Hur gör jag med bränn lukten i källaren?

Jonaslatt
Entusiast!

Re: Hur gör jag med bränn lukten i källaren?

Inlägg av Jonaslatt »

Är detta något jag kan ställa. Eller ska jag ringa Pellets killen?
Jonaslatt
Entusiast!

Inlägg av Jonaslatt »

Hej igen. Igår kom Pellets montören förbi. Nu kan jag inte värdena i huvudet men allt låg bra. Avgastemp 250grader.
Men han såg att spjället ut från brännaren nästan va stängd.
(Orsaken till lukt)

När vi öppnade fullt så gick tempen upp till 350kg.vi satte fem halv öppen på 300grader.

Han tyckte jag skulle pröva att montera den i vedluckan.
Vad tror ni? Bättre sämre?
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Spjäll ut från brännaren? Menar du pannan?
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Om rökgången går som den brukar i en kombipanna: olje -> ved -> ut genom skorsten så blir det bara högre temp om du flyttar brännaren. Låt den sitta där den sitter och justera ner effekten, vad kör du på nu?
Har du lämplig dragbegränsare monterad?
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Jonaslatt
Entusiast!

Inlägg av Jonaslatt »

Spjäll ut från pannan menade jag.

Vad e dragbegränsare ?
Jag har olja på vänster. Vedlucka höger och skorsten imitten.
Vedutrymmet är mycket större än olje utrymmet. Förbränningsrummet är litet på oljerummet. Bra eller dåligt?

Sen prata han om något som va på 87%
Och på en helt ny panna/brännare skulle det va 90% detta fick han fram när han mäta rökgaserna.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Oftast går rökgaserna från oljedelen över till veddelen i kombipannor och sedan vidare ut till skorsten.
Det ger längst vägar för gaserna som därmed avger mer värme till pannan.
Hur ser det ut i din panna?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Här är ett exempel på en fungerande dragbegränsare.
http://www.youtube.com/watch?v=cEycuK_9Zb4

Dragbegränsare måste finnas vid pelletseldning för att få stabila förhållanden.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jonaslatt
Entusiast!

Inlägg av Jonaslatt »

Tack för filmen. Vad gör den? Och varför har man den?
Vad blir vinsten?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Funktionen är att draget genom pannan och därmed brännaren, är skapligt konstant. Har man inte en dragbegränsare varierar draget genom pannan väldigt mycket och det beror på utetemperatur och vind, resultatet utan dragbegränsare är alltså att man helt enkelt inte kan justera brännaren till rätt förbränning annat än just för stunden.

En timme senare har utetemperaturen ändrat sig eller det regnar eller blåser mer eller mindre varför luftmängden genom pannan/brännaren ändrar sig medan matningen är den samma.

Med en dragbegränsare kommer det extra drag att tas direkt från luften i pannrummet och inte tvingas genom pannan/brännaren, alltså är arbetsförhållanden för brännaren stabila varför man faktisk kan justera brännaren och ha den att vara stabil över längre tid än en timme.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jonaslatt
Entusiast!

Inlägg av Jonaslatt »

Okej. Har jag detta problem? Alltså mitt är egentligen att jag eldar lite mycket för kråkorna.
Kanske går med detta att göra?
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Eftersom du verkar ha en väldigt hög rökgastemperatur tyder detta på att endera eldar du med för hög effekt - pannan hinner inte ta åt sig värmen innan den går ut genom skorstenen eller så kan det vara för högt drag - dom varma gaserna sugs ur för fort så värmen hinner inte absorberas av pannan utan den går ut genom skorstenen. Dragbegränsaren gör så att undertrycket i pannan hålls på en stabil nivå oavsett draget i skorstenen och ett stabilt undertryck i pannan är ett måste för att kunna ställa in en bra föbränning. Med dragbegränsare minskar du "kråkeldningen" och kan ställa och köra pannan på en jämnare effekt.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Jonaslatt
Entusiast!

Inlägg av Jonaslatt »

Jaha okej tack för alla snabb svar.
Var montera man denna och ungefär va kostar de.

Kanske e många dumma frågor men man lär sig inte om man inte frågar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Dragbegränsaren monteras på rökröret eller i skorstenen. Har du sotlucka på rökröret så är det en vanlig plats för montage. Man ersätter helt enkelt sotluckan med en adapterplåt för dragbegränsaren.

Men om du skall köpa en så se till att du får rätt storlek, frågar du en installatör eller likvärdigt så blir det vanligaste svaret att en Tigex25 blir bra.... Det är en bra dragbegränsaren men blir ofta lite för liten i många anläggningar, t.ex min, och då gör den inte sitt jobb fullt ut. Om du bor nära mig så har jag en som bara ligger till ett bra pris.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

5-1500:- ungefär, monteras på rökröret ut från pannan eller i skorstenen. Fungerar så att om undertrycket i skorstenen blir högre än inställt värde öppnar dragbegränsaren och släpper i luft i rökgången, det är mao. en lucka som hålls stängd med en tyngd.

Min sitter direkt på röret bakom pannan i en rörstump som sitter i en spiroanslutning, 100:- tog plåtslagarn för detta fäste och begränsaren är köpt från Polen för 800:-.
Bild
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

CPMS:

Blir det inte väldigt varmt i pannrummet när du kör med oisolerat rökrör?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar