jockefors skrev:Hej ..
har ett hus som drar ca 26-28 000 kw i dag..
direkt el + elbredare till varmvatten
jag räknar 10 000 kw-12000 kw till hushålls å varmvatten
det som då e över e ju ca 16-18 000 kw...
som jag kan ta ner med pellets,ved eller olja mm mm
jag tycker om man ska jämföra olika grejer så jämför rättvist,varken
en pellets panna eller en vedpanna är odödliga
det e ungefär samma livslängd som med en värme pump dvs 10år
räkna in allt i eran pellets kalkyl panna brännare,sotning å underhåll
mm mm
en jordvärme pump till mitt hus e i dag billigare både att köra å att köpa än en pellets anläggning
tror pumpen skulle dra ca 7500 kw på ett år för å driva runt huset..
å det tycker då jag inte e speciellt dyrt...
fast jag har en faster som eldar upp pellets som satan i deras hus det går dubbelt så mycket för dom som det gör för alla andra.. så därför tror jag att pellets e skit ..för dom får betala mycke pengar för sin värme =)
sen att dom har en helt kass panna för att elda pellets i å att
murpipan håller 200 mm å e 7 m lång med ungerfär 6x för bra drag
det vägrar jag ta till mig
Du skulle nog lätt få ner elförbrukningen till 6000 kWh/år (har själv knappt 3500 kWh) om du kör pellets hela året för både värme o vv..
Med en biomatic 20+ som har en årsverkningsgrad på 85% får du ut ca 4100 kWh/ton pellets så då skulle du förbruka ca 5,5 ton/år för att ersätta 22000 kWh + 5-6000 kWh el/år.. Det gör med ett pris på 1500:-/ton 8250:-/år för pelletsen..
Underhåll, service mm har du på en vp oxå..
En panna håller nog bra många fler år än en vp (troligen de dubbla) som räknas ha hållit bra om den går i 15-20 år.. Sätter du in en gjutjärnspanna o acktank så håller de i ca 50 år..
Sotning beror på vart i landet det är om det är 1-2 ggr/år á 3-400:-/g
Du får ju upp till 30000:- nu om du konverterar till vattenburet system o de brukar kosta ca 4-5000:-/radiator..
Såg en i Piteå som fått offert på 3600:-/radiator o dessa summor är inkl rördragning o exkl värmekälla.. Så de ä bara att räkna element..
Din faster har nog hög förbrukning bl.a pga av för högt drag i skorsten..
Det avhjälps med en motdragslucka á 1000:- vilket kan sänka förbrukningen med 10-20% vilket den högre besparingen är vid riktigt högt drag.. Kan även bero på om brännaren är rätt justerad, kanske inte är justerad alls..
Det va några billiga förslag på sänkt förbrukning för din faster men de kan även va en dålig panna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd