Iwabo villa S gengas explosioner!!
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!
Startdosen är den pellets som skruven matar ner under c:a 1½ minut när termostaten kallar på värme.
Brukar se ut som din första bild i den här tråden.
Brukar se ut som din första bild i den här tråden.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
så här ser motorn ut.
- Bilagor
-
- image(2).jpeg (82.24 KiB) Visad 2868 gånger
-
- image(1).jpeg (104.72 KiB) Visad 2868 gånger
Måste ge grabbarna påEldkraft i Finja en eloge.
De öppnade på nyårsafton så jag kunde få tag på den sista glödspiralen de hade.
Inte många företag som skulle göra det för en affär på 999kr.
De öppnade på nyårsafton så jag kunde få tag på den sista glödspiralen de hade.
Inte många företag som skulle göra det för en affär på 999kr.
Låter som extremt bra service!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
ja det kan man säga.
Tändhällen har lite små sprickor mellan hålen. har det någon betydelse?
Kanske lika bra att byta den med mot en ny när man ändå håller på. är ju bara 1200kr. Fast om det inte gör något så är det ju onödiga pengar.
Tändhällen har lite små sprickor mellan hålen. har det någon betydelse?
Kanske lika bra att byta den med mot en ny när man ändå håller på. är ju bara 1200kr. Fast om det inte gör något så är det ju onödiga pengar.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Tändhällens uppgift är att hålla spiralen på plats samt styra luften till pelletsen.
Några sprickor påverkar inte den funktionen.
För mig är ett byte bortkastade pengar.
Några sprickor påverkar inte den funktionen.
För mig är ett byte bortkastade pengar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Nej det hjälpte inte att byta glödspiral. Small idag med.
Det som är gjort är.
Dammsugit veckoförådet. Bytt fläcken och glödspiral. Matarskruven är 40-45 grader.
Blir knäpp.. Vad kan det vara.. Några idéer?
Det som är gjort är.
Dammsugit veckoförådet. Bytt fläcken och glödspiral. Matarskruven är 40-45 grader.
Blir knäpp.. Vad kan det vara.. Några idéer?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Då har vi åtminstone eliminerat de källorna. Gengassmällar brukar ha som orsak att tändningen fördröjs av någon anledning så att det hinner bygga upp sig en större mängd explosiv gengas i pannan. Som jag har förstått det sker det vid uppstart och det sker slumpartad. Nu då tändspiralen är ny, är den borta från listan. Du har bytt fläkt också? Då är inte hellre den misstänkt.
Kolla packningarna runt brännaren - så att de inte nyper tjyvluft. Som regel är detta glasfiberfläta. Sotavlagring skvallrar om det läcker nägonstans. Man tar för givet när det smäller att det skall vara något i brännaren, men man tänker inte på det mest grundläggande - ibland så blir jag så arg och frustrerat på mig själv för att jag inte tänker sådana tankar på raken
Men om det är någon tröst i det, så har du med det du har gjort förlängt brännarens liv med flera år.
Kolla packningarna runt brännaren - så att de inte nyper tjyvluft. Som regel är detta glasfiberfläta. Sotavlagring skvallrar om det läcker nägonstans. Man tar för givet när det smäller att det skall vara något i brännaren, men man tänker inte på det mest grundläggande - ibland så blir jag så arg och frustrerat på mig själv för att jag inte tänker sådana tankar på raken

Men om det är någon tröst i det, så har du med det du har gjort förlängt brännarens liv med flera år.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ja det är en liten tröst:) men jag har pratat med en firma nu som får lämna en offert på en service och kolla vad det kan vara.
Har ingen draglucka eller rökgasfläkt så kanske det skulle behövas.
Ingen service är gjord på brännaren på några år så det kanske behövs. Eller det kanske är bortkastade pengar?
Skall kolla packningen men tror att den är bra.
Det är ett litet spjäll som flyger upp när det smäller som sotet kommer ut från.
Har ingen draglucka eller rökgasfläkt så kanske det skulle behövas.
Ingen service är gjord på brännaren på några år så det kanske behövs. Eller det kanske är bortkastade pengar?
Skall kolla packningen men tror att den är bra.
Det är ett litet spjäll som flyger upp när det smäller som sotet kommer ut från.
En brist på dragbegränsare är definitivt en möjlig orsak till problem! Om du ämnar att kunde justera något och ha stabila förhållande för brännaren är dragbegränsaren nästan ett krav.
Om du inte har drag i skorstenen kan en rökgasfläkt vara rätt lösning, men bara då.
Om du inte har drag i skorstenen kan en rökgasfläkt vara rätt lösning, men bara då.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skall komma en installatör nu på förmiddagen och se vad han kan hitta. Om de hade en dragnegränsare som passar så skulle han fixa dit en sådan med.
Hoppas att problemet blir fixat nu. Det var nymålat i kontoret och tvättstugan så det är bara att måla om det igen. Soten har fastnat i färgen så är omöjligt att torka bort allt.
Hoppas att problemet blir fixat nu. Det var nymålat i kontoret och tvättstugan så det är bara att måla om det igen. Soten har fastnat i färgen så är omöjligt att torka bort allt.
Nej hittade inget fel. skruvade upp tänddosen lite och ställde upp känsligheten på ljusvakten.
Kunde vara för bra drag i pannen så en dragbegränsare kunde vara bra.
Någon som har tips på en som skulle passa till min panna? och var man köper en sådan billigt..
Kunde vara för bra drag i pannen så en dragbegränsare kunde vara bra.
Någon som har tips på en som skulle passa till min panna? och var man köper en sådan billigt..
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Olle45 här på forumet har dragbegränsare till salu och mycket lång erfarenhet med dessa. Du hittar en klistrat tråd i det allmänna forumet. Synd med de nymålade väggarna. Hoppas det inte blir mer pang i bygget nu. 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ok tack för tipset skall kontakta han.
Har aldrig hör någon som haft smällar pga. högt drag, däremot dåligt drag i brännkammaren. Dock ska en dragbegränsare alltid finnas i en pelletsanläggning av andra orsaker.
Öka startdosen och känsligheten på fotocellen kan vara helt fel väg att gå. Startdosen ska vara som tillverkaren föreskriver, även känsligheten på fotocellen. Skulle jag ändra på den senare hade jag gått på andra hållet...känsligare ser den låga tidigare, om det då glöder och finns gaser säger det KABOOM när den börjar mata pellets (tidigare i detta fall).
Men du verkar ha rejäla smällar, så leta upp grundorsaken innan det händer mer än sot på väggarna.
/Vednisse
Öka startdosen och känsligheten på fotocellen kan vara helt fel väg att gå. Startdosen ska vara som tillverkaren föreskriver, även känsligheten på fotocellen. Skulle jag ändra på den senare hade jag gått på andra hållet...känsligare ser den låga tidigare, om det då glöder och finns gaser säger det KABOOM när den börjar mata pellets (tidigare i detta fall).
Men du verkar ha rejäla smällar, så leta upp grundorsaken innan det händer mer än sot på väggarna.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.