Kan någon snälla tala om något som är bra med pelletseldning
-
- Prima virke
Min panna gick åt de sälla jaktmarkerna vid köldknäppen innan jul, -18grader.
Med högtempsystem som jag har, vid -15grader så går det åt 65-70grader framledningstemp för att hålla 21-22 grader inne med alla element fullt på.
Vad finns det för alternativ här?
Ved, här måste man får rum med panna, acktankar och framförallt veden.
Skulle också få elda hela tiden för att hålla uppe framledningstempen.
Någon form av värmepump-vatten då går det åt el redan vid +5grader och det har vi i flera månader, även här nere. Dessutom så med avregleringen av elmarknaden så har vi snart centraleuropa priser på elen. Om inte så ser EU till att det blir så. Sverige har billig el det är konkurrensfördel som kan skattas bort.
Pelletpanna kräver kan hålla tempen uppe hela tiden så även om pelletspriset gått upp så var valet enkelt.
En ny pelletspanna, skall bli skönt att slippa aska ur redan efter 20säckar som jag har gjort nu. Även lite säkrare med en backup. Mina elpatroner och styrningen till dessa har givit upp.
Med högtempsystem som jag har, vid -15grader så går det åt 65-70grader framledningstemp för att hålla 21-22 grader inne med alla element fullt på.
Vad finns det för alternativ här?
Ved, här måste man får rum med panna, acktankar och framförallt veden.
Skulle också få elda hela tiden för att hålla uppe framledningstempen.
Någon form av värmepump-vatten då går det åt el redan vid +5grader och det har vi i flera månader, även här nere. Dessutom så med avregleringen av elmarknaden så har vi snart centraleuropa priser på elen. Om inte så ser EU till att det blir så. Sverige har billig el det är konkurrensfördel som kan skattas bort.
Pelletpanna kräver kan hålla tempen uppe hela tiden så även om pelletspriset gått upp så var valet enkelt.
En ny pelletspanna, skall bli skönt att slippa aska ur redan efter 20säckar som jag har gjort nu. Även lite säkrare med en backup. Mina elpatroner och styrningen till dessa har givit upp.
Ursäkta ett ögonblick. Varför skulle det krävas el redan vid +5 grader när man har värmepump ? Nu är nog riktigt illa missinformerad.MangeOhamn skrev: Någon form av värmepump-vatten då går det åt el redan vid +5grader och det har vi i flera månader, även här nere. Dessutom så med avregleringen av elmarknaden så har vi snart centraleuropa priser på elen. Om inte så ser EU till att det blir så. Sverige har billig el det är konkurrensfördel som kan skattas bort.
Vad kostar elen ute i Europa ? Har DU koll ?
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
MangeOhamn skrev:
Har jordvärmepump där eltillskottet går in vi -17° så du har nog fått fel info.Inte många dagar på året det så kallt här (Knallestan).
//Lövet
Har jordvärmepump där eltillskottet går in vi -17° så du har nog fått fel info.Inte många dagar på året det så kallt här (Knallestan).
//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
-
- Lärjunge!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Tror nog snarare MangeOhamn tänkte på vp till hans radiatorsystem som är av typen övertempsystem
Krävs det 65-70° framledningstemp vid -15° så lär det inte behöva bli så kallt innan pumpen stänger av men visst går det ändå ha vp men då är byte av radiatorer ett måste för att få lönsamhet

Krävs det 65-70° framledningstemp vid -15° så lär det inte behöva bli så kallt innan pumpen stänger av men visst går det ändå ha vp men då är byte av radiatorer ett måste för att få lönsamhet
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Små radiatorer och högtemssystem behöver inte vara dyrt att åtgärda.
Man köper 3-4 stora moderna K-22 radiatorer, övriga radiatorer flyttar man och sätter gamla stora där det tidigare suttit gamla små.
Räkna med att stora radiatorer kostar ca 1600 kr st.
Eller också kompletterar man varje våningsplan med 1 st fläktkonvektor som styrs av termostat, både fläkt och värmekrets.
Men, men, vill man bara se svårigheter så kan man väl göra det. Kanske känns bättre att motivera sin nya pelletspanna då, vad vet jag.
.
Man köper 3-4 stora moderna K-22 radiatorer, övriga radiatorer flyttar man och sätter gamla stora där det tidigare suttit gamla små.
Räkna med att stora radiatorer kostar ca 1600 kr st.
Eller också kompletterar man varje våningsplan med 1 st fläktkonvektor som styrs av termostat, både fläkt och värmekrets.
Men, men, vill man bara se svårigheter så kan man väl göra det. Kanske känns bättre att motivera sin nya pelletspanna då, vad vet jag.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Varför slänger du inte ut ecoflexen medans du ännu kan få någon krona för den. Om något år när industrin i europa kommit igång och elpriserna sjunkit ändå mer får du ju köra den på skroten.bebop skrev:
Men, men, vill man bara se svårigheter så kan man väl göra det.
Nej den som vill skära guld nu ska åka ned till europa och installera värmepumpar.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
-
- Prima virke
Det jag tänkte på var att COP värdet sjunker ju mera vp behöver lyfta vattentempen, i mitt högtemp system så blir det sämre verkningsgrad som följd, dvs högre elförbrukning redan innan vp stänger av.
vp och golvvärme verkar vara den optimala lösningen och är nog den vanligaste lösningen vid nyproduktion. För var skall du ställa din pelletspanna in nya hus. I garaget kulvert in i huset?!
Nya element eventullt med fläkt är kanske något att kolla på.
vp och golvvärme verkar vara den optimala lösningen och är nog den vanligaste lösningen vid nyproduktion. För var skall du ställa din pelletspanna in nya hus. I garaget kulvert in i huset?!
Nya element eventullt med fläkt är kanske något att kolla på.
2010-01-20 CTC Ecoflex, tidigare 5 år med Thermia Bequem 15D i CTC Total -83.
MangeOhamn.
Finns ett annat alternativ istället för att riva ut gamla elementen och sätta dit nya.
Tror det nämndes tidigare i denna tråd. Men det finns en sida som säljer elementfläktar som går att sätta fast på de befintliga.
www.elementflakten.se
Antar att det blir billigare och enklare än att byta elementen.
Finns ett annat alternativ istället för att riva ut gamla elementen och sätta dit nya.
Tror det nämndes tidigare i denna tråd. Men det finns en sida som säljer elementfläktar som går att sätta fast på de befintliga.
www.elementflakten.se
Antar att det blir billigare och enklare än att byta elementen.

Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
-
- Prima virke
kanon, ser riktigt bra ut
Men priset för 140cm långt element hamnar på 1100kr med frakt!
Sedan har vi detta med WAF-talet, Wife Acceptance Figure, ett utryck från HiFi värden.
Man bygger om för bättre ljud men det gäller att få frugan att acceptera utseendet. Men detta ser på bilderna ut som att det skulle kunna gå igenom.
Men priset för 140cm långt element hamnar på 1100kr med frakt!
Sedan har vi detta med WAF-talet, Wife Acceptance Figure, ett utryck från HiFi värden.
Man bygger om för bättre ljud men det gäller att få frugan att acceptera utseendet. Men detta ser på bilderna ut som att det skulle kunna gå igenom.
2010-01-20 CTC Ecoflex, tidigare 5 år med Thermia Bequem 15D i CTC Total -83.
bebop
Visst elementfläkten ser lite provosorisk ut men tycker ändå att de inte stör så värst mycket.
Vart ska man få de stora gamla elementen ifrån? Själv så har jag lika stora element i hela huset utom i kök och hall. Och det ser inte så snyggt ut att sätta ett kökets 180cm element under ett 120 fönster.
Fast det klart man slipper ju tapesera lika mycket nästa gång de ska till att göras. =P
Bara undrade hur du resonerade.

Visst elementfläkten ser lite provosorisk ut men tycker ändå att de inte stör så värst mycket.
Vart ska man få de stora gamla elementen ifrån? Själv så har jag lika stora element i hela huset utom i kök och hall. Och det ser inte så snyggt ut att sätta ett kökets 180cm element under ett 120 fönster.
Fast det klart man slipper ju tapesera lika mycket nästa gång de ska till att göras. =P
Bara undrade hur du resonerade.

Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )