Jag loggar snart pelletsförbr. via skruven. Nytt projekt!

snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Jag loggar snart pelletsförbr. via skruven. Nytt projekt!

Inlägg av snokez »

Hej!

Efter att ha läst en tråd på värmepumpsforum om att kunna logga pelletsskruven fick jag lust att prova
om jag kunde erbjuda en lösning på problemet, gratis.

Jag testade lite och kände att jag kommer nog att kunna ro projektet i land. Inte minst för min egen del. :)

Men...nu har jag blivit införstådd med att mitt projekt kan vara en konkurerande produkt och därmed bryter
mot värmepumpsforums regler.

Så nu undrar jag om jag kan presentera dem här med länkar till min privata "projektsida" för gratislösningar
eller blir man censurerad här med då?
:roll:

Det är klart att finns det inget intresse här så är det ju ingen idé utan då får mina ideér och lösningar förbli privata,
drivkraften bakom många sena nätters programmering och slit är ju ändå att kunna hjälpa folk utan att alltid ta betalt.
Senast redigerad av snokez den sön 25 jan, 2009 14:10, redigerad totalt 1 gånger.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
HattSmugglarn
Fröträd

Inlägg av HattSmugglarn »

Alltid intressant att få ta del av folks lösningar, finns mycket fyndigt man skulle vilja göra om man hade tiden och kunskapen att avsätta till det.
KMP PX21 -04, Calmar Opex -04
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

Ja Rickard vill inte ha någon konkurrens, jag tror det blir hans fall...

Får vi höra hur ser din lösning ut?
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Du är välkommen med dina lösningar.

Läste själv på värmepumpsforumet och blev intresserad när det dyker upp nya förslag på saker och ting. Men blev lite "trött" när det kommer upp "cencurering" och liknande när vissa lösningar "konkurerar" med andras.

Förstår Richard till viss del, han har ju sitt forumet och loggern som "levebröd" men tycker ändå att det är lite "plumpt" att förbjuda andras lösningar........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Alltid intressant med nya/olika grejjer. Ös på bara. Det blir uppskattat på forumet, kan jag nästan lova.
MVH /Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Hej igen,

Jag har viss förståelse och hade jag vetat att det skulle bli problem så hade jag valt att agera annorlunda. Men nog om det.

Tanken är att den som vill logga sin pelletsskruv, nivå i förrådet mm. ska kunna göra det på ett enkelt sätt.
Jag har inte ambitionen eller kunskaperna att göra stora avancerade program/lösningar.

Just nu ger jag bort mina program helt gratis till privatpersoner för enskilt bruk. Försäljning av min programvara är inte tillåtet,
det är ett brott mot upphovsrättslagen.
Tycker man inte om programmen alls så är det bara att låta bli att använda dem, de är ju gratis trots allt. :wink:
Finns det synpunkter som bidrar till utvecklingen av programmet så är det välkommet.

Till skillnad från mitt program för Comfort Zones värmepump, som i princip är helt klart nu, så är detta i början av ett projekt vilket
jag hoppas att man har förståelse för.
(Bakgrund: Jag gjorde programmet till min far för att han skulle kunna justera in nya systemet bättre, sen tänkte jag att fler nog skulle vilja ha den möjligheten)

Så här har jag tänkt logga skruven: (Jag har Thermia men detta borde gå att applicera på de flesta pannmärken)

1. Man bygger en box som man sätter på väggen och sen kopplar in i serie mellan panna och skruv med standard IEC apparatkontakter.
I boxen har man en 12V adapter som drar ett vanligt bilrelä när skruven går.
2. Boxen kopplas med vanlig RS-232 comport till en dator. När relät drar så sluts 2 stift på comporten. Dvs. 1 puls har genererats.
3. I mitt fall så är pulserna alltid 30 sek. långa. Man mäter hur mycket pellets i gram som kommer vid varje puls.
4. Programmet loggar tid, datum, antal pulser, gram per puls och ritar sen en graf över förbrukningen.
5. Graferna kan med automatik sparas som .jpg bilder till valfri plats på datorn. Vill man, så kör man sen ett program som automatiskt FTP:ar upp graferna till hemsidan.

Mer info finns här. Låter det som en lösning som kan fungera generellt? Vad tycker ni?

/John
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
saaboholic
Fröträd

Inlägg av saaboholic »

Hejsan,

Logga pelletsförbrukning är alltid intressant och jag har funderat på en del olika lösningar.

Om jag ska kommentera din idé, så anser jag att den hamnar i ingemansland.

Varför ?

För det första så är inte skruvmetoden tillräckligt exakt, den ger en förhållandevis god indikation, men iom att matningen varierar rätt kraftigt så skulle jag inte bli speciellt förvånad om man får en felvisning på 10-20%.

För det andra - och här blir det lite moment 22.
Dom som nöjer sig med en "indikation" på förbrukningen, ser nog cyckeldator metoden som mer instressant eftersom man då inte behöver en dator som står och rullar.
Dom som har, eller kan tänka sig att ha, en dator - dom kör nog redan ett 1-Wire nätverk för att logga fler saker än bara pellets och dessa personer är antagligen intresserade av en högre nogrannhet än "på en höft".

Så i korta drag, den är för enkel för dom som vill ha något avancerat och den är för avancerad för dom som vill ha något enkelt.

//Magnus
Brännare: Viking BIO B16GL "Pimped ed."
Panna: Calmarpannan V25 + 2 x 500 liter acktank.
Laddomat 21. KW05
Förråd: Mafa Mini, småsäck 16 kg
Dataloggning på alla temperaturer
Hus: 150 kv + 75 kv källare byggt 1929
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Hej Magnus,

Kul att få in feedback. Dina synpunkter är intressanta, jag får be att återkomma när projektet provkörs,
då först ser jag hur exaktheten i mätningarna.

I övrigt kör jag 1-wire nät, men det behöver inte utesluta andra lösningar.

/John
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Hur mäter man förbrukningen nogrant? Får man inte hand skriva/läsa av cykeldatorn ofta och regelbundet?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Tycker du hittat den viktigaste delen att logga om man ska mäta en pelletsanläggning. Din konstruktion med boxen och reläet koppad till skruven verkar bra.
Mäter man skruvens starter så har man ett exakt värde på pelletsförbrukningen. Om värdet på mängd matad pellets per matning driver med tiden ska man nog rengöra förrådet.
Att det sedan varierar lite mellan varje pelletsmatning har absolut ingen betydelse.

Har man acktank och behöver logga varenda temperatur kan man downloada Labview. För normal pelletseldning tycker jag det här kan räcka.
Hur temperaturen i pannan och rökgastemperaturen samvarierar med pelletsmatningen vet man ju redan om man har ett stabilt system.
Det jag skulle vilja komplettera graferna med är i så fall utetemperaturen.

Har funderat i den här riktningen någon gång. Någon driftosäker och strömslukande windowsdator vill jag inte ha i mitt nät men en Sparcstation 5 eller Sparcstation 20 med MRTG hade jag tänkt mig för att generera graferna.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
saaboholic
Fröträd

Inlägg av saaboholic »

Hur mäter man förbrukningen nogrant? Får man inte hand skriva/läsa av cykeldatorn ofta och regelbundet?
Tyvärr kostar nogrannhet pengar, men lastceller under förrådet är nog det som gäller.
Då kan man dessutom automatisera mätningen helt och hållet.

Någon driftosäker och strömslukande windowsdator vill jag inte ha i mitt nät
Nu är ju allting relativt, men min loggdator drar 25W och min gammelserver som pensionerades för inte så länge sedan gick i 10år 24/7 där det enda problemet var att UPS'en inte orkade hålla liv i den när hyresvärden kopplade om i el-centralen, förvisso startade den av sig själv när strömmen kom tillbaka, men det vart ändå downtime på 2-3 timmar.
Tycker man det är för hög elförbrukning / dålig driftsäkerhet så kan man ju alltid köra Linux / OWFS på en Linxsys router.

//Magnus
Laddomat 21. KW05
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

saaboholic skrev:Tycker man det är för hög elförbrukning / dålig driftsäkerhet så kan man ju alltid köra Linux / OWFS på en Linxsys router.

//Magnus
Du får gärna utveckla svaret lite mer, jag (kanske ensam, hoppas inte det) förstår ett speciellt mycket av vad citeringen betyder...... jo Linux vet jag vad det är, men det lär finnas många versioner.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
saaboholic
Fröträd

Inlägg av saaboholic »

Det jag menade var att om man tycker 25W är mycket så kan man köra det på en router som drar 5-10W, och / eller,
om man tycker Windows är ostabilt (lite som att sparka på den som redan ligger ner, för såååå dåligt är det inte) så kan man alltid köra Linux.

Och då tänkte jag främst på dessa:
http://owfs.org/index.php?page=nslu2
http://owfs.sourceforge.net/WRT54G.html

Annars finns ju denna färdiga (om än relativt dyra) lösning:
http://shop.temperatur.nu/mat-temperatu ... -p-83.html

//Magnus
Laddomat 21. KW05
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Jag loggar en del och har gjort så i många år.
Jag använder en gammal PC och egenutvecklat program.

Via printerporten loggar jag digitala ingångar, det är för närvarande elpatronens tre effektlägen, 6kw 7.5kw och 9kw.

Jag använder även två utgångar för att öka/minska shunten på pannan.

Via serieporten och 1-trådsprotocol (dallas 1-wire) så läser jag några tempgivare som används i regleringen.

Programmet läser all data 1 gång i minuten och lagrar data på en textfil som jag kan importera i excel.

Här är en gammal fil men det har ju ingen större betydelse.
Bild

Brun, sågtanden är panntemp och man ser ju tydligt när brännaren startar och stoppar.

Dom tre som följs åt är setpoint på stigartemp (regleringen) samt stigartemp och retur från elementen. I början var det driftstopp och lite kallt inne, därför var setpoint högre där.

Kurvan vid 20 grader är innetemp.

Den blå längst ner är utetemp.
Jonas Bylund
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Är inte mätning av pelletsförbrukning nåt som borde ingå i pelletsbrännarens styrning så här långt in på 2000-talet? Min Scotte gör då det

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Skriv svar