
kom det ånga eller vatten?Mekaniker skrev: Testat ett par gånger i vårt hus....
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumsnisse!
Så länge pannan är någorlunda fylld med vatten kyler förångningenShakespeare skrev:Precis vad jag tänkte skriva, du tog orden ur munnen på mig.Mekaniker skrev: Vedeldare har fördel av att säkerhetsventilen är placerad uppe på pannan
Sätts övertrycksvent. lågt nere så töms pannan på vatten vid kokning och pannan blir ganska hastigt röd innanför
Så länge pannan är någorlunda fylld med vatten så kyler förångningen.
kom det ånga eller vatten?Mekaniker skrev: Testat ett par gånger i vårt hus....
mvh

Va Då

Nu vill jag ha en förklaring på vad ni menar innan andra på forumet tror på vad ni skriver.
Vad är det för skillnad på en kokande vedpanna/skenande pelletspanna samt även en oljepanna som termostaterna går sönder på så att oljebrännaren /pelletsbrännaren bara går och går

Ni vet ju inte ens vad ni skriver

Ved Profilen.
-
- Pannrumstomte!
Som vanligt är det du som inte vet vad du talar om
Om däremot pannan först töms på vatten så blir den fort väldigt varm.
mvh
Det kräver stor energimängd för att för vatten att gå över till ånga. Det behöver alltså inte försvinna så stor mängd vatten för att föra bort en stor mängd energi. vattnet i pannan blir inte varmare än ca125 grader (kokpunkten för vatten vid 1,5bars övertryck om jag inte minns fel). Detta funkar precis som en kastrul på spisen. Det går fortare att få pannan i kok än att koka bort vattnet i den. Hur varm plattan än är så blir aldrig vattnet över 100 grader.Ved Profilen skrev: Så länge pannan är någorlunda fylld med vatten kyler förångningen
Om däremot pannan först töms på vatten så blir den fort väldigt varm.
mvh
Senast redigerad av Shakespeare den fre 14 sep, 2007 19:57, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumstomte!
Är det en kuggfråga. De har olika effekt, olika överhettningsskydd etcVed Profilen skrev: Vad är det för skillnad på en kokande vedpanna/skenande pelletspanna samt även en oljepanna som termostaterna går sönder på så att oljebrännaren /pelletsbrännaren bara går och går![]()
Det krävs mer än att termostaten ska gå sönder för att pellesbränaren ska skena. Den har minst tre oberoende säkerhetssystem. En vedpanna med slutet system ska ha SYR-ventil osv. Men den frågan var kanske inte till mig?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumstomte!
Så länge pannan kokar så kommer vattnet långsamt att ersättas av ånga. Ånga är som bekant lättare än vatten och när säkerhetsventilen öppnar så pyser det ut.Ved Profilen skrev: Va DåVa det dåligt med vatten i pannan innan det började koka
Eller kokade vattnet bort
![]()
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumsnisse!
Du skriver mot dig själv.Hoppas att andra skriver i detta inlägg och lämnar sina teorier i ämnet .(Jag gör det inte). Läs noga dina 3 inlägg ovan..Shakespeare skrev:Så länge pannan kokar så kommer vattnet långsamt att ersättas av ånga. Ånga är som bekant lättare än vatten och när säkerhetsventilen öppnar så pyser det ut.Ved Profilen skrev: Va DåVa det dåligt med vatten i pannan innan det började koka
Eller kokade vattnet bort
![]()
mvh
Jag tycker att min förklaring räcker.Det är säkerhetsventilens funktion vi diskuterar ingenting annat....
Du har även en kuggfråga att fundera på som du själv kan svara på!!!
Ved Profilen.
Bra motivering. Den köper jag! Det är bra att ha vatten kvar i pannan och i stället släppa ut ånga om brännaren mot alla odds skulle skena.Mekaniker skrev: Sätts övertrycksvent. lågt nere så töms pannan på vatten vid kokning och pannan blir ganska hastigt röd innanför
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.