byta panna vilken?

ronald
Pannrumstomte!

Re: byta panna vilken?

Inlägg av ronald »

vill också ha en peltec... :bounce: :bounce:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

vilka brännare passar? bequem?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
EmiloKarin
Stor entusiast!

Inlägg av EmiloKarin »

Alla framåtbrinnande skulle funka sa han annars slår lågan upp i turbulatorerna.
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

tråkigt,den pannan verka lovande för min egen del men vill inte ha nåt annat än bequem brännare,som jag redan har dessutom.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
__Tobbe__
Frö

Inlägg av __Tobbe__ »

Någon som har erfarenhet av Biomax 16 http://vvs-experten.se/index/biomax-16-2045? Är i samma situation som EmiloKarin, där vi funderar på att antingen byta brännare eller hela systemet. Har en budget på 50.000-60.000kr och frågar oss om det kan vara lika bra att byta allt på samma gång.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Notera att det är en laddpanna som bör ha ack-tank.

Kolla med Rol-bi och Honda på forumet här, de kör iaf tillhörande brännare tror jag.

Se även här: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=37&t=13368

Jag har en god vän som kör 30kW-varianten av pannan och han är mycket nöjd efter 1 års drift. Dock saknas automatsotning vilket väl är enda nackdelen.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
lange02
Entusiast!

Inlägg av lange02 »

Vad har du för panna och brännare nu __Tobbe__ ?
Har du plats för ett pannpalats i källaren.
Finns inte en riktig bild på vare sig pannan eller brännaren. Hur ska du veta om det är bra eller dåligt?
Jag skulle aldrig fundera på grisen i säcken.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Nej det är inte den brännaren jag och Rol-bi har. Bio-comfort (eller scotte) var det http://www.biocomfort.se/Biomax pannan verkar har spaksotning som tillbehör, vilket bio-comfort pannan blackstar saknar.

Här finns ett biomax forum på danska http://www.stokerpro.dk/viewforum.php?f=135
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
__Tobbe__
Frö

Inlägg av __Tobbe__ »

lange02 skrev:Vad har du för panna och brännare nu __Tobbe__ ?
Har du plats för ett pannpalats i källaren.
Finns inte en riktig bild på vare sig pannan eller brännaren. Hur ska du veta om det är bra eller dåligt?
Jag skulle aldrig fundera på grisen i säcken.
Just nu är det en CTC 265K från -78. Den kör just nu på olja och även lite vedeldning. Har nyligen köpt huset så har inte tillgång till det ännu, är mest ute och undersöker tänkbara alternativ. Pannrummet är relativt stort så den delen bör inte vara något problem.
protoflax
Fröträd

Inlägg av protoflax »

En billig utländsk panna utan dokumentation som du behöver komplettera med en dyr platskrävande acktank, laddutrustning och tappvattenvärmeväxlare är nog inte det första du ska skaffa.
Vill du ha "allt i ett" så är CTC Ecoflex och Arirem Biomatic 20+
beprövade alternativ som fungerar.

Har en släkting med likadan panna som du. Vedeldning ska du inte alls tänka på. Röken går rakt ut i skorstenen.
Pelletseldning går bra fast verkningsgraden ligger nog 20% lägre än för en modern panna. Han har en EcoTec A4 brännare men både uppåtbrinnande och framåtbrinnande fungerar fint.

Min egen erfarenhet är att det går att elda med begagnad brännare i gammal panna. Man lär sig vad det handlar om och kan senare fatta bättre beslut om vad som ska göras med uppvärmningen.
Eldar du en vinter med gamla pannan vet du ungefär hur mycket pellets som går åt och hur mycket jobb det är.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
__Tobbe__
Frö

Inlägg av __Tobbe__ »

Tack för bra svar!

Var nyligen i kontakt med en lokal VVS-butik och fick ett pris på 76000kr för fokus pelletspaket inkl. montering och rotavdrag. Men ju mer jag kollar här i forumet, desto mer funderar jag på om man kanske enbart ska satsa på brännare + förråd och senare satsa på pannbyte.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Honda: Sorry. Tycker det känns förvirrande med flera olika namn på den där brännaren och pannorna. :lol:
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

__Tobbe__ skrev:
Var nyligen i kontakt med en lokal VVS-butik och fick ett pris på 76000kr för fokus pelletspaket
Focus pelletspaket är med den gamla pannan PE20. Den passar inte för pellets då den har horisontella rökgångar.
Enda focuspannan som kanske är aktuell för pellets är den nya Focus PE Miljö.
http://www.metrotherm.se/pdf/focus_pemiljo.pdf
Kan nödeldas med ved om strömmen går.

Tycker priset du fick på focuspaketet var dyrt.

Vänder man sig till en lokal vvsbutik får man rekommendation på den panna som de har största provisionen på och inte på vad man behöver.

Jag har en likadan ctc265 som du och det fungerar skapligt att elda.
Önskar bara att det satt en brännare med automatisk uraskning i pannan.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
__Tobbe__
Frö

Inlägg av __Tobbe__ »

msh16 skrev: Focus pelletspaket är med den gamla pannan PE20. Den passar inte för pellets då den har horisontella rökgångar.
Enda focuspannan som kanske är aktuell för pellets är den nya Focus PE Miljö.
http://www.metrotherm.se/pdf/focus_pemiljo.pdf
Kan nödeldas med ved om strömmen går.

Tycker priset du fick på focuspaketet var dyrt.

Vänder man sig till en lokal vvsbutik får man rekommendation på den panna som de har största provisionen på och inte på vad man behöver.

Jag har en likadan ctc265 som du och det fungerar skapligt att elda.
Önskar bara att det satt en brännare med automatisk uraskning i pannan.
Ja, jag misstänker att det är lite så. Samma firma gav mig nyss pris på Pellmax CU med Viking Bio brännare för 79900kr inkl. installation, dock inte med bortplock av gamla pannan och oljetank. Så känslan överlag är att sätta en bra brännare på ordinarie panna och se hur det fungerar innan man slänger 40k på ny panna.
protoflax
Fröträd

Inlägg av protoflax »

Känns som om din vvsfirma konkurrerar med Vinkelboda Mjölk&Ved när det gäller priset. Tokpriser för att montera dit enkla billiga pannor.

Ta exemplet med Peltec. Kostar 26000 utan automaturaskning. Lägg till det en brännare BioBjörn med automatisk uraskning som just nu säljs till vårpris 18000 (normalt 19000).
Då är vi uppe i 44000. En fristående installatör tar max 15000 för att installera pannan om du själv tar bort den gamla och baxar in den nya i pannrummet. Av dessa 15000 får du statligt villaägarbidrag till hälften och du betalar för hela kalaset 51500.
Då har du ett mycket modernare och mer lättskött system än både Focus och Värmebaronen alternativen.
Kanske får du lägga på 2000 för inköp av ventiler och rör men det blir ändå i en helt annan prisklass.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Skriv svar