Kan någon snälla tala om något som är bra med pelletseldning

Skriv svar
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Jag håller med Rayyan kör hårt :P
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
mcdiezel
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 15 dec, 2008 17:47

Inlägg av mcdiezel »

4 grader innebär inte mycket energi att utvinna.
Men visst pumparna är byggda för höga flöden och för tryckförhållanden det innebär.
Men man kan inte förvänta sig att få ut hur många år som helst av anläggningen och tyvärr har kvaliten sjunkit på pumparna de senaste åren.
Reperationer är dyra!
Om du nu skall citera mig så se till att göra det rätt och plocka inte ut saker ur sitt sammanhang för att det skall passa dig.
Så här kommer det en sista gång.
4 grader innebär inte mycket energi att utvinna.
Men visst pumparna är byggda för höga flöden och för tryckförhållanden det innebär.
Men om du tror på vad försäljaren har sagt till dig eller vad en snubbe på macken sade att du får lätt ut 30 år utan en krona i reperationer och att exempelvis Nibes L/V system ger max effekt enda tills de löser vid -20 så får du tro det.

Och om man skall se objektivt på det hela så kan man själva undersöka på nätet från diverse undersökningar.

http://www.energimyndigheten.se/sv/Hush ... Bergvarme/

http://www.energimyndigheten.se/Global/ ... _STEM_.pdf

http://www.energiradgivningen.se/index. ... &Itemid=81

http://www.geotec.se/upload/cms/file/bo ... st_low.pdf

Och jag avser inte att föra någon mer dialog med dig då du uppenbarligen har något emot mig som person och det tillför inte något till tråden.
Din formel var dock mycket intressant, har aldrig sett något liknande.
Powered by klorofyll
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Tyst länge

Inlägg av Gotte »

Oj, tog debatten slut ?

Var det direkt-el som vann. Dax att skära ned pannan och slå på elpatronen för idag LYSER SOLEN !!
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

mcdiezel skrev: Och jag avser inte att föra någon mer dialog med dig då du uppenbarligen har något emot mig som person och det tillför inte något till tråden.
Din formel var dock mycket intressant, har aldrig sett något liknande.
Vilken formel är det du syftar på ?

Vad är din titel på din högskoleexamen inom energi ? Vi vill ju gottgöra att vi kallat dig energiexpert felaktigt.

Ska du inte förklara vissa uppenbara grodor ? Eller smiter du när det hettar till och du inser du är vilse i pannkakan ?

Detta är en höjdare !
mcdiezel skrev: Var får man minusgraderna ifrån?
Enda jag kan tänka mig är en markslinga som inte är nedgrävd tillräckligt långt, annars är det endast för kylbruk man kan få så låga temperaturer.
Sen användes andra köldmedium på 80-talet som inte är direkt översättningsbara med dagens.
En person med "högskoleexamen" inom "energiteknik" och inte förstår varför berg / jord värmepumpar för villabruk kan få minusgrader på inkommande Briné. :shock: (utan att jordvärmeslang är grunt grävd)
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Imponerad av vilka inlägg det går att få till stånd med bara på en kort fråga om vad som är bra med pelletseldning....Wau

Tydligen känsligt ämne dethär
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

De flesta verkar uppenbarligen glömt vad tråden handlar om.
Frågan finns i rubriken om någon missat :shock:
Men jag är inte sämre än att jag postar mitt bidrag en gång till eftersom det helt klart inte blivit läst av någon. (i beaktande av trådens utveckling så här långt)

Här är frågan:
"Kan någon snälla tala om något som är bra med pelletseldning"

Mitt svar:
1- Minimalt utnyttjande av el (dvs kolkraft, då vi behöver värme)
2- CO² neutralt.
3- Låg investeringskostnad.
4- Enkelt underhåll.
5- Liten arbetsinsats.
6- Trevlig hobby.
7- Utvecklande för den som är intresserad av familjeekonomin.
8- Utvecklande för den som är intresserad av teknik.
9- Utvecklande för den som är intresserad av att kontrollera (styra) kostnaden för värme i huset.
10- Jag kan komma på en massa fler saker men det räcker så här, just nu.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Jag håller med Rayyan i det som han skrev min tanke var som jag skrev i tidigare inlägg att byta till något som är:Billigare
:Miljövänligare
:Ekonomiskt hållbart i längden
:Underhållande om man ser till det tekniska tycker om att klura ut lösningar på problem som kan uppstå.
Så jag fattar inte vitsen med att man ska hålla på att tjata på varandra om vad som är bäst för den andra personen.
Men fortsätt ni bara som sagt det är väldigt roligt att läsa visa inlägg,så länge man inte kallar varandra för idioter o s v.
Tycker inte det hör hemma i detta forum.
Som sagt detta var bara min åsikt.
P.S
Blanda inte in invandrare i erat gnabb de fattar nog vad ni har skrivit :roll:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Mlurre
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 19:54
Ort: I Bergslagen

Inlägg av Mlurre »

Läst med intresse diskussionens vågor, men ämnet har hamnat för långt bort från frågeställningen. Är det inte vuxna människor som skriver? Har det gått prestige i frågan? En sandlådeeffekt?
Nu ska jag i alla fall gå ner till min sparbössa (pellets) och pyssla om den en liten stund. :D
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

vad som är bra....

Inlägg av simon.s »

Konstig debatt detta blev.

Själv tycker jag som många andra att pelletspriset har stigit för mycket kontra arbetsinsatsen det krävs om man jämfört med värmepump.
Pelletsen har en klar fördel jämfört med eldriven värme och det är det konstanta priset i förhållande till effekten. När värme behövs som mest så kostar det lika mycket vare sig det är -35 eller +10. Pelletsen går även att anpassa till både låg och högtempsystem.

Nackdelen är såklart att det är ett brinnande system vilket kräver nästan daglig tillsyn, man vill inte åka bort flera dagar utan att någon tittar till det. Pelletsen har dålig verkningsgrad på sommaren om man inte eldar mot en stor tank, visserligen så går det inte åt mycket pellets under den varma årstiden men jag tycker det är jobbigt att bära pellets i juli. Därför kör jag elpatron under sommaren.
Det smutsar ner i källaren med kånkande av säckar och spån och sot.

Pelletsen kräver arbete, det går inte att komma ifrån. Vare sig du tycker det är en hobby och det roligaste som finns så går det timmar varje år att sköta sitt system. Om man skulle jobba över extra på jobbet dom timmarna man ägnar åt pellets jämfört med underhållet av en bergvärmepump så ser man snart att pelletsen är ännu dyrare.

Säg att jag lägger ned 1 timma i veckan, lite högt räknat men vi tänker så för tiden det tar i mitt fall att hämta och bära in pellets, sota ur samt fylla på under 40 veckor per år om pannan står stilla så lägger vi ned en arbetsvecka per år på att jobba med pellets. Skulle jag jobba extra den tiden så handlar dem om 5000 kr per år.
För att pelletsen skulle hålla ett rimligt pris förhållandevis till arbetsinsatsen så hamnar vi runt 1600-1700 kr pallen.

Värmepumpen har kommit för att stanna vare sig elpriset åker berg o dalbana varje vinter. Själv kör jag värmepump mot källaren det här året (luft luft ) och har halverat min pelletsförbrukning. Min årsförbrukning av el har stigit med 4000 kwh, från 6000 till 10 000. I kr blev det 4900. Pelletsen jag sparade in skulle kosta mig med dagens pelletspris i runda slängar 10 000 kr, eller 4 pallar. Och ändå är det här den kallaste vintern sedan 1987. Om värmepumpen håller i 10 år så tjänar jag 25 000 kr och då har jag räknat av pumpen + installation.

Pelletsen har sin stora fördel att ge stor effekt när man behöver det, det här året kanske 2-3 månader, under resten av året skulle man kunna använda sig av värmepumpar av olika slag och komma billigare undan. Både i rena pengar samt i investerad arbetstid. Min syn på saken bara. Kommer behålla min brännare och köra med så länge den går, men när den lägger av så tror jag inte det blir en ny pelletspanna.....
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nu har jag ju inte en Ulma heller men daglig tillsyn???

Jag resar gärna bort en vecka utan att ha ångest - och jag har ingen värmepatron i reserv. Jag skulle gärna ha ett större förråd (har K-Silo) men det kommer eftersom, detta är dock det enda som hindrar mig från att vara borta längre.

Och jag har räknat på det och jag lägger runt 1:15 i tid per pall, allt inklusive. Och visst, det är mer än jag skulle göra med VP men jag anser att det ingår i den tid jag ÄNDÅ måste röra på mig då mitt jobb är mycket stillasittande så för mig är det huggit som stuckit om jag staplar pellets eller springer i skogen, faktisk tycker jag att det är roligare att stapla pellets... men smak och tycke...

Och hur mycket extra jag skulle jobba för att klara av att investera i BVP orkar jag inte ens tänka på, då räknar jag självklart utifrån att jag har en fungerande panna och högtemperaturelement.

Hur en uträkning där det inte fanns ett befintligt system skulle se ut vill jag inte sia om då det inte är aktuellt men jag får känslan av att alla dessa VP-fantaster som skriver om hur dåligt pellet är anser att pellets = inget system varför investeringen är den samma.

Rayyan var mycket bra i sin beskrivning av vad som är bra med pellets, det ENDA jag har sett till fördel för VP är att om en lång tid är det lite billigare. Detta kan nog vara sant men då räknas med så pass många okända variabler att uträkningen är lika säker som att spela lotto.

Vad vi nog i gemen kan komma överens om är att kartellbildning och staten nog ska flå oss bäst det går.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Inlägg av simon.s »

DEt jag menar med daglig tillsyn är att jag går ner i pannrummet och tittar om den tuffar på . Jag nämner bara mina erfarenheter av pellets och värmepump. Många som förespråkar ett uppvärmningssätt har ingen erfarenhet av det andra....
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Jösses.. puh!!

Det tog mig en halvtimme att läsa allt ni skrivit under helgen.. bra jobbat.
Blev en het diskussion detta. Som vanligt när man jämför Vp-pellets.

Kan nämna mina fördelar med pellets.

*Fungerar bra när det är kallt. Då jag behöver mer än 50° ut från pannan, för att kökets element ska bli varmt.
*Relativt lite arbete kontra ved.
*Får ett rejält motionspass 2ggr om året. (lastar in 4-pall pellets på 1:15) Rekord!
*Har alltid något att prata om här på pellets.Info
*låg investeringkostnad för mig eftersom jag hade en fungerade panna.

Kan även tillägga att när jag i framtiden ska investera i något nytt. Så ska det bli en rejäl Ved-panna med Stora tankar med eventuellt solslinga på taket.
Varför? Vill inte bli bunden till någon el-jätte. VIsst jag vet inte vad Elpriserna kommer att ligga på i framtiden. Men de kommer knappast vara billigare. Priset på pelletsen känns för mig lika osäkert också.

Litet tillägg också när vi jämför el och pelletspriser.
Om elen höjs. Vad händer med pelletsen? Antar att det går åt el för att tillverka pellets. Så då bör ju pellet också bli dyrare.
Vad händer när elen sänks, låt os säga 10öre /kw. Sänks då pelletspriset. Nä skulle inte tro det. Pelletspriserna är i händerna på tillverkaren.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Intressant med dina erfarenheter simon.s. Har själv gått och funderat en del kring det som du redan kör i praktiken.

De flesta verkar ha olika erfarenheter av vad drift och underhåll med pellets innebär, det får man respektera.
Vis av erfarenhet är jag är också en av dem som har näst intill daglig tillsyn, och det är inte för att jag gillar att
springa förbi pannrummet utan för att jag vill kunna hinna motverka de fel som uppstår, i så god tid som möjligt.

Tycker dock att det är viktigt att vi strävar efter en god ton på forumet och hjälper de som vill ha stöd och information
på ett informativt och trevligt sätt. :D
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Ha ha, höll på att garva ihjäl mig.

Grannen har BVP och det är väl bra för honom. Men nu där jag skjutsade barnen till fritidsaktivitet kollade jag på min skorsten då jag kom hem, bara för att se att det såg rätt ut.

Det kom en jämt synbar rökslinga opp, helt OK. MEN??? Hos grannen med BVP kom det OCKSÅ ut rök ur skorstenen.

Jag råkar veta att de inte har kamin eller annan mys-eldning, alltså är det kvar en oljebrännare - om inte de har djupt allvarliga problem med deras BVP men det tror jag knappast.

Så BVP är billigt och bra... om man bara har reservkraft.

Det är -11°C ute nu så det är inte så farligt, mitt hus drar runt 7kW på pelletsen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Om BVP genererar rök ut skorstenen så har man lite extrapyssel.

Låt oss hoppas att det bara var oljebrännaren som motionerades lite så där spontant. :wink:
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skriv svar