Att tända överförbränningspanna/kamin ! Skola i vedeldning.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Det förstår jag med att det finns bättre pannor,tyvärr är de ju rätt dyra.
På min önskelista står ju en Solo Inova från Baxi,men den kostar ju som sagr en hel del :cry:
Att riva ut min gamla diom fast den forfarande fungerar känns inte så bra heller,ett pannbyte tar man ju aldrig igen så att säga,Jo miljömässigt givetvis.Har jag haft 50-60tusen i bakfickan till övers så visst har jag bytt panna direkt!!
Miljöaspekterna skall vi ju inte bortse ifrån.
Men som sagt med acctankarna samt turbulatorer i pannan samt att prova elda denna panna så rent det går så får jag väl köra på så.

Vedprofilen samt Ruben,är min energiförbrukning någorlunda ok??själv tycker jag det.
FAKTA.
Huset är byggt 1957.Vinden har jag blåst med ekofiber.På väggarna har jag lagt en 80mm västkustskiva samt ny panel,dock ena halva gaveln oisolerad ännu.
Huset är på 95kvm på tre plan,värmer källaren till ca 14-16c.
Bottenvåning ca 21-22c lika på övre våningen.Treglasfönster monterade på värst utsatta gaveln,samt ett nytt i köket resten tvåglas,dvs 5st tvåglas samt 4 treglasfönster.När vi nu ligger runt 8-10minus samt vindstilla så räcker acctankarna ca ett dygn.1000l accat till 90c varmt.Borötankarna ser jag släpper en hel del,på morgonen har jag ca 75-80c i topp.Skall extraisolera dessa till sommaren.
Men när pannan är färdigeldad runt klockan 20-21 på kvällen och tankarna fullvärmda till 100c i topp och botten,då nör jag tänder upp runt 18.00 så har jag forfarande ca 40c i toppi tankarna.Jag tycker det är ganska ok eller??
Tycker inte jag kan göra så hemst mycket mera,ja det är ju treglas då i resten av huset+att sista gaveln skall göras klar till sommaren.
Givetvis försvinner en del energi genom pannan då denna altid är varm tack vare dubbelpumningen.Det är ju inte direkt det optimalaste systemet det är jag ju medveten om.

Ds inget illa menat till någon av er i mitt förra inlägg,det kostar ju som sagt att montera en toppenanläggning :cry:

Lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Lennart
Hur mycket ved det går åt beror ju var man bor också,
Mina siffror är ett mått som gäller min villa i Alingsås Just nu är det
+3°C ute och solen skiner glatt på oss här i Alingsås.

Det med miljö och bara byta panna för att tänka på miljön
inget jag skulle göra heller! Vid tillverkning av en ny panna
ger ju också negativa miljöutsläpp, nog om det.

Till ämnet i stället
Vet att en diom panna har stort ved utrymme, här är ett av problemen
Om man skall elda miljöriktigt, för att nå dit krävs en tepmperatur runt 850°C, om man nu har mycket ved i sådan värme tar hela inlägget eld
Tänk hur stor lågan blir när så sker, det är det som "Vedprofilen"
påpekar att här kan faktiskt lågan bli ganska stor,

Vid tjär problem är det ett tecken på förmycket ved inlagt i vedutrymmet.
Man minska detta problem med mindre mängd ved och tända som jag förespråkar.
Tips värt att prova.
Minska primärluften något för att begränsa eldningsförloppet något,
Ett varför, svar för att hålla nere oönskat hög temeratur så att man fördröjer att hela vedinlägget tar eld samtidigt Sekundärluften i detta fallet
fungerar som primärluft också vid denna typ av eldning.
Det räcker med hög temperatur där man tänder ovanpå veden
Det är ju ingen temperatur som kommer tvärt, men ganska fort ändå efter som det är ingen ved ovanför att värma upp.

MVH
Ruben
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Ved Profilen skrev:No broblem. Det är bara bra att vissa rättar till sort enheterna så att dom blir rätt. I övrigt är dina kommentarer diffusa på forumet.. Tycker jag..

Ved Profilen...
Konstigt inlägg :roll: :roll:
Finns säkert flera diffusa kommentarer på forumet
inkl mig själv . Men vad jag vet är ju forumet fritt :?:
Eller författaren kanske tycker sig stå i en klass lite högre?
Så man kan uttala sig hur som helst mot andra medlemmar?

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Hej Lennart ! Pm till mig så skall jag göra en riktig energi kalkyl åt dig gratis. Enl min panndatabas innehåller Diom El- Ved-25.. 260 Liter vatten samt har en eldstadsvolym på ca: 130 liter. Verkningsgraden i databasen på din panna kan jag ändra på i och med att du har förbättrat din pannan med vissa åtgärder. Stämmer uppgifterna så Pm till mig.. Min kalkyl kommer att visa din pannas kapacitet med din acktanksvolym samt göra en översikt på ditt hus energiförbrukning.

Sedan har vi folk på forumet som tydligen delar in olika medlemmar i olika klasser. Jag är tydligen bättre än andra. Eller har en högre rankad klass på forumet än andra medlemar?? Det får författaren stå för..

Mvh. Ved Profilen..
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Ved Profilen skrev:Hej Lennart !
Jag är tydligen bättre än andra. Eller har en högre rankad

Mvh. Ved Profilen..
Enl dig själv, svar ja. Men håll dig till dina Pm istället . Än
och ställa dig över andra . Retar mig på att du uttalar dig
om andra här på forumet . Kan du inte läsa det som skrevs
Tyvärr inget jag kan göra åt. Men du själv kanske önskade
att du hade högre rang ?Kanske blev flera som slutade pga av dig ?

Wepe
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

wepe skrev:
Ved Profilen skrev:Hej Lennart !
Jag är tydligen bättre än andra. Eller har en högre rankad

Mvh. Ved Profilen..
Enl dig själv, svar ja. Men håll dig till dina Pm istället . Än
och ställa dig över andra . Retar mig på att du uttalar dig
om andra här på forumet . Kan du inte läsa det som skrevs
Tyvärr inget jag kan göra åt.

Wepe
Du verkar bara klippa och klistra in olika citat. Samt att du inte tål att folk i branchen försöker att hjälpa medlemar på forumet. Det jag skrev är taget från din åsikt. Tål du inte Pm ?? Tyvärr inget jag kan göra något åt..

Wepe du får väl stänga av mig från forumet så att inte så många andra medlemmar slutar. Ingenting jag kan göra något åt !!! Sluta att ranka folk.
Det finns faktiskt medlemar på detta forum som vet mindre än vad du vet.

Ved Profilen..
Senast redigerad av Ved Profilen den tis 04 dec, 2007 22:52, redigerad totalt 2 gång.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

:roll: :roll: :roll: Det är väl bara att läsa tråden från början
så ser man väl vad det handlar om ? Kommer in en medlem ,
som tydligen inte passar ? Något annat har jag inte uttalat mig
om . Sedan kanske du ändrar dina inlägg några gånger till ? Som
du gjort innan ? Hur som helst tycker det var dålig stil . Tänker
inte diskutera det mera med dig . Har inte sett något vettigt
resonemang från dig , om någon tycker annorlunda .

Wepe
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Synd Wepe att du inte tål fakta!!! Nu diskuterar jag inte detta ämne något mer..

Ved Profilen..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ved Profilen skrev:Synd Wepe att du inte tål fakta!!!
Ved Profilen..
:lol: :?:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Olle45.
eller Ruben som du heter,Hej föresten!!

Har ikväll med nysotade tuber provat att elda med halvinlägg principen.
Glatt överaskad är jag!!
Nu har jag laddat mina 2x500l tankar till 95c både i topp samt botten på två sådana ilägg. :roll:
Helt klar så går det mindre ved att bara lägga i ca halva pannan,förr har jag matat ända upp till samt över inläggs luckan,med påföljd att det har gått ca 2.5-3 sådana ilägg.Skall de vara sådan skillnad??
Blir jäkligt fundersam över detta.Kör även med primärratten öppen till ca 4-5mm,får då en vitaktig beläggning längst upp i pannan istället för svart fet sot.

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Vedpannor med överförbränning!

Inlägg av Olle45 »

Hej alla som har vedpannor med överförbränning.

OBS denna teknik gäller brara överförbränningspannor !

Lite om min bakgrund.
Min far drev en mekanisk firma på den tiden, han syslade med nära allting annat än värme då, start året var 1942 inom det mekaniska området.

Denna eldnings teknik kom jag på 1955, utan att veta så mycket om pannor och ved eldning men jag såg redan då att bräntiden blev längre
i en helt vanlig öppen spis som min far hade murat i vår sommastuga , jag var 10 år då.

Till ämnet.
Nu har det gått ett tag sedan jag tipsade om att det går att tända en överförbrännings panna på ett anorlunda sätt.

Jag har lite förklaringar, till ett varför det går åt mindre mängd ved
med denna upptändning metod.

Trots att det läggs in mindre mängd ved och få ut lika mycket eller
tillomed mer energi, här är lite förklaringar.

1/ Värmer inte upp så mycket ved på en gång.
2/ Ger längre bräntid.
3/ Utnytjar vedens enneginnhåll bättre.
4/ Pannan får större chans att tillvarata värmen bättre.
5/ Mycket renare och bättre förbränning.
6/ Nära ingen tjärbeläggning alls som minskar verkningsgraden
7/ Askan talar om att det är bra förbränning.

Det finns ännu mer att göra för att förbättra överförbrännings pannor.
Själv lite förvånad över att de inte utveklats mer för småskalig eldning.

Jag har lång erfarenhet i ämnet Dragbegränsare också.
Börjar 1958 som en kondens lucka för att förhindra kondens skador på
skorstenar när veden ersätts med oljeeldning och skorstenen hade ett hel*halvstens hål vilket var förstort för att hålla rätt temeratur i toppen
på skorstenen, den tidens mått var mätt 60°C 50 cm ner ifrån skorstens toppen, för att klara kondensen.

Tack Lennart för ditt "hej"och en bra iaktakelse !
Du skall veta hur många som inte har trott på min IDÉ
Men blivit glatt överaskade över vinsten, av den vedbesparingen den ger!
Jag tror tillomed att den överträffar underförbränningspannor
i ved åtgång, när allt stämmer i syre / bränsleblandning.

PS. Mitt nick "Olle" och kommer av något värmande, "45" är min årgång.

Olle45.
eller Ruben som du heter,Hej föresten!!

Har ikväll med nysotade tuber provat att elda med halvinlägg principen.
Glatt överaskad är jag!!
Nu har jag laddat mina 2x500l tankar till 95c både i topp samt botten på två sådana ilägg. Rolling Eyes
Helt klar så går det mindre ved att bara lägga i ca halva pannan,förr har jag matat ända upp till samt över inläggs luckan,med påföljd att det har gått ca 2.5-3 sådana ilägg.Skall de vara sådan skillnad??
Blir jäkligt fundersam över detta.Kör även med primärratten öppen till ca 4-5mm,får då en vitaktig beläggning längst upp i pannan istället för svart fet sot.

lennart

Tack till alla som hjälper till att sprida denna kunskap i rätt eldning
OBS denna teknik gäller brara överförbränningspannor !
Den är helt miljöriktig också !

MVH
Ruben
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Olle45 skrev: Eldar man med förstånd vilket många gör så fungerar en överförbrännings panna mycket bra, dessa kan kompletteras med ett förbrännings steg till
men då blir ved utrymmet mindre. Då finns här en chans att öka värmeuttaget med nära 25% mer värme med känd teknik.
Och nära helt ren förbränning går att uppnå.
MVH
Ruben
Jag tycker att jag uppnått en bra förbränning nu med min viadrus..
Men du skriver att man kan uppnå en förbättring på ca 25% med känd teknik på vilket vis menar du då??
Och en ren förbrännig vem vill inte ha det?? jag strävar då efter det hela tiden med den lilla kunskap jag besitter ge mig gärna mera..
Ta absolut inte detta inlägg som kritik jag vill bara lära mig mera om vedeldningens ädla konst..
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Proveldade lite igår i den här gamla pannan.Funderar vad den kallas för,med detta utblås längst ner i eldstaden.Över-eller underförbränning?Hur skall jag tända i denna panna?

Bild

Tänder jag som på det gamla viset,med papper under veden,så går ju lågorna rakt ut i rökröret.Körde med primärluckan(med kedjan) och inte luckan(sekundär) öppen på vedinkastet.Verkar vara oekonomiskt :wink: Nu skall jag bara elda som stöd ifall det blir nåt strul med pelletsen,men i alla fall.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

kricken_ skrev:
Olle45 skrev: Eldar man med förstånd vilket många gör så fungerar en överförbrännings panna mycket bra, dessa kan kompletteras med ett förbrännings steg till
men då blir ved utrymmet mindre. Då finns här en chans att öka värmeuttaget med nära 25% mer värme med känd teknik.
Och nära helt ren förbränning går att uppnå.
MVH
Ruben
Jag tycker att jag uppnått en bra förbränning nu med min viadrus..
Men du skriver att man kan uppnå en förbättring på ca 25% med känd teknik på vilket vis menar du då??
Och en ren förbrännig vem vill inte ha det?? jag strävar då efter det hela tiden med den lilla kunskap jag besitter ge mig gärna mera..
Ta absolut inte detta inlägg som kritik jag vill bara lära mig mera om vedeldningens ädla konst..

Hej alla ved eldare
Läste detta i Ålands nytt ...

http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=29784

Glad jag blir när det finns fler som upptäcker att ved går att tända på annat sätt än som är vanligt.
Även vanlig öppen spis och braskamin har vinning med denna upptändning !

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Sundström
Prima virke

Inlägg av Sundström »

Hej.
Det tog bara flera månader innan jag fatta det här. kanske man börjar bli trög eller :?: :?: det här eldnings gäller väl bara första upptändningen, för nästa lass ved jag lägger in brinner ju som vanligt nerifrån om det är glöd kvar. eller det är väl kanske inte meningen att det ska slockna först och tända uppifrån sedan igen.??? eller? :?:
Ha det
Håkan
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
Skriv svar