byta panna vilken?

EmiloKarin
Stor entusiast!
Inlägg: 162
Blev medlem: tis 20 feb, 2007 15:50
Ort: norduppland

byta panna vilken?

Inlägg av EmiloKarin »

har funderingar på att byta ut min ctc 265b från 74 frågan är bara om det är lönt?
Hur mkt sparar jag på att byta ut den? Vad ska jag köpa för panna nån som har några bra förslag?
Brännare har ja redan, en roslagsbrännare villamax från 07. Har mest ledsna på att tömma aska hela tiden pga det lilla askutrymmet o sen är den väl inte så tät längre :-)
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: byta panna vilken?

Inlägg av ronald »

http://www.peltec.se/index.php?option=c ... 61&lang=sv

MIN behålla sin brännare favorit panna :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: byta panna vilken?

Inlägg av micke_932 »

Räkna inte med att spara några stora summor, visst är en modernare panna lite effektivare men skillnaden är rätt liten, jag slängde ut min 265:a och satte in en Nibe City som jag fick för en struntsumma nästan ny och knappt använd, och visst är den lite effektivare men det är ingen våldsam skillnad i förbrukning, det handlar inte om många tusenlappar om året, så om du ska köpa en ny panna så räkna inte med att det ska "löna" sig.

265:an är ju lite knölig att sota så det är inte jätteroligt, men jag måste säga att Nibe City pannan är ett rent nöje, stor lucka, stort utrymme för aska och om man sätter den på ett stativ så man får upp den 25cm eller så (då passar den i hålet för det gamla rökröret) så blir det ännu trevligare.

Vad läcker det någonstans ? det finns nästan inget som kan läcka på en 265:a, i mitt fall så började luckorna längst ner där man ska sätta elpatronerna att läcka under isoleringen och när jag väl upptäckte det var det för sent, det rostar snabbt sönder, så det svetsades tillfälligt och sen blev det pannbyte, men om man håller efter dessa två luckor så finns det nästan inget som kan gå sönder på en 265:a, om dom skulle börja läcka så kan man byta den gamla torra packningen, packningarna som sitter i vanliga oljefilter passar väldigt bra.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
EmiloKarin
Stor entusiast!
Inlägg: 162
Blev medlem: tis 20 feb, 2007 15:50
Ort: norduppland

Re: byta panna vilken?

Inlägg av EmiloKarin »

Vill mestadels byta för bekvämligheten, de är luckorna som e otäta så de ryker in lite, o så e keramiken lite dålig i botten :-) o så e jag så less på att aska ur hela tiden :-) som sagt svår sotad panna o litet hål att ta ur askan skulle va lättare med en låda.
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: byta panna vilken?

Inlägg av micke_932 »

Ah, jag trodde den läckte vatten.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: byta panna vilken?

Inlägg av Eldvin »

Oh va ska man välja?? Än hur man gör så blir det fel :P Men då jag e rätt slö emellanåt Så skulle det bli en Biosol. Så sköter solen det största jobbet.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: byta panna vilken?

Inlägg av Stroker »

Jag bytte från en alldeles usel panna Tmv Attack 2000 renodlad oljepanna som behövde sotas var tredje dag vintertid till en begagnad KMP Uno och trodde jaga skulle minska pelletsförbrukningen avsevärt.
Så blev det inte. Lite mindre går det knappast någon halvering. Kanske 10-20% mindre.

Den stora vinsten är att jag inte behöver sota ur mer !!! och nu askas pannan ut uppskattningsvis en gång om året efter 5-6 pallar pellets vilket är superskönt. Enda förklaringen på detta är att mycket aska försvinner upp i luften annars går det inte ihop. vid första tömningen visade det sig att 2 pallar gav 6 cm i asklådan som ju är 30 cm hög och därmed klarar ett antal pall mer..
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: byta panna vilken?

Inlägg av msh16 »

Stroker. Kanske är UNO en genialisk panna. Tryckluftsuraskningen blåser sotet ut ur skorstenen. :) :)
En del ångpannor förr sotader dagligen genom att spruta ånga genom tuberna så det blev ett kolsvart rökmoln ur skorsten som kunde synas i 20 minuter.

Skönt höra att man inte har så mycket lägre pelletsförbrukning i nyare pannor.
Håller med ronald. Ska ny panna in så vill jag ha en Peltec.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: byta panna vilken?

Inlägg av Vednisse »

Jag funderade också starkt på Peltec eftersom jag inte ville ha någon panna med en massa extra elektronik och annat inbyggt krafs.
Hittade (tyvärr) en Combifire demoex till bra pris, har inga extra tillbehör. Rycker manuellt i spaksotningen när jag känner för det, den är dock inte super effektiv. Automatisk askurmatning känns inte värt de pengar det kostar när det ändå är så pass långa intervaller mellan tömningarna.

Kan inte se att jag att jag har märkbart lägre pelletsförbrukning jämfört med kombipannan, har högre rökgastemp nu. Kör förvisso en aning högre effekt, men pannan är inget som imponerar. Sen har det varit annat kvalitetsstrul som jag nu kämpar med, vill ha pannan utbytt eller ännu hellre häva köpet.

EDIT: Det ska inte ryka in även om luckorna inte är täta, då är det något som är fel. Dock bör luckorna vara skapligt täta ändå.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
EmiloKarin
Stor entusiast!
Inlägg: 162
Blev medlem: tis 20 feb, 2007 15:50
Ort: norduppland

Re: byta panna vilken?

Inlägg av EmiloKarin »

ok tack för all svar har kikat på värmebaronens pellmax cu är det någon som har en sådan o är den bra och värd pengarna? vill gärna åt automat shuntningen som den har så man slipper springa o vrida på den hela tiden.
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: byta panna vilken?

Inlägg av Vednisse »

En separat shuntstyrning kostar 2000-3000kr beroende på modell, trådlös osv.
För min del känns det bättre än inbyggt i pannans elektronik om något skulle gå i sönder, går ju att montera en separat lösning på vilken panna som helst och kostar inte skjortan om man så skulle behöva byta hela baletten.

Pellmax har liggande tuber och helt manuell sotning (stående är att föredra), asklådan är ganska liten. I mina ögon är priset högt, man kan få pannor med automatsotning mm. för mindre pengar. Lägger du på 10k så får du en panna med integrerad brännare också, typ CTC Ecoflex t ex.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
EmiloKarin
Stor entusiast!
Inlägg: 162
Blev medlem: tis 20 feb, 2007 15:50
Ort: norduppland

Re: byta panna vilken?

Inlägg av EmiloKarin »

Ok, om jag köper den separat, vad ska jag titta på för panna isånnafall vill inte köpa nå skit?
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: byta panna vilken?

Inlägg av Vednisse »

Menade mest att shuntstyrningen inte borde vara avgörande vid val av panna med tanke på vad en separat lösning kostar. Ingår det i en övrigt bra panna som uppfyller era krav så köp självklart ändå.

Misstänker att ni vill ha er nuvarande brännare kvar?
Använd sökfunktionen på forumet för att se vad folk tycker om olika pannor och bilda en egenuppfattning.
Några tips på nya pannor
Peltec 17
Ecoflex Easy
Combifire
Nibe Pellux
Effekta Pellets 220

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
SnusNisse
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 10 nov, 2005 23:58
Ort: Svedala

Re: byta panna vilken?

Inlägg av SnusNisse »

Bytte min CTC 265 K panna från 1974 med en Janfire Flex-A brännare i (sedan nov. 2005), nu i januari till en ny ULMA 2000 med en ULMA 2000 TCA brännare. Hitintills har jag inte varit besviken på den nya ULMA pannan men den har ju bara varit i drift i drygt en månad. Inomhusstyrningen har fungerat perfekt under den lilla vinter vi haft i Skåne. Pellets förbrukningen är något mindre i den nya pannan MEN vilken skillnad på uraskningen/sotningen. WOW! Nu går det på några minuter bara.

Men som andra sagt här tidigare: Kika runt på de olika fabrikaten och ring och prata med tillverkarna. Så gjorde jag och fick bl a rådet att undvika plattvärmeväxlare pga av att vattnet där vi bor är lite för hårt.

Ta sedan in lite offerter så kommer säkert ett eller två alternativ att utkristallisera sig.

I mitt fall så kom leverantören kl. 9 och stängde den g:a pannan, tappade den, demonterade, bar ut, in med den nya, monterade och kl. 16 var den igång. Huset hade knappt tappat någonting i temp under tiden.

Så här långt är jag helnöjd.
/Nisse
ULMA 2000 TCA brännare i ULMA 2000 panna
Medlevererade motdragsluckan
Bionorr 6 mm pellets i ett MAFA veckoförråd
Värmer 210 kvm (2 plan + källare)
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: byta panna vilken?

Inlägg av msh16 »

Shuntstyrning är inget skäl för att välja en panna. Går elektroniken i den sönder är det mycket bättre med sn separat.
Som Vednisse säger så ligger priset på Ecoflex bra till. Har funderat av och till här. Min fundering är att en ny Peltec http://www.peltec.se/ ihop med en begagnad Viking B16 skulle bli ett ändå bättre system än ecoflexen. Skulle inte kosta mer utan kanske mindre.
Har 3 ägare av 3-5 år gamla Viking B16 omkring mig och försöker man mäta förslitning av rostren där ser man ingen förslitning alls.
EmiloKarins roslagsbrännare är väl också en brännare av den nästan outslitliga sorten, fungerar den bra och har automatisk uraskning så varför byta?

Keramiken i botten på gammelpannan skyddar värme att gå ut i pannrummet.
Blandade lite C-bruk med Eldfast (dyrt) bruk och lite sand så det blev löst som filmjölk och hällde ned på botten i min panna och det fungerade. Blev större askutrymme också.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar