Varför går det så mycket Pellets ??
Tänkte på en till sak, Det här med shuntautomatiken ( villaregulatorn )
Kan man ha denna fel inställd på något vis, så att det skulle dra mer pellets?? Eller är denna bara till så att man får en behaglig värme i huset.
Tänkte så att inte detta kunde vara ett av problemen jag har!
Ingemar: Toppen det där med manualen
Kan man ha denna fel inställd på något vis, så att det skulle dra mer pellets?? Eller är denna bara till så att man får en behaglig värme i huset.
Tänkte så att inte detta kunde vara ett av problemen jag har!
Ingemar: Toppen det där med manualen
Får du samma temp på returen fast du ökar flödeshastigheten?Ved Profilen skrev:Jag gjorde en test hemma i kväll vad gällande flöden från radiatorsystemet/elementena.Paddington skrev:Jag tycker att du skall börja med kolla hastigheten på pumpen till värmesystemet. Den bör stå i läge 1....Ved Profilen skrev:
Vedprofilen...vad är anledningen till att cirkulationspumpen skall gå på 1 ?
/Paddington (som hittills kört på maxfart utan att funderat på varför...)
PS Ursäkta att jag snodde tråden en liten kort stund![]()
![]()
Formeln för effekt är Liter/timme*temperaturskillnad *1.163 dividerat med 1000. då får man Effekt
Ex. Mitt flöde från radiatorsystemet är 700 Liter/timme temperatur skillnaden mellan framledningen och returledningen är 3 grader.
Då ser det ut på detta sätt: 700*3*1,163/1000=2,44kw.
Om jag höjer pumpen till hastighet 2 då blir mitt flöde ca 1005 liter/timme.
Obs! Jag har i min test bara ökat pumpens hastighet från 1 till läge två.
Inte ändrat några andra shunt kurvor eller liknande.
Då ser det ut så här:
1005*3*1,163/1000=3,50kw
3,50-2,44=1.06kw i förluster på bara pumphastigheten.
Vill man göra om detta till kwh är det bara att lägga till tiden.
Frågan är vad gör detta i kwh/år det är nog ganska mycket .
Bättre förklaring på detta med pumphastigheter kan jag inte lämna.
Detta är taget från verkligheten.(Själv test)
Ved Profilen.
Var tar effekten vägen ?
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
-
- Pannrumsnisse!
Ja det ser så ut med ökat flöde blir det 3,50kw tillbaka ,men med pumpen på läge ett blir det 2,44 kw,men min shunt var nästan stängd när jag provade.Jomil skrev:Får du samma temp på returen fast du ökar flödeshastigheten?Ved Profilen skrev:Jag gjorde en test hemma i kväll vad gällande flöden från radiatorsystemet/elementena.Paddington skrev: Jag tycker att du skall börja med kolla hastigheten på pumpen till värmesystemet. Den bör stå i läge 1....
/Paddington (som hittills kört på maxfart utan att funderat på varför... :wink: )
PS Ursäkta att jag snodde tråden en liten kort stund :wink: :wink: :P
Formeln för effekt är Liter/timme*temperaturskillnad *1.163 dividerat med 1000. då får man Effekt
Ex. Mitt flöde från radiatorsystemet är 700 Liter/timme temperatur skillnaden mellan framledningen och returledningen är 3 grader.
Då ser det ut på detta sätt: 700*3*1,163/1000=2,44kw.
Om jag höjer pumpen till hastighet 2 då blir mitt flöde ca 1005 liter/timme.
Obs! Jag har i min test bara ökat pumpens hastighet från 1 till läge två.
Inte ändrat några andra shunt kurvor eller liknande.
Då ser det ut så här:
1005*3*1,163/1000=3,50kw
3,50-2,44=1.06kw i förluster på bara pumphastigheten.
Vill man göra om detta till kwh är det bara att lägga till tiden.
Frågan är vad gör detta i kwh/år det är nog ganska mycket .
Bättre förklaring på detta med pumphastigheter kan jag inte lämna.
Detta är taget från verkligheten.(Själv test)
Ved Profilen.
Var tar effekten vägen ?
Jag skall testa när det blir kallare ute då blir det skillnad.
P.s Jag har strypt returen ganska mycket stryper jag inte får jag nästan samma temperatur tillbaka som jag kör fram.
Detta gör säkert mycket på förbrukningen på ett helt år
Om man kör fel pumphastigheter.
Ved Profilen.
Jag hänger inte riktigt med. All effekt ( läs värme ) i returvattnet går ju tillbaka till pannan. Desto varmare retur ju mindre behöver brännaren gå.
Förlusterna borde ju bara strålningsförlusterna i pannan på skillnaden mellan tempen man har mellan de olika hastigheterna på flödet.
Alltså en väldigt lite del av strålningsförlusterna.
Tänker jag galet ?
Förlusterna borde ju bara strålningsförlusterna i pannan på skillnaden mellan tempen man har mellan de olika hastigheterna på flödet.
Alltså en väldigt lite del av strålningsförlusterna.
Tänker jag galet ?

Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Oj, nu blev det mycket. Jag tog bort natttempen inatt, men tyckte i morse att det verkade ha gått betydligt mer pellets nu inatt, mot när jag har natttempen på!
När det gäller rökgaserna ligger jag just nu på ca 200 grader, ska sota pannan idag, då det var 1 vecka sen senast. Bör tilläggas att jag har alla bromsar inmonterade ( 4 st ).
När det gäller rökgaserna ligger jag just nu på ca 200 grader, ska sota pannan idag, då det var 1 vecka sen senast. Bör tilläggas att jag har alla bromsar inmonterade ( 4 st ).
Kanske har skrivits något om det innan .men bara en tanke.
du verkar ju inte fått något papper på lnställningarna Tänkte
på om du få in för mycket luft ,vilket gör att det tar lång tid
för pannan att komma upp i temp eftersom luften kyler samtidigt.
Eller att den tar tjyvluft?Bara en tanke.Du kanske skulle notera
Karla1 inlägg
du verkar ju inte fått något papper på lnställningarna Tänkte
på om du få in för mycket luft ,vilket gör att det tar lång tid
för pannan att komma upp i temp eftersom luften kyler samtidigt.
Eller att den tar tjyvluft?Bara en tanke.Du kanske skulle notera
Karla1 inlägg
WepeDet som kan orsaka hög pelletsförbrukning kan även vara en skorsten med för mycket drag
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
-
- Fröträd
- Kontakt:
Tack Vedprofilen !Ved Profilen skrev:Därför att jag har värmemängdsmätare och har koll på olika system.Paddington skrev:Jag tycker att du skall börja med kolla hastigheten på pumpen till värmesystemet. Den bör stå i läge 1....Ved Profilen skrev:
/Paddington (som hittills kört på maxfart utan att funderat på varför...)
PS Ursäkta att jag snodde tråden en liten kort stund![]()
![]()
Delvis mitt eget ,och mitt hus skiljer sig inte mycket från andras.
Men testa och sänk din pump till lägsta läget och börja injystera ditt system också kommer du att märka skillnad på förbrukning oavsett om man eldar Olja/El/ Pellets eller ved.Speciellt när det börjar bli effekt behov som vintertid.Jag har naturligt vis inte koll på ditt hus vad gällande pumpar eller effektbehov men generellt stämmer det jag har testat.
Jag har själv den minsta grundforspumpen i mitt hus som går på läge ett men har även fått lov att strypa på kranen från returen från elementena
för att få rätta flödet .
Kollade nu flödet på min retur är 70 kubik/ timme är hyffsad kör jag pumpen på läge två är flödet 105 kubik /timme då får jag samma temperatur fram till elementena som jag får i retur,det vill jag inte ha.Läge tre på pumpen tänker jag inte ens prova!!
Man vill ju ha en så stor temp diff som möjligt mellan framledning och retur..
Bra med ditt inlägg!
Ved Profilen
Jag har av slentrian och okunskap kört på läge 3 under 8 år...Igår åkte den ned på läge 1 !

Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Ja, då var det jag igen. Konstigt är det då här hemma. Nu har jag en liten ny fundering. Kolla nu min rumstemperatur, och det visar sig att jag ligger på ca 22 grader på nedervåningen idag, fast det idag är några grader kallare än tidigare under veckan. Det jag har gjort är ju bara nya fönsterlister på nedervåningen samt satt cirkulationspumpen på läge 1, enligt tips från Vedprofilen. Vet ej om det är detta som gör detta men, men.
I alla fall så undrar jag då, vad som är mest ekonomiskt. Är det att sänka elementen, som idag står på läge 3 ( tydligen ska detta vara ca 20 grader ) eller är det att sänka temeraturen på shuntautomatiken ( regulatorn ) Tycker att det räcker gott och väl att ha 20 grader inne.
I alla fall så undrar jag då, vad som är mest ekonomiskt. Är det att sänka elementen, som idag står på läge 3 ( tydligen ska detta vara ca 20 grader ) eller är det att sänka temeraturen på shuntautomatiken ( regulatorn ) Tycker att det räcker gott och väl att ha 20 grader inne.
Har du kollat upp även dom frågor jag ställde till dig tidigare i detta inlägg?pekkapikk skrev:Ja, då var det jag igen. Konstigt är det då här hemma. Nu har jag en liten ny fundering. Kolla nu min rumstemperatur, och det visar sig att jag ligger på ca 22 grader på nedervåningen idag, fast det idag är några grader kallare än tidigare under veckan. Det jag har gjort är ju bara nya fönsterlister på nedervåningen samt satt cirkulationspumpen på läge 1, enligt tips från Vedprofilen. Vet ej om det är detta som gör detta men, men.
Om du nu vill ta emot hjälp?????

Hallå där ute, Ni får ursäkta mig om jag inte har svar på alla frågor, försöker så gott jag kan. Kan tyvärr ej svara på om jag har nån dragbegränsare, vet ej detta då jag nyligen köpt huset, är det något som sotaren ev kan svara på, de ska snart komma och sota pannan.
Rökgastemeraturen ligger nu mellan 150-200 grader, har då sotat pannan idag,
Jag har ca 78-80 grader i pannan och tempmätaren på framledningen visar ca 30 grader. Det är bara den tempmätaren jag har, bör jag skaffa en till och sätta någon annan stans??
Rökgastemeraturen ligger nu mellan 150-200 grader, har då sotat pannan idag,
Jag har ca 78-80 grader i pannan och tempmätaren på framledningen visar ca 30 grader. Det är bara den tempmätaren jag har, bör jag skaffa en till och sätta någon annan stans??