Hej igen,
Jag har viss förståelse och hade jag vetat att det skulle bli problem så hade jag valt att agera annorlunda. Men nog om det.
Tanken är att den som vill logga sin pelletsskruv, nivå i förrådet mm. ska kunna göra det på ett enkelt sätt.
Jag har inte ambitionen eller kunskaperna att göra stora avancerade program/lösningar.
Just nu ger jag bort mina program helt gratis till privatpersoner för enskilt bruk. Försäljning av min programvara är inte tillåtet,
det är ett brott mot upphovsrättslagen.
Tycker man inte om programmen alls så är det bara att låta bli att använda dem, de är ju gratis trots allt.
Finns det synpunkter som bidrar till utvecklingen av programmet så är det välkommet.
Till skillnad från mitt program för Comfort Zones värmepump, som i princip är helt klart nu, så är detta i början av ett projekt vilket
jag hoppas att man har förståelse för.
(Bakgrund: Jag gjorde programmet till min far för att han skulle kunna justera in nya systemet bättre, sen tänkte jag att fler nog skulle vilja ha den möjligheten)
Så här har jag tänkt logga skruven: (Jag har Thermia men detta borde gå att applicera på de flesta pannmärken)
1. Man bygger en box som man sätter på väggen och sen kopplar in i serie mellan panna och skruv med standard IEC apparatkontakter.
I boxen har man en 12V adapter som drar ett vanligt bilrelä när skruven går.
2. Boxen kopplas med vanlig RS-232 comport till en dator. När relät drar så sluts 2 stift på comporten. Dvs. 1 puls har genererats.
3. I mitt fall så är pulserna alltid 30 sek. långa. Man mäter hur mycket pellets i gram som kommer vid varje puls.
4. Programmet loggar tid, datum, antal pulser, gram per puls och ritar sen en graf över förbrukningen.
5. Graferna kan med automatik sparas som .jpg bilder till valfri plats på datorn. Vill man, så kör man sen ett program som automatiskt FTP:ar upp graferna till hemsidan.
Mer info finns
här. Låter det som en lösning som kan fungera generellt? Vad tycker ni?
/John
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.