Focus PE-20
Re: Focus PE-20
5000?? Är det med verkligheten överensstämmande?? Du behöver ingen Exhausto för å dra ut lite rök
Googla på ejektorfläkt.Dom är riktigt bra å billig!! Om du kan hantera en svets så gör du en skälv!! Så enkel!! Så genial! lite plåtskrot å en torinfläkt! Funkar klockrent.

Då blir min nästa fråga...någon som byggt rökgasfläkt?
Några tips på konstruktion?
tror nämligen det är den slutgiltiga lösningen...
Hittade en lösning..
http://www.stjarnas.se/broschyr_2009.pdf
Ser ju nästan ut som om utblåset på motorn pekar lite neråt..inte risk för att den försöker trycka röken neråt då?
Så det blir motsatt effekt??
En fundering jag har..hur bör man dra kabel?
O hur gör man så den tål väder o vind?
Sen bör man ju göra den varvtalsstyrd ,så det inte blir för bra drag i skorsten...
Några tips på konstruktion?
tror nämligen det är den slutgiltiga lösningen...
Hittade en lösning..
http://www.stjarnas.se/broschyr_2009.pdf
Ser ju nästan ut som om utblåset på motorn pekar lite neråt..inte risk för att den försöker trycka röken neråt då?
Så det blir motsatt effekt??
En fundering jag har..hur bör man dra kabel?
O hur gör man så den tål väder o vind?
Sen bör man ju göra den varvtalsstyrd ,så det inte blir för bra drag i skorsten...
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Japp,det va den fläkten jag menade.Kabeln kan du dra ner i en ventpipa eller utefter väggen.Det kan omöjligen blåsa ner i pipan.I det 4kantiga röret sitter ett rör till typ som en mantel.Väl nere i pannrummet så sätter du dit en varvtalsstyrning typ som en dimmer.Men en vanlig dimmer kan du inte ha säger dom som kan det där med el.Sen finjusterar du draget med dragegrännsaren.Skälva fläkten är skyddad mot regn med skyddsplåtar.
Anders vad skall du med en r-gasfläkt till? Du har ju bra drag i pipan redan? Eller är jag ute och cyklar ?
Har du checkat vad du kör på för startdos?Och vilken effekt vdu kör på?
Mvh

Har du checkat vad du kör på för startdos?Och vilken effekt vdu kör på?
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jag behöver nog en rökgasfläkt för att draget är nog inte tillräckligt.
För att få en ok funktion så har jag ju varit tvungen att bara ha den översta "baffeln" inne ,o dessutom plockat av 2 av raderna på den.
O kan ju nu eventuellt bygga en rökgasfläkt billigt så är det ju aldrig fel ,då kan jag ju dessutom styra draget mer.
Tycker dimensionen i min skorsten borde räcka ,men den är väldigt ojämn på insidan ,så det kanske bromsar farten misstänker jag..
För att få en ok funktion så har jag ju varit tvungen att bara ha den översta "baffeln" inne ,o dessutom plockat av 2 av raderna på den.
O kan ju nu eventuellt bygga en rökgasfläkt billigt så är det ju aldrig fel ,då kan jag ju dessutom styra draget mer.
Tycker dimensionen i min skorsten borde räcka ,men den är väldigt ojämn på insidan ,så det kanske bromsar farten misstänker jag..
Någon som har ett bra tips på en radialfläkt? Billigt!
Har börjat bygga rökgasfläkt...
Men behöver en fläkt.
Tacksam för tips..
Har börjat bygga rökgasfläkt...
Men behöver en fläkt.
Tacksam för tips..
Har idag testat rökgasfläkten jag har byggt ,blev inget bra.
Antagligen min konstruktion som felar.
Röken fullkomligt sprutade ut ,men draget i skorstenen ökade inte.
Börjar bli riktigt frustrerad...det borde vara väldigt bra drag i skorstenen med dom dimensionerna.
Men i praktiken så är det inte det....
Har kört fast lite nu ,det enkla vore ju att gå o köpa en svindyr rökgasfläkt ,men det bär mig emot...
Antagligen min konstruktion som felar.
Röken fullkomligt sprutade ut ,men draget i skorstenen ökade inte.
Börjar bli riktigt frustrerad...det borde vara väldigt bra drag i skorstenen med dom dimensionerna.
Men i praktiken så är det inte det....
Har kört fast lite nu ,det enkla vore ju att gå o köpa en svindyr rökgasfläkt ,men det bär mig emot...
Nu har jag testat allt möjligt och omöjligt.
O jag har väl kommit fram till slutsatsen att ska jag få ordning på detta ,så är det rökgasfläkt eller insatsrör som gäller.
Antagligen så är det den väldigt ojämna rökkanalen som bromsar rökgasen.
För diametern skall ju räcka gott o väl.
Men om man skall välja mellan fläkt eller insatsrör ,vilket är att föredra?
Detta börjar bli nån sorts dagbok..hehe..
Men har lagt MÅNGA timmar på den här skiten...o kommer inte på nåt mer jag kan göra för att öka draget..
O jag har väl kommit fram till slutsatsen att ska jag få ordning på detta ,så är det rökgasfläkt eller insatsrör som gäller.
Antagligen så är det den väldigt ojämna rökkanalen som bromsar rökgasen.
För diametern skall ju räcka gott o väl.
Men om man skall välja mellan fläkt eller insatsrör ,vilket är att föredra?
Detta börjar bli nån sorts dagbok..hehe..
Men har lagt MÅNGA timmar på den här skiten...o kommer inte på nåt mer jag kan göra för att öka draget..
Jag tror inte ett insatsrör ökar draget nämnvärt, du får ju ner max ett 110mm eller 100mm om kanalen är 120mm på ena hållet. Har själv ett 100mm 7,5m långt och draget är inte så överdrivet vår/sommar/höst, det räcker till för min anläggning dock.
Rökgasfläkt får väl ses som nödlösning när det gäller pellets/vedpanna med självdrag. Fungerar det med en baffel och rökgastempen inte är extremt hög så lär rökgasfläkten betala sig på väldigt lång tid.
Det är inte så att du kör med för mycket fläkt på brännaren, eller för hög effekt?
/Vednisse
Rökgasfläkt får väl ses som nödlösning när det gäller pellets/vedpanna med självdrag. Fungerar det med en baffel och rökgastempen inte är extremt hög så lär rökgasfläkten betala sig på väldigt lång tid.
Det är inte så att du kör med för mycket fläkt på brännaren, eller för hög effekt?
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Jag har provat fläkten på många olika sätt...
Just nu kör jag på effektläge 2 ,o fläkten på mellan 2 och 3.
Allt fungerar ju ganska bra precis när det är nysotat ,men det sotar ju igen så himla snabbt ,o utav den anledningen måste jag ju sota ofta ,typ 2 gånger i veckan..
O enligt sotet som är på bafflarna så verkar det gå för fett ,dom är alldeles svarta av nån sorts fet sot.
Öppnar jag då luftspjället mer så blir brännaren för varm ,eller så ryker det in...
Låter nästan som det är brist på tilluft till pannrummet ,men har ju dragit ett 110 mm ventilationsrör fram till pannan.
Men det kanske inte räcker..vad vet jag?
Just nu kör jag på effektläge 2 ,o fläkten på mellan 2 och 3.
Allt fungerar ju ganska bra precis när det är nysotat ,men det sotar ju igen så himla snabbt ,o utav den anledningen måste jag ju sota ofta ,typ 2 gånger i veckan..
O enligt sotet som är på bafflarna så verkar det gå för fett ,dom är alldeles svarta av nån sorts fet sot.
Öppnar jag då luftspjället mer så blir brännaren för varm ,eller så ryker det in...
Låter nästan som det är brist på tilluft till pannrummet ,men har ju dragit ett 110 mm ventilationsrör fram till pannan.
Men det kanske inte räcker..vad vet jag?
Man brukar säga att tilluftsventilen ska ha samma area som skorstenen, men du har väl lite tjuvluft från andra håll...annars är nog 110 i underkant.
Något svart fett sot ska du absolut inte ha, blir ju lite flygaska som lägger sig i den pannan men det ska inte öka motståndet nämnvärt.
Börja med att se till att du har tilluft så det räcker, sedan en injustering av brännaren. Sen får du ju ta det därifrån om problem kvarstår.
/Vednisse
Något svart fett sot ska du absolut inte ha, blir ju lite flygaska som lägger sig i den pannan men det ska inte öka motståndet nämnvärt.
Börja med att se till att du har tilluft så det räcker, sedan en injustering av brännaren. Sen får du ju ta det därifrån om problem kvarstår.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Det blir ju svart fet sot ,o sedan så fastnar flygaskan i det ,så det bygger ju på ganska snabbt ,så det blir trångt i rökgångarna.
Får nog kanske trycka in mer luft i pannrummet då ,kanske sätta dit en tilluftsfläkt som pumpar in många kubik med luft.
Så jag får ett övertryck i rummet.
Tack för tipsen!
Får nog kanske trycka in mer luft i pannrummet då ,kanske sätta dit en tilluftsfläkt som pumpar in många kubik med luft.
Så jag får ett övertryck i rummet.
Tack för tipsen!
jag har samma kombinasjon panna brännare och kan bara køra med en baffelplåt.har prøvat att køra med båda men det går inte.finns det någon som får till att køra en TB-mini i den pannan med båda plåtarna i?
jäspi PE-20 TB-mini kw 150 dragbegrensare
Jag är nöjd om jag kan få det att fungera med en baffelplåt ,problemet är ju att jag måste sota ca 2 gånger i veckan för att det blir svart fet sot ,
O just nu kör jag effektläge 2 ,och luftspjället på nästan 3 ,o ändå sotar det igen ganska snabbt.
O just nu kör jag effektläge 2 ,och luftspjället på nästan 3 ,o ändå sotar det igen ganska snabbt.
jag kør med den nedre baffelplåten i då blir det mindre flygaska i røkkanalerna effektlæge 4 luftspjell på 6 har prøvat med bara den øvre men då sotar den mer
jäspi PE-20 TB-mini kw 150 dragbegrensare