Vilken undermatad brännare ? EcoTech, eller Thermia

MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Lycka till !

Meddela gärna senare hur det funkade och om effekten räckte till
//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Ok, fick hem brännare och skruv från Rinkabyrör idag, så nu är det nära...

Blev en CTC Bentone brännare.

Har dock skjutit upp mitt bygge av ett stort förråd till nästa höst, då tiden inte räcker till i år.

Har ett paket med ett Mafa 300 liters förråd som en byggsats nere i pannrummet nu.

Känns bättre att börja med småsäck nu på en gång än att vänta x veckor på att få ut tummen med mina stora planer ( sex tons Bulk förråd).
Mafa hade 6 veckor lev, tid på en tre meters UB kona med skruv, så då blev valet enkelt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

TJ skrev:Ok, fick hem brännare och skruv från Rinkabyrör idag, så nu är det nära...

Blev en CTC Bentone brännare.

Har dock skjutit upp mitt bygge av ett stort förråd till nästa höst, då tiden inte räcker till i år.

Har ett paket med ett Mafa 300 liters förråd som en byggsats nere i pannrummet nu.

Känns bättre att börja med småsäck nu på en gång än att vänta x veckor på att få ut tummen med mina stora planer ( sex tons Bulk förråd).
Mafa hade 6 veckor lev, tid på en tre meters UB kona med skruv, så då blev valet enkelt.
Då är det bara till att montera den o till att justera.. :D

Du hade väl tillgång till Co2 mätare genom jobbet så då är det simpelt, Skulle du få problem så hör av dej.. :wink:

Ctc pannan är föresten inte i drift än då garaget inte fått väggar än.. :shock:
Han som ska montera huset sa att det sjulle va gjort på 2 veckor o nu har det gått 2 mån.. :evil:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

André skrev: Då är det bara till att montera den o till att justera.. :D

Du hade väl tillgång till Co2 mätare genom jobbet så då är det simpelt, Skulle du få problem så hör av dej.. :wink:

Ctc pannan är föresten inte i drift än då garaget inte fått väggar än.. :shock:
Han som ska montera huset sa att det sjulle va gjort på 2 veckor o nu har det gått 2 mån.. :evil:
Yep, det finns en gammal O2 väska där man pumpar in rökgaser och sedan vänder en behållare upp och ner.
Den får duga tills syrecellen är bytt i den nya med skrivare.

Bygger du nytt Garage ? Hur stort !
Jag fick mig ett stort garage med huset nu. Måste dock dra nya kulvertrör(slang).

Angående brännaren så hade jag trott det skulle följa med ett snabbfäste med skensystemet. Thermia och CTC har det som tillbehör.
Ecotec har ett suveränt svängfäste som följer med. Jag fick tag i ett sådant till Vikingbrännaren jag hade i förra huset.
Till den här kommer jag att bygga en vagn med små hjul under som Janfire har till sina brännare, då kan jag dra runt brännare vart jag vill.

Kommer nog att bygga på tre av väggarna på mitt Mafa mini förråd oxå, kanske en 45 graders kant där jag ska tömma småsäckarna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

TJ skrev:
Yep, det finns en gammal O2 väska där man pumpar in rökgaser och sedan vänder en behållare upp och ner.
Den får duga tills syrecellen är bytt i den nya med skrivare.

Bygger du nytt Garage ? Hur stort !
Jag fick mig ett stort garage med huset nu. Måste dock dra nya kulvertrör(slang).
Ok det är inte Co2 som min mätare..
Jag har den här Co2 mätaren med rosa vätska http://www.comfort-control.se/smoke/acc.htm

Nja en kompis bygger nytt lasbilsgarage i Ånäset på 500m2 som jag tänkte att du skulle få komma på studiebesök o se ctc ecoflexen live.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

André skrev:Ok det är inte Co2 som min mätare..
Jag har den här Co2 mätaren med rosa vätska http://www.comfort-control.se/smoke/acc.htm

Nja en kompis bygger nytt lasbilsgarage i Ånäset på 500m2 som jag tänkte att du skulle få komma på studiebesök o se ctc ecoflexen live.. :wink:
Vi bytte vätska precis före jag använde den vid igångkörning av Vikingbrännaren för ca 3 år sen. Den vätskan var oxå rosa.
Våran mätare ser likadan ut bara ca 40 år äldre.

Hör av dig, så kommer jag på ett studiebesök till Ånäset.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

TJ skrev: Ps, körde en viking 9990 i vårat förra hus, den justerade jag ned till ca 10 kW genom att väga pelletsarna som trillade ned under 1 min. Vid mer effekt så steg rökgasertemp. oroväckande.
Kan bara säga att den brännaren har styrt in mig på att bara titta på undermatad brännare. Ds
Kan du specificera lite mer exakt vad det var som du tyckte inte var bra med övermatade brännare?
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

MP skrev:
Kan du specificera lite mer exakt vad det var som du tyckte inte var bra med övermatade brännare?
Viking brännarna, båda fabrikaten har övermatning/ fall av pellets till koppen utan sluss som ger ett mellanlager och jämn tillförsel av pellets.

Säljargumentet är att den har få rörliga delar och kräver lite underhåll, men
jag tycker nog att det är mest nackdelar.
I jämförelse med Janfire så får man en ojämnare tillförsel av pellets via flexskruven samt att pelletsarna har för hög hastighet när dom trillar i koppen. Min Viking 9990 hade alltid oförbrända pellets i askan, inte så att det påverkar ekonomin, men om jag hade för bråttom att tömma askan, så fanns det glödande pellets som jag skottade ut.

Jämförelsen Undermatad mot överm. rent allmänt, så gillar jag principen att trycka ut askan underifrån med nya pellets, än att toppmata och låta askan bränna fast i botten.
En undermatad går att köra 6-8 veckor utan att aska om man skulle vara lat, men min Viking gick knappt 3 veckor innan koppen var helt full av fastbränd aska. Jag rensade koppen en gång i veckan under Jan-Febr.
Tror dom påstår att undermatad har något bättre verkningsgrad.

Nackdelen med Thermia och Ecotecén är förstås alla rörliga delar och framförallt att byta slussbladen innan dom börjar läka luft.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Viking brännarna, båda fabrikaten har övermatning/ fall av pellets till koppen utan sluss som ger ett mellanlager och jämn tillförsel av pellets.
I jämförelse med Janfire så får man en ojämnare tillförsel av pellets via flexskruven samt att pelletsarna har för hög hastighet när dom trillar i koppen.
Men dett problem på övermatade brännare går väl lätt att avhjälpa med en sk. "pelletsdoserare". Med den kan man ju dosera mer exakt än vad man kan göra med en undermatad. Doseraren kan ju lätt placeras på en sådan höjd att problemet med urskuttande pelletsar borde helt kunna elemineras.

En undermatad går att köra 6-8 veckor utan att aska om man skulle vara lat, men min Viking gick knappt 3 veckor innan koppen var helt full av fastbränd aska. Jag rensade koppen en gång i veckan under Jan-Febr.
Har du någon uppfattning om den senare modellen B16GL med tryckluftsrensning. Borde inte den klara sig med endast ett par rengöringar per år?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

TJ skrev: En undermatad går att köra 6-8 veckor utan att aska om man skulle vara lat,

Nackdelen med Thermia och Ecotecén är förstås alla rörliga delar och framförallt att byta slussbladen innan dom börjar läka luft.
Lat o lat det beror på hur bra pellets man har..

Solett pelletsen som jag köpte i april va ruskigt fin nästan ingen sintring, En kompis som köpte av samma lev rengjorde brännaren nu efter 4 ton pellets o det va inte mycket sintring där att tala om..

Så beroende på pellets så kan man säga att rengöring av brännare behöver göras från 2-6 tons förbrukning..
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har sotat ca: 1 gång/månad även under säsongen, nu har jag tagit bort isoleringen i botten så jag har fått en del mer askutrymme.

Jag har aldrig behövt knacka ren askkoppen, jag har ingen sintring som är värd namnet (finns en liten fläck på brännkoppytan i ena hörnet bara) så jag ställer mig ganska undrande till allt detta jobb som det så ofta refereras till, varje vecka osv.

Mitt största jobbet med pellets är att jag bara har veckoförråd och faktisk får fylla upp ca: var 6'de dag när det är som kallast. Jag går förbi pannan många gånger varje dag och har järnhårt koll på den med övervakning men det beror på att jag har det som jobb.

Ungarna älskar att hjälpa till med att kana in säckarna via fönstret till lagret så staplandet är snabbt och trevligt och med de pengar man sparar på att inte ha olja är jag helnöjd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

MP skrev: Men dett problem på övermatade brännare går väl lätt att avhjälpa med en sk. "pelletsdoserare". Med den kan man ju dosera mer exakt än vad man kan göra med en undermatad. Doseraren kan ju lätt placeras på en sådan höjd att problemet med urskuttande pelletsar borde helt kunna elemineras.
Låter som en bra lösning för dom som har lång slang mellan skruven och brännaren, Om man redan har en Viking och inte vill byta hela brännaren.

MP skrev: Har du någon uppfattning om den senare modellen B16GL med tryckluftsrensning. Borde inte den klara sig med endast ett par rengöringar per år?
Visste inte att det fanns tryckluftsrensning, var kommer tryckluften från, inbyggd kompressor ??
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

André skrev:
TJ skrev: En undermatad går att köra 6-8 veckor utan att aska om man skulle vara lat,

Lat o lat det beror på hur bra pellets man har..

Solett pelletsen som jag köpte i april va ruskigt fin nästan ingen sintring, En kompis som köpte av samma lev rengjorde brännaren nu efter 4 ton pellets o det va inte mycket sintring där att tala om..

Så beroende på pellets så kan man säga att rengöring av brännare behöver göras från 2-6 tons förbrukning..
Jag har förstås ingen egen erfarenhet av att köra en Thermia/ CTC brännare än, och citatet 6-8 veckor drift är vad min tvillingbror kör sin Ecotec innan han rengör koppen.

Oavsett åsikter om hur länge man kan/ska köra en undermatad brännare så tror jag alla som haft en övermatad brännare och sedan köpt en Ecotec eller Thermia har upptäckt fördelarna.
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Icecap skrev:Jag har aldrig behövt knacka ren askkoppen, jag har ingen sintring som är värd namnet (finns en liten fläck på brännkoppytan i ena hörnet bara) så jag ställer mig ganska undrande till allt detta jobb som det så ofta refereras till, varje vecka osv.
Du skriver inte vilken/vilka brännare du provat, men om det är Janfire NH som det står att du förnärvarande använder så kan jag förstå det.

Jag tittade på NH brännaren på Nolia, men valde ändå bort den till förmån för undermatade brännare.
Principen känns för ny och det såg ut som det kan kila fast sotrester i spalterna. Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag vill ändå inte vara försökskanin på en helt ny princip av sotning.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Visste inte att det fanns tryckluftsrensning, var kommer tryckluften från, inbyggd kompressor ??
Nä tryckluften kommer från extern kompressor (får köpas som tillbehör för ca 1000 lappen) som styrs via klockströmbrytare så att kompressorn ej går under natten. Allt enligt reklamen och uppgifter här på forumet.
Skriv svar