Förslag på shuntautomatik/termostater
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Förslag på shuntautomatik/termostater
80°C är en lämplig temperatur i en pelletspanna.
Temperaturen skall inte gå under 60°C då det finns risk för kondens och korrosionsskador.
Temperaturen skall inte gå under 60°C då det finns risk för kondens och korrosionsskador.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Okej, jo det var vad en kompis sa till mig också.. I manualen står dock att det skall vara 60grader i pannan.. Därför blir jag en smula konfunderad..
Panna: Biomax ved / pellets
Brännare: viking bio 20
ca 700l acktank
Villa: 1½ plan 115m2 +källare
ca 700l acktank
Se det som en minimitemperatur.
Okej, jag höjde den till 70 nu iaf för att se vad som händer. Jag tog ett foto på pannan så kanske jag kan få lite mer klarhet i vad som är vad och påverkar vad
Är inte helt bakom flötet men nybörjare på att greja med panna. Ursäkta dålig bildkvalitet, men det går iaf att se vad det är
Kom iaf fram till att shuntventilen är en ESBE TM20, passar alla shuntmotorer på den? Tänkte försöka köpa en thermomatic cbj rs, den låg bra i pris och har inomhusgivare. Annars automix 10 med rumsgivare till.
Bilden på pannan:

shunten ser man i mitten. Vad är det vita Danfoss vredet till? lite bakom till vänster sitter ett annat vred där det står 35-65 grader, vad är det till?

Kom iaf fram till att shuntventilen är en ESBE TM20, passar alla shuntmotorer på den? Tänkte försöka köpa en thermomatic cbj rs, den låg bra i pris och har inomhusgivare. Annars automix 10 med rumsgivare till.
Bilden på pannan:

shunten ser man i mitten. Vad är det vita Danfoss vredet till? lite bakom till vänster sitter ett annat vred där det står 35-65 grader, vad är det till?
ca 700l acktank
ca 700l acktank
Funkar det att montera en thermomatic cbj rs på min shunt? Tänkte ta och beställa en nu då jag hittat till bra pris samt att det är stora variationer på temperaturen nu och vill slippa ränna i källaren och shunta stup i kvarten 

ca 700l acktank
ca 700l acktank
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Esbe och Termomatic passar ihop. Är gjorda för varann.
35 - 65° vredet är inställning för önskad varmvattentemperatur. Benämns också skållningsskydd.
Ställs på 50-55°C.
Den vita Danfosstermostaten ser jag inte vad den styr.
35 - 65° vredet är inställning för önskad varmvattentemperatur. Benämns också skållningsskydd.
Ställs på 50-55°C.
Den vita Danfosstermostaten ser jag inte vad den styr.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Okej! Tack för svar! Ska forska vidare i vad danfoss-termostaten går till 
Då blir det en thermomatic cbj rs

Då blir det en thermomatic cbj rs
ca 700l acktank
ca 700l acktank
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Kabeln försvinner i överkanten av fotot. Vart tar den vägen?
Kabeln går till strömbrytaren för pannan.. Ger det någon ledtråd? Själva givaren sitter på varmvattenledning.
Har iaf fått min thermomatic cbj rs, inkopplad och drifttest. sjukt snabb leverans från Rinkaby rör!
Nu har den bara varit igång en liten stund, men den står i stängt läge och framledningstempen ligger på 25 grader. Visserligen visar innetermometern 19grader, som jag ställt rumsgivaren på.. Om inomhustemperaturen är samma som på givaren så ställer den sig i stängt läge? Vill bara kolla så att det inte något knas och 10 grader när jag kliver upp imorgon och ska till jobbet.. hehe
Vad kan man tänkas sätta max framledningstemp på?
Har iaf fått min thermomatic cbj rs, inkopplad och drifttest. sjukt snabb leverans från Rinkaby rör!
Nu har den bara varit igång en liten stund, men den står i stängt läge och framledningstempen ligger på 25 grader. Visserligen visar innetermometern 19grader, som jag ställt rumsgivaren på.. Om inomhustemperaturen är samma som på givaren så ställer den sig i stängt läge? Vill bara kolla så att det inte något knas och 10 grader när jag kliver upp imorgon och ska till jobbet.. hehe
Vad kan man tänkas sätta max framledningstemp på?
ca 700l acktank
ca 700l acktank
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Det ser ut som termostaten sitter på expansionsledningen och att kabeln går in i något utanför bild.
Kan du ta en bild lite högre upp?
Max framledning 80° om det är ett gammalt hus, 60° om det är 80-tal eller nyare.
Kan du ta en bild lite högre upp?
Max framledning 80° om det är ett gammalt hus, 60° om det är 80-tal eller nyare.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
80° max framledningstemperatur på CBJ:n..??
Då vill jag påstå att funktionen blir synnerligen ryckig, men det är möjligt att vårt system är väldigt speciellt.. Blir det inte väldigt brännheta radiatorer?
Jag ligger på 50° max framledningstemperatur i normalfallet.
Vi kraftig kyla ökar jag den till 60°.
CBJ:ns innegivare är känslig för var den monteras, och det är en mängd faktorer som påverkar för att nå bästa funktion. Jag har bytt placering av givaren vid minst tre tillfällen.
Då vill jag påstå att funktionen blir synnerligen ryckig, men det är möjligt att vårt system är väldigt speciellt.. Blir det inte väldigt brännheta radiatorer?
Jag ligger på 50° max framledningstemperatur i normalfallet.
Vi kraftig kyla ökar jag den till 60°.
CBJ:ns innegivare är känslig för var den monteras, och det är en mängd faktorer som påverkar för att nå bästa funktion. Jag har bytt placering av givaren vid minst tre tillfällen.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Ja.. inte på va-ledningen som jag skrev.. tänkte fel där när jag tittade på bilden.. tog ett nytt foto.

Sladden går som sagt till strömbrytaren..
Ang. att shunten står stängd så testade jag att vända motorkabeln, då öppnade den fullt.. så den är rätt vänd iaf. Men det visar sig väl om den öppnar snart..

Sladden går som sagt till strömbrytaren..
Ang. att shunten står stängd så testade jag att vända motorkabeln, då öppnade den fullt.. så den är rätt vänd iaf. Men det visar sig väl om den öppnar snart..
ca 700l acktank
ca 700l acktank
Framledningstemp på 80C ger ju den uppenbara risken för brännskador men å andra sidan bör väl aldrig elementen bli så varma såvida inte man värmer upp en stor yta med få element.
Jag har ett gammalt hus, max framledning knappt 60C men det har jag inte varit med om ens vid drygt -20C...
Du får prova dig fram vad som passar ditt hus, blir det för kallt och du shuntar ut max framledning är det ju bara att öka pö om pö.
Med vänlig hälsning
Abbe
Jag har ett gammalt hus, max framledning knappt 60C men det har jag inte varit med om ens vid drygt -20C...
Du får prova dig fram vad som passar ditt hus, blir det för kallt och du shuntar ut max framledning är det ju bara att öka pö om pö.
Med vänlig hälsning
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Jag tänkte på det också.. pannan står just nu på 70 grader, så det är ju max vad pannan kan leverera hur som eller? För att få 19-20 grader inne har jag aldrig behövt shunta den över 40 grader manuellt iaf.
Jag har ju bara haft det igång med shuntautomatiken nån timme nu och inget har hänt än iaf.. Den står i stängt läge. Rumsgivaren har jag satt i hallen nära dörren till vardagsrummet.. kan hända att man får flytta den.. Den ska inte sitta i söderläge, inte i solsken, inte nära ytterdörr, inte nära radiator.. haha.. lätt att hitta optimal placering
Jag har ju bara haft det igång med shuntautomatiken nån timme nu och inget har hänt än iaf.. Den står i stängt läge. Rumsgivaren har jag satt i hallen nära dörren till vardagsrummet.. kan hända att man får flytta den.. Den ska inte sitta i söderläge, inte i solsken, inte nära ytterdörr, inte nära radiator.. haha.. lätt att hitta optimal placering

ca 700l acktank
ca 700l acktank
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Äldre hus är i regel dimensionerade för 80-60°, alltså 20° temperaturfall över radiatorerna vid dimensionerande utetemperatur.
Max temperaturen går bara in om huset blivit nerkylt av någon anledning för att snabbt få upp temperaturen. Värmeanläggningar är ofta överdimensionerade och då händer det aldrig att 80° går ut.
CBJ´n reglerar väldigt mjukt, kommer aldrig i svängning.
Max temperaturen går bara in om huset blivit nerkylt av någon anledning för att snabbt få upp temperaturen. Värmeanläggningar är ofta överdimensionerade och då händer det aldrig att 80° går ut.
CBJ´n reglerar väldigt mjukt, kommer aldrig i svängning.