Ska hämta min första pellets, men hur?

TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Shakespeare skrev::thumright:

Inte många bilar som får dra över 1500 på B-kort. Inte heller många som har koll som du. Taktorns tjänstevikt måste alltså vara minst 1530kg och totalvikten högst 1970kg.

Edit: Med min bil skulle det också vara olagligt med det släpet och B-kort. Skulle få en totalvikt på 4 ton.

mvh
Jag kollade alla data, och det är precis så att man klarar 3.5Ton med allt.
Tjänstevikt 1590+ maxlast 380=1970+släp och last 1500=3470kg, bara 30 kg tillgodo.
Volvon får dra 1800kg med BE
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

TJ skrev: Jag kollade alla data, och det är precis så att man klarar 3.5Ton med allt.
Tjänstevikt 1590+ maxlast 380=1970+släp och last 1500=3470kg, bara 30 kg tillgodo.
Som jag sa tidigare: Det är inte alla som har koll på vad de egentligen får dra. Du har till undantagen. Det är luriga regler.

Sedan kan jag tycka att en så pass stor bil borde ha högre maxlast. 4 passagerare a' 100kg ger 20kg överlast, men det är ju en annan femma. I det här fallet är det ju bra annars skulle du inte ens få dra släpet utan last.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
luppg
Stor entusiast!

Inlägg av luppg »

Shakespeare skrev:
luppg skrev: Har man inte tillgång till en hederlig Volvo traktor så funkar en hederlig gammal Opel Omega traktor också, hade en 96:a, fick dra 1560 på B-kort
Stämmer det verkligen? 99an verkar bara få dra 1310k:
http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml
Kanske 96an var mindre?
mvh
Det beror nog på vilken motor jag hade 94-03 har samma grundkaross, men från 00 och frammåt blev dom faceliftade, sedan är det nog skillnad om det är kombi eller sedan, jag hade 2.0 8v (den tröttaste) och sedan, kollade på en V6 3.2 kombi -02 den fick bara dra ca 1200 kilo pga sin högre tjänstevikt och lastvikt

Kollade nyss, jag mindes lite fel 1520 kilo (dock var det 1560 innan jag monterade draget) Verkar som om draget adderade 40 kilo på bilens tjänstevikt...

Passat kombin jag har nu från 02 är också en hyffsad dragare, 1400 kilo... det tråkiga är att hade jag valt en med fyrhjulsdrift så hade jag fått dra mindre pga tyngre bil, man får väll snart röva sig iväg och ta BE-behörigheten...
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

luppg skrev: man får väll snart röva sig iväg och ta BE-behörigheten...
Det är inte säkert att du/ vi behöver det, det finns ett EU direktiv att alla EU länder ska införa en 4250kg gräns som inte kräver ett tungt släp körkort.
Nu hade alla länder några år på sig att införa detta och Sverige lär väl knappast vara först.

Tror det finns att läsa om detta på vagverket.se, vv.se

Minns inte alla detaljer om detta, men gå gärna in och läs.
6" dragregulator
luppg
Stor entusiast!

Inlägg av luppg »

TJ skrev:
luppg skrev: man får väll snart röva sig iväg och ta BE-behörigheten...
Det är inte säkert att du/ vi behöver det, det finns ett EU direktiv att alla EU länder ska införa en 4250kg gräns som inte kräver ett tungt släp körkort.
Nu hade alla länder några år på sig att införa detta och Sverige lär väl knappast vara först.

Tror det finns att läsa om detta på vagverket.se, vv.se

Minns inte alla detaljer om detta, men gå gärna in och läs.
Jo, har läst det också:

5. Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501- 4250 kilo ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov. (Enligt nu gällande regler får man alltid dra en släpvagn på högst 750 kilo med B-kort medan en tyngre släpvagn bara får dras under förutsättning att totalvikten på bil + släp inte överstiger 3500 kilo).
Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilen tjänstevikt försvinner.

6. Med BE-behörighet kommer man att, med personbil, få dra släp med en totalvikt av högst 3500 kg. (Nuvarande regler anger ingen viktbegränsning för släpvagnen)

Tyckte punkt 5 där kändes lite halvrörig, men det kanske bara är jag ?

För mer info kolla: http://www.vv.se/templates/NewsPage____19440.aspx

Det var en hel del andra ändringar också....
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Hämtade en 1 tons säck i Bure idag, det gick bra det med.

Hoppas det är sista hanteringen nu, så jag får köra bulk.
Bära hinkar från släpen är ingen höjdare, då är småsäckarna trevligare.
Tanken är att jag ska dumpa sista ur säcken genom källarfönstret med en traktor när jag plåtat klart förrådet.
6" dragregulator
Skriv svar