Garaget: ut med v-pump in med pelletsanl.

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

jockefors skrev:
Å till er andra vem rår om pelletsen tex i skellefteå ?
vem säljer eran el ?
tycker ni det råder prispress på pellets ?
skiljer det mycket på priserna

Det är skellefteåkraft som säljer både el o pellets.. Det är även dom som står för prissättningen på både pellets o pelletsbrännare = håller ner priset enligt andra pellets o brännarförsäljare..

Min sotare har lyckats fixa avtal på pelletsen från skellefteå för 1150:-/ton med småsäck.. Så nog går det få bra pris om man är duktig på att förhandla.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

jockefors: 10 år på en panna? Min CTC från 1972 tuggar på ganska bra, jag kommer nog att byta den till våren/sommarn men bara för att jag har _fått_ en nyare.....

Så 10 år.....hmmmm (räknar) .... 34 år and still going strong....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

Till:Jockefors 8) Har en Pannasonic xxx 9xx nånting gas:R -410.. Skitpump? JAVISST! det tycker jag ochså,och skulle den tillhöra familjen skitpumpar så håller jag med,kan bara konstatera att då är kanke alla andra det ochså,men den tillhörde nog inte den billiga familjen på marknaden då iaf.

Min panna är 20 år o går j-ligt bra fortfarande pipan är hel x halvsten o
brännaren sitter kvar.

Draget kan dom ju begränsa så inte brännaren letar sig ut igenom skorsten och dimper ned i huvet på någon förbipasserande.

Din faster kan ju byta panna om den är så j-vla kass till en modell som går att elda skit i ochså,då blir ju det billigare ochså.

Om jord värmepump nu är intressant för 7.500kw låter vl ok,hur fördela ut värmen? fläktkonvektor(vattenbatteri) eller investera i vattenburet radiatorsystem?

Och du kör ju luft-luft som värmer hela huset ner till -20gr,varför skall du då ha ett annat system om ditt nu funkar så bra? 8)

MVH: UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

jockefors skrev:Hej ..
har ett hus som drar ca 26-28 000 kw i dag..
direkt el + elbredare till varmvatten

jag räknar 10 000 kw-12000 kw till hushålls å varmvatten

det som då e över e ju ca 16-18 000 kw...
som jag kan ta ner med pellets,ved eller olja mm mm

jag tycker om man ska jämföra olika grejer så jämför rättvist,varken
en pellets panna eller en vedpanna är odödliga
det e ungefär samma livslängd som med en värme pump dvs 10år

räkna in allt i eran pellets kalkyl panna brännare,sotning å underhåll
mm mm
en jordvärme pump till mitt hus e i dag billigare både att köra å att köpa än en pellets anläggning
tror pumpen skulle dra ca 7500 kw på ett år för å driva runt huset..
å det tycker då jag inte e speciellt dyrt...

fast jag har en faster som eldar upp pellets som satan i deras hus det går dubbelt så mycket för dom som det gör för alla andra.. så därför tror jag att pellets e skit ..för dom får betala mycke pengar för sin värme =)

sen att dom har en helt kass panna för att elda pellets i å att
murpipan håller 200 mm å e 7 m lång med ungerfär 6x för bra drag
det vägrar jag ta till mig
Du skulle nog lätt få ner elförbrukningen till 6000 kWh/år (har själv knappt 3500 kWh) om du kör pellets hela året för både värme o vv..
Med en biomatic 20+ som har en årsverkningsgrad på 85% får du ut ca 4100 kWh/ton pellets så då skulle du förbruka ca 5,5 ton/år för att ersätta 22000 kWh + 5-6000 kWh el/år.. Det gör med ett pris på 1500:-/ton 8250:-/år för pelletsen..

Underhåll, service mm har du på en vp oxå.. :roll:
En panna håller nog bra många fler år än en vp (troligen de dubbla) som räknas ha hållit bra om den går i 15-20 år.. Sätter du in en gjutjärnspanna o acktank så håller de i ca 50 år..

Sotning beror på vart i landet det är om det är 1-2 ggr/år á 3-400:-/g

Du får ju upp till 30000:- nu om du konverterar till vattenburet system o de brukar kosta ca 4-5000:-/radiator..
Såg en i Piteå som fått offert på 3600:-/radiator o dessa summor är inkl rördragning o exkl värmekälla.. Så de ä bara att räkna element.. :wink:

Din faster har nog hög förbrukning bl.a pga av för högt drag i skorsten..
Det avhjälps med en motdragslucka á 1000:- vilket kan sänka förbrukningen med 10-20% vilket den högre besparingen är vid riktigt högt drag.. Kan även bero på om brännaren är rätt justerad, kanske inte är justerad alls.. :roll:

Det va några billiga förslag på sänkt förbrukning för din faster men de kan även va en dålig panna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

Till:jockefors,8) Jag tror nog som Micke det är nog bättre att du fortsätter köra luftpumpen tsv o se hur allt utvecklar sig på dessa olika områden.

För övrigt är mitt garage byggt i leckasten 20cm tj,
vinden isol med 25cm gullfiber,
Dörrar/stomme i stålrör,skumisol i rören g-fiber i facken
Detta skulle vara ok enligt de vise vad gällde vp:s effekt 1:4,vad vet
jag?!

Haft servicekillar här, kan ej hitta fel på pumpen,skit samma: vp UT pelletsanl IN när det blir möjligt.

Hoppas det ordar sig för dig!
PS:ta hand om faster. 8)
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8)Nja! det var väl inga förslag, mer skämt å sido hoppas jag ni tar
det som, det var iaf min avsikt, även om dom kan tas för lite billiga.
sorry :(
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

hej ..
joo ska jag göra nått så blir det vatten buret system..
i ett senare skede så går det ju att docka in pellets...tviiii LOL
eller flis
ved ska jag inte befatta mig med =)

det håller ju ochså på att komma fina luft/vatten pumpar som går att docka in på ett vattenburet system...eller så blir det en ytjordvärme
och en gammal hederlig v-pump...
bäst e nog att vänta ett eller 2år

e faktiskt grymt sugen på en pellets kamin..men jag skulle vilja ha en som inte går med ström..så det funkar då strömen ryker

men jag har ju direkt el i garaget 2x60m2 å dit skulle det ochså va nice
med en luft-luft pump till,den pumpen har tjänat igen sig på typ 2-3 år
så den investeringen e inte hela värden

btv Ub
jag kör med en panasonic e 12 i min kåk å det e inte dåliga grejer
min funkar hel perre
har du köpt din e9a i vinter ??
panasonic har hafft trubbel med dom
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

Till:Jockefors: 8) Nej,jag köpte den i slutet av 2004 o install 24 mars 2005 så den har varit i drift 1 år snart, den kanke inte orkar med 70kvn 3m i takhöjd lite mer kubik än standard,vill inte chansa på en ny,så det blir väl pellets framöver. funkar ju så j-kla, bra i huset.

Det skall ju finnas luft-vatten vp som knallar på, tror det va CO2 yttertemp-okänsliga o hög v-grad
men dom är änsålänge väldigt dyra.

Vet du vad för trubbel dom haft?
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

panasonic har lite trassel med igenisade utedelar
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
oaka
Fröträd
Kontakt:

HAVRE KANSKE ??

Inlägg av oaka »

Han som köpte min lilla skvätt olja som jag hade kvar, berättade att han hade ett hus som tydligen bara var av sten. Alltså tjock stenväggar o ingen isolering. Han gjorde av med 8 kubik olja om året :shock:
Han kom ju billigare undan när han nu åkte runt o sög tankar hos folk som borrat o satt in pellets. Men i alla fall, så skulle han sätta in en havrebrännare istället för det var ännu billigare än pellets.
Det kanske är framtidens melodi ????
Tmv Atack 2000 med Viking B16-04. Plastfats förråd 205 liter och Såbi säck. Nu oxå CBJ shuntautomatik inst. feb 06.
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

Hej ..
jopps det e som ingemar skrev vissa av dom nya pumparna isar igen och lämnar lite värme...

Ub
har du värmt garaget med el nångång ? det e ju lättre att uppskatta
hur mycket kräm du skulle behöva då...

sen att säljare på står att du har en in å 4 ut e bullshit,det e vid 10grader plus typ,det rimmliga e väl en kw in å 2-3 kw ut vid minus 10
det jag tycker e konstigt i ditt fall är att en luft luft som jobbar mot tex 16
grader i inne temp ska va mycket mer effekktiv å spara mer ström än vad min pump gör som jobbar mot ett inne värde på 24 grader

förstår inte varför säljare/företag tjuras med å sälja för små pumpar..
det skulle va lag på att dom inte fick sälja mindre än 6-7 kw pumpar
en 7 kw pump kämnar väl typ max 5 kw vid minus 10
desutom så feglerar ju pumparna sitt effektbehov dom tar ju inte mer ström än vad dom behöver,och en stoor pump som går på låg effekt e mer ekonomisk än en liten på max effekt

så du förstår varför det funkar dåligt hos vissa...skulle tro att minst 50%
av pumparna som säljs e för små å klena

men jag e då nöjd höjde inne temp 3 grader ligger på ca 21-22 nu
strömmen gick ner ca 500kw/500kr per månad på vintern
totalt ca 3500-4000kr på ett år å allt sköter sig skälv

skulle tro att om jag har hafft samma temp som förr dvs 19 grader så skulle besparingen lätt bli större,men det skiter jag i huset blev varmare å jag fick bättre inne klimat ,mindre golvkallt

så min nästa billiga investering blir en till garaget =) men det blir en 6 kw
pump

läste nånstans om en gubbe som skulle värma källaren på en gammal kåk .dom hadde visst komit fram till att för å hålla källaren varm
så behövde dom minst 12kw pga att 90% av värmen drog rakt ut i backen ... så en källare är nog inte nått att längta efter
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Till jockefors: jo jag kan väl tänka mig möjligheten att den är för klen
drar ca:26 kw/dygnet full gas = dryga 800 spänn/mån, större pump
= mer kw för att hålla önskad temp =mer ström till kompressorn,
2kw in o 5kw netto ut ja det borde räcka,men det kann bli 1600 spänn/mån om den inte orkar upp över 16gr innetemp gör den det så varvar den väl ned lite = något billigare.med andra ord nå över 16gr inne ett måste, eller full patte med lägre innetemp o högsta förbrukning/kostnad, har jag tänkt fel nu för nu är jag fanimej trött! :roll:

problemet är ju vidare den tid jag ej är i garaget vill man ju hålla lägre, temp expl 8-10gr därför pelletsanl,som jag kan styra hur jag vill i temp.

Källare skall du inte va rädd för men det är ett j-kla jobb o göra iording,jodå det värmer jag med vattenburen golv-värme,har dubbla plattor med platonmattaor, isol/flormate imellan,väggar likaså, så den håller värmen bra samt att tillgodogör mig stigande värmen till våningen ovanför,varma golv, o fint klimat är det ochså,så källare kan man längta efter om man inte har någon,jag skulle iaf inte vilja vara utan.
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

Hej ..
helt klart att det e lättare å reglera ett vatten buret system..
har du effekt över å e det ju det bästa du gör...

en liten areo temp på jula kostar inte många kr,en sån me inne givare så
har du ju ett bra system i garaget(tror den lämnade 12-15 kw)

om du har möljighet så försök bygga det systemet litet typ 50 -60 lit
å glykol fyll de,fördelen med att ha ett litet system e ju om du kallställer garaget ,det tar ju inte lång tid att värma upp det systemet
har du dessutom golvvärme i garaget så går det ju att dra returen från
areotempen på golvvärmen i plattan..då kommer ju areotempen att va snabb..å plattan fukar som acctank i garaget..får du väme i plattan så räcker den väl i 4 dagar

över lägset vore ju om du hadde en liten tank med solslinga i pannrummet så du fick växla in en ev kulvert på solslingan
å glykol fylla kulverten å areotempen i garaget
då kunde du köra minus i det systemet om du inte vill värma garget å det håller ändå ...
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Att använda bottenplattan som acktank måste väl ändå vara något av det mest oisolerade man kan tänka sig??

Fast maskarna blir kanske glada!

Rekommendation till inläggsskribenter: Det finns knappar att trycka på så att man får STORA bokstäver i början på meningarna. Gör det, så blir det lite lättare att läsa era alster.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

Hej .
har ni inte isolerat plattan i era garage ?
hur fn ska ni kunna hålla dom varma för en rimlig peng annars

Har en kompis som tokisolerade garaget 8 tum spånvägg + 50 mm glasfiber i väggar
plattan isolerade han med 100 -150 grundskiva
dom som sålde grundskivan tyckte han va galen dom sa att 50 mm skulle gott räcka i ett garage....
han klarar av att värma ett stoort garage nästan hela året på 3 kw
elpatron som värmer plattan...enda gången det droppar e då det e -30
han på stod att mer kostnaden för markskivan/isoleringen va betald på 2-3 år pga att garaget drog ingen ström

att skicka returvattnet i plattan är en bra ide,vattnet e i regel för kallt för att värma radiatorer då det kommer ut ur areotempen
men till golvvärme e det perre med 30-40 grader

golvvärme i garaget gör att vatten torkar upp snabbare å man upplever att det e varmare än dom 16 grader som det är då det inte kyler från plattan då man skruvar...

att köra en areo temp å ett golvvärme system e ochså bra man använder aretoempen för att få snabb värme om man har stängt av all värme å kallställt garaget..vet man sen om att man ska hålla garaget varmt i tex 2-5 veckor
så kan man värma i plattan å stänga av areotempen
eller köra bägge tillsammans =)
Skriv svar