Nybliven ägare av en CTC V20 och CTC Bio

Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Hoppar in här med anledning av shunt, jag tittade in i min shunt lite nu innan det sitter rör på den. Jag blir dock inte klok på vad som är rätt och det känns som om man vill ha det rätt innan den monteras fast.

Det är en TM20 som sitter direkt på pannan, anslutningarna är enligt bilden nedan men det är inte graderingen. Min har 10 vid kl 12 och 0 vid kl 3. Inuti shunten sitter som ett ankare åt ena hållet och en vägg åt andra hållet (det är alltså dessa som roteras). Ankaret sitter monterad mot skalan. Är detta korrekt eller hur skall det vara?

Bild
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Lars Bergström
Stor entusiast!

Inlägg av Lars Bergström »

Psycho Dave,
4-vägs shuntventilen ser likadan ut som min och den sitter direkt på pannan. Utloppet till vänster och retur till höger.
Den graderade skalan är roterbar och även vändbar. Som jag skrev i mitt inlägg ovan så stände inte den graderade skalan med hur shunten stänger och öppnar. Så jag förstår inte hur tidigare ägaren av min panna/shunt har gjort. Tyvärr kan/vill jag inte skruva isär min shunt och titta inuti nu när jag har fått min shunt att fungera. Hoppas att någon annan på forumet kan hjälpa dig så även du får din shunt att fungera.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Ingen som är "expert" på shuntventiler?
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
KB-U
Fröträd

Inlägg av KB-U »

Långt från expert...

Men på sidan 9 i den pdf som nedanstående länk länkar till så visas några skisser på 3-vägs och 4-vägs shuntar...
http://www2.esbe.se/documentation/getfi ... 50&lngid=1
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Lars Bergström skrev:Psycho Dave,
4-vägs shuntventilen ser likadan ut som min och den sitter direkt på pannan. Utloppet till vänster och retur till höger.
Den graderade skalan är roterbar och även vändbar.
Är det inte en shunt med valfri vridriktning.
Förre ägaren har väl inte haft skalan åt rätt håll.

Edit: rättning av fel.

10 är alltid uppåt.
0 åt höger om man vill vrida upp åt vänster och ha returledningen på vänstra sidan
0 åt vänster om man vill vrida upp åt höger och ha returledningen på högra sidan.
Senast redigerad av Torsten den tor 24 sep, 2009 21:23, redigerad totalt 2 gång.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Kanske fattar fel ? Men vill ha det till att den är helt öppen kl 12 sedan beror det på hur du kopplar rören . Gradskivan är vändbar . Alltså stängd
Kl 3 eller Kl 9

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jo wepe har helt rätt. Helt öppet kl 12 och stängd kl 3 och kl 9 ska det vara.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Torsten skrev:10 är alltid uppåt.
0 åt höger om man vill vrida upp åt höger och ha returledningen på högra sidan
0 åt vänster om man vill vrida upp åt vänster och ha returledningen på vänstra sidan.
Detta stämmer ju inte med Esbes bild som finns ovan, där har de returledningen på höger sida men 0 är till vänster kl 9!?!?
Lars Bergström
Stor entusiast!

Inlägg av Lars Bergström »

Jo, så har jag fått det hela att fungera nu. Min retur är till höger, fullt öppen kl 12 och helt stängd kl 9. Enligt CTC:s installationsanvisning för min panna CTC V20 så står det att returen ska vara till höger därför gjorde jag inkopplingen på detta sätt. Det kanske även hade fungerat tvärt om med returen till vänster och att shunten är helt stängd kl. 3.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Lars Bergström skrev:
André, brännaren stog still i någon minut, inte alls 10 minuter. Är det något att bry sig om eller oroa sig för?
Hur hittar jag "sekvens menyn"? Jag känner endast till följande menyer: Huvudmeny, Servicemeny och Effektmenyn. Finns det ytterligare menyer? :?:

d) Isolera luckan; Vad ska jag använda för att isolera luckan invändigt? :?: Det är en standard gjutjärnslucka från CTC.

e) Rökgastemperaturen: Ja, det är med brännarensgivare jag har mätt. Bör jag mäta med någon annan givare eller termometer?
Hur gör jag enklast att mäta en bit ner i skorstenen? :?: T.ex. vilken sorts termometer kan jag använda och var hittar jag den? :?: Har för mig att någon tidigare på forumet tipsat om en digital stektermometer?
Kanske dom kortat ner tiden för glödbädd ska bildas el så kommer ja ihåg fel, Men det är inget att oroa sej för utan helt normalt..
Hmmm länge sen ja va inne i menyerna nu men det är väl i effektmenyn som det finns en flik som heter "sekvens" där kan man bläddra till (65) så går det ändra startfasen o jag har för mej att det är ställt till 10 min standard.. Dessa värden behöver man inte ändra utan är bara om man vill snabba på uppstarten lite, Jag har ändrat tiden som det matas in pellets i början innan fläkten går igång oxå så den matar pellets 30 sekunder kortare nu pga av att koppen överfylldes något när man kör kallstart o brännaren inte är nyrengjord..

d) finns isolering som tål 1200°, Det blir ju inte så varmt där då inte lågan ligger an direkt mot isoleringen så paroc stenullsisolering ska gå fint http://www.paroc.se/channels/se/buildin ... name=04.00. Brandskydd&product_id=PAROC+FPS+17

e) mäta med digital stektermometer, Går fint både i rökröret o stoppa ner i skorstenstoppen..
Är tempen i toppen på skorsten 50° då du kör med motdragsluckan igång så klarar du dej nog utan kondens men får hålla ögonen på ev kondens då det blir kallt ute..
För så låg temp som möjligt utan kondens är de som gäller för att få ut mesta möjliga från pelletsen.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Jag var på en (värdelös) mässa igår och där hade Jämtkraft en Ariterm Biomatic+ 20 stående med shuntventilen monterad. Den var som bilden jag la upp tidigare, dvs returen till höger, 10 rakt upp kl 12 och 0 är till vänster kl 9. Tittade man in i den så pekade "ankaret" där inne mot graderade skivan mellan 0 - 10.
Skriv svar