Stora skillnader mellan olika pannor
Re: Stora skillnader mellan olika pannor
Honda, det är inte speciellt förvånande att man vill få det att tester är felaktigt utförda, speciellt om testet visar resultat som går emot gammelpanne vännernas filosofi att pannans effekivitet enbart sitter i brännaren
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Varför skall man byta panna när de ändå inte är färdigutvecklade? För att få äran att byta igen om 5-10 år. Lär dig att tänka totalekonomiskt. Och miljön blir nog inte hjälpt heller. Ett byte med tillverknings miljöbelastningen tjänas nog inte in innan dagens nya panna blir en gammelpanna.
Erik_73: Är du i branchen? Verkar som du tjänar på att folk byter till modepannor.
Erik_73: Är du i branchen? Verkar som du tjänar på att folk byter till modepannor.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Rod02 är du i pelletsbranchen?....verkar som att du tjänar på att folk ska ha kvar sina gamla pannor med högre förbrukning pellets!
Det är kul att du tänker på miljöbelastning för att tillverka pannor men ska måla eller olja in pallar för att senare elda upp dom.....ingen miljöbelastning av det tror du?
Det är kul att du tänker på miljöbelastning för att tillverka pannor men ska måla eller olja in pallar för att senare elda upp dom.....ingen miljöbelastning av det tror du?
Nja gemene man förbrukar inte 26ton pellets om året. Snitteffekten är mycket lägre än så. Det är snarare toppeffekten som ligger i den regionen.ronald skrev:Jag skulle tippa på att den vanligaste snitteffekten överlag för gemene är nog att ligga på en ca 13-15 kW..året om
Erik_73: Att bränna bensin/diesel för att frakta bort målat/oljat virke känns inte heller bra. Och vad händer sen med virket? Och jämfört med 3000L olja känns det inte helt fel att bara elda på plats.
Energi kan inte bara försvinna, den måste övergå i andra energislag. En effektiv panna kräver nog metallslang. Och kanske även ventilationsanl. Totalekonomi är viktigt.
Energi kan inte bara försvinna, den måste övergå i andra energislag. En effektiv panna kräver nog metallslang. Och kanske även ventilationsanl. Totalekonomi är viktigt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Rod02 det är säkert både ekonomiskt och bra för miljön att måla/olja/betsa pallar för eldning senare
Ur energisynpunkt är det nog bäst att elda upp den här typen av avfall lokalt, men miljö handlar ju om mer än så. Till exempel rökgasrening. Sen har man ju även avfallsförordningen att förhålla sig till. Kristianstads kommun sammanfattar förordningens regler om eldning på ett bra sätt:
http://www.kristianstad.se/sv/Om-kommun ... av-avfall/
http://www.kristianstad.se/sv/Om-kommun ... av-avfall/
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Att det skulle bli oseriös pajkastning igen ikring den här frågan kunde man bara gissa.
Synd att man inte delat upp testet så blev det mer överskådligt och mer intressant.
Laddpannor för sig och pelletpannor för sig så blir det lättare att jämföra för pannspekulanten
Pannor som kanske sålts i 10 exemplar kunde man ha bytt ut mot något vanligare.
"Finns på marknaden" är inte tillräckligt argument för att kosta på ett dyrt test.
Ska man elda ständigt modulerande både sommar och vinter så ska man inte göra det i fallrörsbränare med roster där lufthålen täpps igen. Har funnits horisontalmatade brännare i många år utan någon försäljningsframgång.
Om jag eldar upp en påse pellets i min panna som har 10% lägre instrumentmätt verkningsgrad än en toppenpanna som Ecoflex eller Pellmax CU. Rökgastemperaturen ut från pannan är densamma, låt säga 150 grader. Vart tar de 10% av pelletspåsens värme vägen som jag förlorar? En del går ut som strålning i pannrummet det vet jag.
Om jag nu hypotetiskt klär hela pannan i 5cm Gullfiber och tar bort strålningsförlusten vart försvinner resten av den stora mängd pellets jag förlorar på att ha en gammal panna. Blir det en annan mer energirik aska kvar efter eldningen, blir sotet enegiladdat eller vart tar min stora förlust vägen när den inte kommer ut i pannvattnet?
Synd att man inte delat upp testet så blev det mer överskådligt och mer intressant.
Laddpannor för sig och pelletpannor för sig så blir det lättare att jämföra för pannspekulanten
Pannor som kanske sålts i 10 exemplar kunde man ha bytt ut mot något vanligare.
"Finns på marknaden" är inte tillräckligt argument för att kosta på ett dyrt test.
Ska man elda ständigt modulerande både sommar och vinter så ska man inte göra det i fallrörsbränare med roster där lufthålen täpps igen. Har funnits horisontalmatade brännare i många år utan någon försäljningsframgång.
Om jag eldar upp en påse pellets i min panna som har 10% lägre instrumentmätt verkningsgrad än en toppenpanna som Ecoflex eller Pellmax CU. Rökgastemperaturen ut från pannan är densamma, låt säga 150 grader. Vart tar de 10% av pelletspåsens värme vägen som jag förlorar? En del går ut som strålning i pannrummet det vet jag.
Om jag nu hypotetiskt klär hela pannan i 5cm Gullfiber och tar bort strålningsförlusten vart försvinner resten av den stora mängd pellets jag förlorar på att ha en gammal panna. Blir det en annan mer energirik aska kvar efter eldningen, blir sotet enegiladdat eller vart tar min stora förlust vägen när den inte kommer ut i pannvattnet?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
När du mäter med rökgasinstrument så så får du ju inte med strålningsförluster och stilleståndsförluster. Så de kan du bortse från. Om du då har samma rökgastemperatur så är det antagligen så att du har fel luftmängd. Har du för lite luft släpper du ut energirik kolmonoxid och andra otrevligheter. Eller också har du för mycket luft som bara passerar pannan och värms upp. Har man taskig förbränning kan man ha båda felen samtidigt. Det kan inte finnas signifikanta mängder energi kvar i aska eller sot, och även om det gör det så mäts det inte av instrumenten.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Äldre pannor har i regel kortare och mindre effektiva rökgasvägar än nyare pannor.
Eldar man i en ny och en gammal panna till 150° rökgastemperatur, är förmodligen brännareffekten lägre i den gamla pannan.
Eldar man i en ny och en gammal panna till 150° rökgastemperatur, är förmodligen brännareffekten lägre i den gamla pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bra där msh16 ..då kör jag med gammelpannan med gött samvete
Sen fyller jag på ang samma rökgas diskution..låt säga att den nya pannan kör på lite högre effekt på brännaren..vill ha så helt enkelt..Och gammelpannans ägare ställer ner effekten lite på brännaren o sänker lite till ..rökgasen blir något lägre än ägaren till nya pannan..En tanke från Franke"

Sen fyller jag på ang samma rökgas diskution..låt säga att den nya pannan kör på lite högre effekt på brännaren..vill ha så helt enkelt..Och gammelpannans ägare ställer ner effekten lite på brännaren o sänker lite till ..rökgasen blir något lägre än ägaren till nya pannan..En tanke från Franke"

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Stegatorparn: Är det samma rökgastemperatur och sammansättning är verkningsgraden samma oavsett effekt.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Brännarna kan ha samma verkningsgrad men inte pannorna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Bäst är nog att köpa isolering för pengarna.
Det man vinner med ny panna och bra reglersystem är bekvämlighet. Resten är nog ganska akademiskt.
Jag askar/sotar 2ggr per år. Tyvärr så sällan att jag nästan glömt bort handgreppen mellan gångerna.
mvh
Det man vinner med ny panna och bra reglersystem är bekvämlighet. Resten är nog ganska akademiskt.
Jag askar/sotar 2ggr per år. Tyvärr så sällan att jag nästan glömt bort handgreppen mellan gångerna.
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Om brännarna har samma verkningsgrad och rökgastemperaturen är samma så är pannornas verkningsgrad samma.