Kan någon snälla tala om något som är bra med pelletseldning

Skriv svar
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Kan någon snälla tala om något som är bra med pelletseldning

Inlägg av freij.j »

Har just lagt 3 timmar på att sota skorsten, panna, brännare och burit in en 25 säck pellets i källaren.
Snacka om skitjobb, kollade om jag såg någon granne som oxå gick och drog säckar på pulkor till sitt hus.
Men jag måste vara den dummaste jäkeln i byggden.
Och dyrt tycker jag det blivet, sedan vi köpte huset för 8 år sen. så har en pall ökat med ca 650:- där vi bor.
Varför inte luftvärme pump el bergvärme ???
Såg min fru ligga inne i soffan framför tv:n medans jag gick där och njöt av att vara pelletseldare eller inte :(
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Du lär inte den enda som tänker så. Förutom att man sysselsätts till förbannelse med pellets jämnfört med värmepump så finns
det flera trådar där flera av oss har väldigt mycket, oftast gemensamma, synpunkter på det ständigt stigande pelletspriset.

Själv stod jag med brännaren demonterad i molekyler och gjorde egna slussvingar i går natt. Blev klar och startade upp vid 02:00. :?

Men jag ska inte sticka under stolen med, att för mig värmer det extra skönt när jag ändå påminns hur mycket pengar jag slipper
ge bort till Vattenfall eller Fortum mfl. för min uppvärming. 8)

En annan anledning varför man eldar...jag har självdrag som ventilation så mitt hus mår bra av att skorstenen är varm.

Sen är väl inte allt svart eller vitt...man kan ju sätta in någon typ av luft-pump och köra pellets när det är kallare?
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Bulk.
Säckapellets är nästan som att elda ved.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

nåt bra tips på billigt förråd, eller bra ritning på nåt??
hur mkt bör ett sådant rymma??
/J.F
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Har man varit vedeldare så är pelletseldning rena barnleken ..jag säckeldade ett par veckor då jag köpte min pelletsbrännare och då direkt insåg jag att säck kan man inte hålla på att släpa och köpte hem plyfa och regel som jag byggde ett bulkföråd av ..sedan den blev färdig så har jag haft 14 fyllningar med tre ton och aldrig har det dammat in ..och jag måste säga att något problem med brännaren har jag inte haft mer än att elemet pajat och därmed tycker jag att det inte är något jobb alls med pelletseldning
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Om man vill ha så lite problem som möjligt så är säckpellets oslagbart.
Det blir mindre arbete med ett bulkförråd, men det är inte gratis att bygga eller köpa och det är ofta orsak till dålig pellets.

Finns många bulkeldare som gått över till, att fylla sina bulkförråd med säckpellets manuellt ! Finns nog åtminstone några representerade på forumet här.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Hmmm... speciellt mycket jobb är det väl knappast.

Det tar runt 40 minuter att få in 3 pall när pojken hjälper till (vilket han gärna gör) då jag bara häktar av källarfönstret och sätter en skiva på fönsterkarmen, då går det direkt in i lagerrummet. Pallarna kommer ca: 3-4 meter från fönstret.

Askade ut igår efter runt 950kg (ung. en månad) och det tog runt 25 minuter inkl. att blaska av mig.

Brännaren har jag aldrig gjort så mycket med, den fungerar ju och håller sig själv ren så den bryr jag mig inte om.

Så med runt 6½t förbrukning per år borde det ge:
6500kg/832kg = ~8 pall/år, total tid för att få in dom: 178 minuter.
Uraskning: 12 månader * 25 minuter = 300 minuter.
Säck till veckoförråd: lite svårt men kanske 15 sek/säck = 104 minuter
Totalt: 582 minuter/år = ~10 timmar med 8 pall.

Alltså blir det 1:15 timmes arbete totalt per pall och det är faktisk ganska enkelt tycker jag. OK, VP hade varit enklare, FV likaså men at skulle betala för dessa investeringar ville ta knäcken på min ekonomi och då kan det ju kvitta.

Men jag funderar på att bygga ett storförråd som jag kan fylla manuellt från små/storsäck, dels för att släppa veckoförrådet och dels för att behöva fylla upp men mest för att kunde åka bort under längre tid när det är som kallast.
Senast redigerad av Icecap den ons 13 jan, 2010 11:17, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Glöm för all del inte bort att VP är sexigt och lätt jämfört med Ved/pellets. Har ni sett några glada miner i pelletsreklamen....har ni sett någon pelletsreklam på senaste tiden? Läser man någon inredningstidning så kryllar sidorna av vp hit och vp dit enkelt och mijlövänligt!
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Men sakta i backen. Inredningstidningar är väl det döaste och mest själlösa som finns. Bara inriktat på att sälja, sälja, sälja. När alla radhusfjantar skaffat svarta kök så kommer det nya inredningstidningar där köken ska vara vita.
Killen i Värmebaronen reklamen utstrålar väl riktig glädje när han ska dra tuberna på vedoluxen. :D
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Sen mår nog inte kroppen så illa av att faktiskt få jobba lite emellanåt.
Allt för många tillbringar sin tid sittande på ändan framför en dator eller sittande på ryggen i soffan.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Oftast är det OK för de flesta att utföra dessa jobb, kruxet är dock att de brukar MÅSTE utföras där det passar sämst i dagens planering och då kan det kännas ganska tråkigt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

bebop skrev:Finns många bulkeldare som gått över till, att fylla sina bulkförråd med säckpellets manuellt ! Finns nog åtminstone några representerade på forumet här.
Här är en.... har kört med säckpellets sedan maj -08 då de kom och sög ut den dåliga pelletsen som jag fick levererad tidigare på våren. den innehöll alldeles förmycket finmaterial, så mycket att tom brännaren började "klaga". Annars brukar det vara mitt vakuumsystem som klagar först när det blir för mycket finmaterial.

Det är mer arbete med säck pellets men jag behöver lite motion. Kommer nog att gå tillbaka till bulk för det är klart smidigast.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Inlägget var nog syniskt menast...Jag eldar själv med Ved till 90 % och de mår kroppen och huvudet bra av
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
lillPiP
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 29 aug, 2006 22:43
Ort: Arvika, Värmland

Inlägg av lillPiP »

Jadu, fördelar som jag ser det :
* Mindre investeringskostnader
* Stora Enso säljer Pellets inkl hemkörning för 2200 kr! Besparing på 4-500 kr mot andra leverantörer
* Murstocken å huset mår bättre
* Skönare värme inne tycker jag, snålvärme från murstocken ;)
* Ja, vem är det som har haft skönast värme nu vid -28 C :lol:
Polarna sitter på VP å den funkar inte vid -20, då går elpatron in för han ska ha värme.....dyyyyyrt :p
Värmebaronen Star -00 + Viking Bio -06.
1½ plans Tegelvilla med källare -61.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jodå det gjordes reklam reklam för pellets i Västerbottensnytt förra veckan då dom besökte en fabrik 2 mil från mej, Ljög gjorde dom då så tungan va helt svart då det framhölls både hur billigt det va med pelletseldning då priset bara ökat 25% för privata o 50% för värmeverken senaste 4 åren... Tillgången på råvara va det inget problem med heller men han som har fabriken berättade inte att han nu ej har någon råvara o köper pellets från annan fabrik som han säckar o pelletsen till värmeverken köper han nu från skellefteåkraft (solett)
Har en kompis som kör bulkbil till värmeverken från denna fabrik o en annan kompis som kör flisbil o levererar färdig pellets på lösvikt, Båda dessa sa att det va tomt i lagren förra veckan både vad det gäller råvara o pressad pellets..

Sen att priset bara ökat 25% senaste 4 åren stämmer då inte på långa vägar, April -06 fixade jag 2 årsavtal till en kompis o då blev priset 1500:-/ton som sedan blev 1900:-/ton -08 o som nu blev 2400:-/ton..
Så priset har ökat 60% här uppe för privatpersoner på mindre än 4 år :( :twisted:

Men det finns folk här som kör olja oxå för att el är så dyrt, Köra olja i en pannan från 60 talet med uselverkningsgrad blir inte billigare än el så det är väl dessa ej räknekunniga som kommer forsätta med pellets samt dom som sitter fast med fjärrvärme övriga lär nog byta till VP av något slag el elda ved men då måste dom ju kunna räkna på vad de kostar oxå..
Såg en dåre idagens tidning som annonserade om vad på 1,5 m3 storsäck för 800:-/säck, En sådan säck innehåller bara ca 820-830 l ved vilket gör ca 1:-/kWh men de är väl kanske dom som eldar kamin för myseldning som köper sånt men skulle inte förvåna mej om nån vedeldare köper oxå :roll:
Strax före kul låg massavedspriset på 200:-/m3 framkört till väg :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar