Jag loggar snart pelletsförbr. via skruven. Nytt projekt!

JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Problemet är att brännarna inte väger pelletsen utan kör matarskruven och antar att det kommer lagom med pellets.

Det skulle gå lika bra att mäta total gångtid på brännaren som att räkna varv på matarskruven. Felvisningen blir ungefär samma.
Jonas Bylund
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Öhm.. va? Gångtiden på brännaren har väl ingen direkt koppling mot pelletsförbrukningen mer än att det går åt pellets när den brinner.

Det är ju stor skillnad i hur mycket pellets som skruven matar in beroende på om brännaren går på 10% effekt jämfört med 100%

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

joeri91942 skrev:Är inte mätning av pelletsförbrukning nåt som borde ingå i pelletsbrännarens styrning så här långt in på 2000-talet? Min Scotte gör då det

/Jörgen
Jomän NBE ligger väl lite före de svenska företagen i utveckling. Det lär förresten gå att modernisera en svensk brännare genom att stoppa in styrningen från en Scotte eller BioComfort.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

På min Janfie kan jag välja effektläge i fyra steg. Om jag har ställt den i läge 1 kör den matarskruven i samma takt hela tiden förutom uppstarten.

Det är bättre att mäta på skruven men isåfall antal varv hällre än antal gånger skruven har startat.
Jonas Bylund
perhagge
Gallringsobjekt

Inlägg av perhagge »

Intressant projekt, har liknande funderingar själv. Tänkte mig en grenkontakt på uttaget till skruven och sen 12 trafo och ett bilrelä. Men jag tänkte mäta tiden som skruven går istället. Istället för com porten tänkte jag prova att använda joystickporten istället. Till linux finns joyd (http://www.cgarbs.de/joyd.en.html). Med ett script som körs när relät dras och ett när det släpper som skriver in tiden i en databas så borde tiden beräknas.

Självklart mäter man hur mycket skruven ger per tidenhet först. Noggranheten kommer som det diskuterats tidigare inte att bli bäst men det känns ändå som en vettig quick and dirty DIY lösning.

Sen är det bara tiden som saknas .... (husrenovering och 3 småbarn :D )
Pellets installerat 2008-10-01 (begagnad panna och brännare, hela installationen gjord själv!)
Iwabo Willa S (2000)
Combifire 40 kW (2000)
OBJ shunt regulator(innomhus) (2004)
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Det går framåt med projektet som tur är. :)
All hårdvara är färdigbyggd och monterad så nu är det "bara" mjukvaran
som ska finslipas innan jag släpper den för nedladdning.

Graferna genereras och skickas nu upp till loggsidan.

Mängden pellets som kommer vid varje puls varierar ju en hel del, det vet vi ju sen tidigare,
så jag mätte 13 st. 30 sek. pulser och fick ett snitt på 105 gr. per puls.
Skulle inte detta vara tillräckligt så får jag mäta fler pulser, jag är helt övertygad om att ett
snittvärde baserat på så många mätningar som möjligt ger ett acceptabelt värde att gå på.

I övrigt så är jag precis som många andra, en småbarnsförälder med jobb och diverse
husrenoveringar mm. så tid är en lyx som är svår att få tag i. :D
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Nu är mjukvaran tillräckligt klar för test och den kan hämtas som BETA-version på hemsidan.
Graferna skickas upp på hemsidan och det verkar som om det äntligen fungerar som jag hade tänkt... :shock:

Utveckling och buggfixar kommer löpande naturligtvis.

Nu når man min sida med freeware via http://www.villasystem.se

Om pelletsloggern fungerar bra är dags för planering av nästa loggningsprojekt. :)

/John
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Skriv svar