Ska hämta min första pellets, men hur?
Ska hämta min första pellets, men hur?
Har fått in min nya brännare i helgen, och sotaren kommer på onsdag för att besikta.
Har tänkt köra och hämta min första pall imorgon.
Problemet är att jag har ett släp med en maxlast på 540kg.
Nu funderar jag på om jag vågar ta en pall på det släpet.
Hur väl paketerad är egentligen en pall?
Kanske kan man lyfta av ett par hundra kilo, och ta dom i bilen?
Vad tror ni?
Har tänkt köra och hämta min första pall imorgon.
Problemet är att jag har ett släp med en maxlast på 540kg.
Nu funderar jag på om jag vågar ta en pall på det släpet.
Hur väl paketerad är egentligen en pall?
Kanske kan man lyfta av ett par hundra kilo, och ta dom i bilen?
Vad tror ni?
Pallen är väl inslagen i plast men hög och väger väl över 800 kg.
Tar man bort plasten på övre delen och slänger in 250 kg i bilen så blir paketeringen sladdrigare. Ordentligt med paketeringstape stagar nog upp det hela. Eller ett par lagom långa brädor på vardera sidan och sedan spännband runt. Pelletsförsäljaren har nog varit med om det här förr så där kanske bästa ideerna finns.
Tar man bort plasten på övre delen och slänger in 250 kg i bilen så blir paketeringen sladdrigare. Ordentligt med paketeringstape stagar nog upp det hela. Eller ett par lagom långa brädor på vardera sidan och sedan spännband runt. Pelletsförsäljaren har nog varit med om det här förr så där kanske bästa ideerna finns.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Rent hypotetiskt kan man tänka sig att man råkat köra lite överlast ibland, och det är inte en trevlig sak... Jag rekommenderar precis som de övriga att du lastar över en del i bilen så att det inte blir för tungt på kärrran, dels för kärrans skull men även för trafiksäkerhetens. Plankor med spännband runt traven med säckar på kärran är en bra ide, det är inte den mest stabila av högar om man säger så... Lycka till.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Du har klarat dig bra.
Men vill tala om iallafall, Gjorde två gånger förut lastade 1664kg (2x832kg) på släpet som får bara max lasta 1000 kg. Ingen problem och körde hem.
Det var då jag lastade varje säckar och jämna på släpet.
Ja ja om polisen stopp mig så tyvärr om han har våg med sig
Men senaste beställde jag med frakt kände bekvämt och mindre jobb och tid.
Om själv hämtar kostar runt 100 kr billigare men bensin slukar mer med släpet, slit däckar/lamerell, hyrsläp, tid förlora ... så skitsamma att 100 kr extra för frakt då har du pallarna hemleveran till ditt hus snabt och så bara att bära in till pannrummet när man har tid.
Men vill tala om iallafall, Gjorde två gånger förut lastade 1664kg (2x832kg) på släpet som får bara max lasta 1000 kg. Ingen problem och körde hem.
Det var då jag lastade varje säckar och jämna på släpet.
Ja ja om polisen stopp mig så tyvärr om han har våg med sig

Men senaste beställde jag med frakt kände bekvämt och mindre jobb och tid.
Om själv hämtar kostar runt 100 kr billigare men bensin slukar mer med släpet, slit däckar/lamerell, hyrsläp, tid förlora ... så skitsamma att 100 kr extra för frakt då har du pallarna hemleveran till ditt hus snabt och så bara att bära in till pannrummet när man har tid.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
-
- Ungskog
Om man har plats för fyra pallar, så kan man beställa det fraktfritt.
Exempelvis från Granngården. Det gör jag, ställer in dom i garaget (har dubbelgarage)
Första gången hade jag glömt låsa upp garageporten så dom ställde fyra pallar på min parkering, det var lite trist att ha stående, men nu ska jag vara duktigare andra gången
Exempelvis från Granngården. Det gör jag, ställer in dom i garaget (har dubbelgarage)
Första gången hade jag glömt låsa upp garageporten så dom ställde fyra pallar på min parkering, det var lite trist att ha stående, men nu ska jag vara duktigare andra gången

250 kg funkar inte i min Volvo V70 iallfall. Då satt hjulhusen på däcken.
Förvisso ingen nivå reglering o bilen är i från 2000 men änndå..
Pelletsen var staplad längst fram i bilen med nedfälda säten för att fördela vikten..
Fick köra 2 vändor..
köpte 250 kg pga förseningar i bulkleveransen..
Förvisso ingen nivå reglering o bilen är i från 2000 men änndå..
Pelletsen var staplad längst fram i bilen med nedfälda säten för att fördela vikten..
Fick köra 2 vändor..

köpte 250 kg pga förseningar i bulkleveransen..

Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
-
- Pannrumstomte!
Ja om dom sitter bak i kofferten.elvis skrev:Dags å byta fjädrar och stötdämpare kanske ?
Det där borde ge samma problem med 4 passagerare.
Jag körde och hämtade 900kg med min sharan och ett obromsat släp. Bilen får lasta drygt 600kg men släpet bara 300.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Min bil klarar 1000kg i bilen och 3.5 ton släpvagn!
Grabbbar Ni måste skaffa riktiga bilar!

Grabbbar Ni måste skaffa riktiga bilar!

Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
-
- Energiprofet!
- Kontakt: