Jag kan inte rita in flödesmätaren på denna ritning men jag kan förklara.
Jag har placerar shunten till radiator kretsen på laddningsedningen före tankarna som följd av detta kommer returen lika så att hamna på returen efter tankarna i botten varav laddomaten och pannan får kylning från radiatorenas retur.
Hur många gånger skall jag behöva förklara detta innan någon förstår

Flödesmätaren sitter alltså på returen mellan tankarna och laddomat och även returflödet från radiatorsystemet kommer med genom flödesmätaren.
Denna mätare mäter alltså hela laddningen till tankarna samt även husets retur från radiatorenas retur. Tycker även att vissa inte tänker sig för när man väljer termostat till laddomaten. Man kan välja en 72 gradig termostat vid laddning,men man kan inte tänka sig att en 82 gradig termostat är bättre vid laddning och även vid urladdning.
Min laddomat öppnar vid 85 grader och laddar tankarna. Vid slut eldning visar tankarna från topp och nedåt. 105 / 100 / 95 ..... Nu kommer min lösning att returen från mina radiatorer kyler laddomaten ganska snabbt med radiatorreturen som även denna har låg temperatur pga. låga flöden.Då stänger laddomaten mycket snabbt på radiatorreturens låga temp.
Då uppnår jag skiktning från 100 grader i tankarna i stället för 80. Min laddomat stänger alltså snabbare på radiatorenas returflöde än om jag hadde kopplat in detta mellan tankarna då acktankarnas botten temp är varmare mycket längre. Det tar längre tid innan laddomaten stänger..........
Har man då en 72 gradig termostet och shunt och returledning placerad mellan acktankarna. Då pumpas vattan runt tills termovaren stänger vid 72 grader. Hur smart är det?? Skiktning från 80 iof men enl mig dumt.
Vi talar om laddningsflöden. Visst man måste ha effekt på pannan för att laddomaten skall öppna. Men pannans effekt vid laddning har ingenting med flöden att göra..
Vedprofilen..