Brandskyddskontroll

Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Det här med Brandskyddskontroller har förvirrat hela Sverige.

Sotning och Brandskyddskontroller har inte med varandra att göra överhuvetaget. Lika så kom inte Brandskyddskontrollerna till bara för att man får sota sin egna anläggning själv.
Utan Åren 2003 till 2004 gjordes en omfattande utredning om sotning som låg till grund för en lagändring som trädde i laga kraft 2004.

Förra lagen Räl. ( Räddningstjänstlagen ) Byttes då ut till Nya Lagen om skydd mot olyckor. Den nya lagen skrevs då om man börja kalla sotning mera för rengöring i stället för sotning.
Efter som vi nu vet om vad som står i Lagen att Ägaren eller nyttjandehavaren av byggnader har det primära ansvaret så får var och en tolka den på sitt eget sätt.

Sedan ett konkret exempel på verkligheten vad gällande fristen på Brandskyddskontroll. Skall fristen vara 2 År 4 År eller 8. Denna diskussion har varit mycket omtalad. Man pratar om primär eller sekundär värme källa :?: :?: :?:

En villa ägare installerar en braskamin i en elvärmevilla för att dra ned på elräkningen. En behörig sotare med skorstensfejarexamen utbildningen besiktar anläggningen och godkänner denna. Efter en tid kommer en annan sotare dit för att sota. Villa ägaren säger till sotaren fy fan va bra denna kaminen är vi har dragit ned på el räkningarna från 22000 kWh / År
till mer än hälften. Bra tycker sotaren.

Sedan kommer exempelvis jag dit för att göra en Brandskyddskontroll.
Då säger villa ägaren till mig att den primära värmekällan i fastigheten är El och braskaminen är den sekundära. ( Tro inte jag går på detta ) Allt detta för att få Brandskyddskontroll vart 8e År..

Detta beteende är mänskligt :D :D

Nu har Räddningsverket bestämt och satt en gräns på detta.
Eldar man 1,5 till 2 kubik med ved / År är kontrollfristen 8 År eldar man mera är Brandskyddskontrollen Vart annat År.

Vp...
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

I den Kommun jag bodde tidigare fram till årsskiftet var jag med om två brandskyddskontroller. Den första i mitten på -05 och den andra i mitten på -07, alltså 2års frist med vedanläggning.

Sotarna var där överlag gnälliga, dålig belysning, fel lutning på markstegen mm.

Vid första brandskyddskontrollen filmade dom rökkanalen och hävdade att den var rasad långt ned precis ovan bjälklaget, samt att dörr saknades till vad dom hävdade var ett "pannrum"..Eldningsförbud, skiljevägg saknas skrev dom på protokollet. Kostnad inkl. sotning! 1100kr.
Vinden kontrollerades också.
Kollade lite själv på det och kunde inte se att det skulle vara "rasat" eller hål i väggarna. Eftersom dom precis börjat med dessa kontroller och dömde ut ca:40% enligt brandskyddsteknikern var samtliga seriösa skorstenshantverkare överbelarmade med jobb.
Hade inte tid och ta tag i det själv samt att kanalen växlade av vilket kompliserdae saken, Fick till slut en firma som kunde sticka imellan med detta tre mån. senare.

Dom körde upp hål där dom hävdat att det skulle vara rasat, men inte var där rasat. Det enda var en sten som satt lite snett vid överväxlingen där en gammal bakugn gått på förr. Hursom helst fick dom dra i en oval insatsslang då jag behövde arean och glidgjutning var mycket svårt med förutsättningarna.
Summa: 15000kr+ ca:2500kr med branddörr som jag själv moterade, rör till C-dammsugaren elkablar fick också dras om.
Sen hade inte sotaren tid att besiktiga/provtrycka föränn om ca:3mån (nov,dec,jan) fick köra på elpatron dessa månader. Besikningen kostade 1250kr, gick sedan kurs och ansökte om att sota själv så andra kontrollen kostade bara 800kr. Tog ca:6mån innan det kom ett rekommenderat brev från räddningstjänsten att jag blivit beviljad.

Där jag bor nu sedan April i år ringde jag sotaren och hörde om dom gjort någon kontroll, det skulle vara gjort -06. Enda anmärkningen var lös takstege, dörren till pannrummet är en vanlig gabondörr!. Hörde om möjligheten att byta från olja till pellets då det satt ett kondensrör nedstucket ca:5-6m (vilket lett till eldningsförbud i min förra kommun pga. areaminskningen). Inte optimalt med det är många som kör så sa sotaren, bygganmälan behövs inte, besiktning......nä bara tuta och kör. Vi kommer senare i år och gör en brandskyddskontroll.
Hade problem med kondens i det nedhängda och oisolerade röret så jag beslöt att själv montera ett nytt insatsrör av modernt snitt i semestern.
Ringde sotaren för besiktning...nej det behövs inte, har du inte haft någon firma utan gjort det själv så vet du ju att det är riktikgt gjort :shock: . Du har ju bara förbättrat skorstenen...
Beställde även blanketter för att ansöka om egensotning i semestern, i informationen stod det att brandskyddskontoll skulle utföras ca:3mån efter ev. godkänande så tänkte jag lika bra att ansöka direkt då när dom ändå hade kontroll inplanerad i höstas. Efter 2v. ringer sotaren och säger att han fått förfrågan från räddningstjänsten och har två frågor: Äger du fastigheten? Ja. Du har en pelletseldad panna skriver du? Ja.
Ok, då ska det inte vara något problem. En vecka senare fick jag ett brev att jag var beviljad att sota/rengöra.
Har sedan dess inte hört ett ljud om brandskyddskontroll eller något. Ingen sotare har varit här sedan -06 då pannan gick på olja, om dom inte besiktigade via telefon då :wink: .
Så nog skiljer det även om reglerna är dom samma, jag har ju koll och vet att allt är ok här..men som Roli säger ska jag köra och hämta sotaren eller ringa och kräva kontroll?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Låter helt otroligt, men visst vi är olika.
Jag skulle aldrig sätta eldningsförbud på ett skiljeväggsfel om inte det är en uppenbar brandfara.. eller orsakar andra problem. Detta är en bedömningsfråga.

Kanske sotarna hade skorstensreperations firma inbakad i sotnings firman :roll: :?:

Vp..
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Jag fick flytta en bräda som spikats mellan takstolarna på vinden, trots att det var nästan 10cm fritt mellan brädan och skorstenen och trots att takstolarna i sig ligger mycket närmre. Att skorstenen var inbyggd med spånskivor i bottenplan utan varken schakt eller inspektionslucka var tydligen ok. Han bara knackade och sa: -Här var det spånskiva. :shock:

Jag tycker att det är bra med branskyddskontroll men det ska vara klara regler och inga tveksamheter. Dessuton tycker jag det är för ofta med vartannat år för pelletspannor. 4-5 år kunde det gott vara mellan kontrollerna såvida det inte sker några förändringar. Det är ju ändå trots allt jag som ansvarar för brandsäkerheten och inte sotaren.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Det har ju blivit så farligt i Sverige....Sotarn har ju sån enorm makt.
En sotare som inte tycker om en viss person kan ju göra livet fördjävligt för denna. Näe...sotning borde vara en konkurrensutsatt verksamhet....
Jag menar...slå ut timpenningnen på en "vanlig trött sotare"
Galet !

/Bamyl
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ett tips Om du inte är nöjd med beslutet så kan man be om ett föreläggande och sedan överklaga till länsrätten.Dom tolkar efter lagtext.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Lagar är bra.
Synd bara att det finns så mycket utrymme för tolkning.
En tolkar si, en annan tolkar så.

Inte konstigt att vi blir förvirrade ibland.

Helt otroligt att brandskyddskontoll kan vara så olika beroende på vilken ort/kommun man bor i.

Har också haft kontrollen. Seriöst genomförd och med relevanta anmärkningar som kan betraktas som bagatellartade men, trots allt ska grejerna vara enligt gällande normer.
I mitt fall är allt OK efter kontrollen och åtgärder.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

Joakim skrev:Dörr brandklassad? Är din panna på över 60kw? Annars behövs inte egen brandcell och allt vad det innebär. Du kan ha pannan i sovrummet om du vill...
Vad refererar du till när det gäller krav på "riktigt" pannrum för 60kw panna?
Själv har jag en mindre panna, men i källare med "öppen plan lösning", dvs rummet där pannan står är ca 20kvm och nyttjas till en hel del förvaring. Det enda jag kan hitta i räddningsverkets föreskrifter kring detta är: (sid 8 ) "Kontrollen bör omfatta pannrummets brandtekniska utförande" samt "Kontroll bör ske av att nödvändigt avstånd till brännbart material upprätthålls." Båda dessa krav är man ju lite intresserad av, får man använda pannrummet som förvaringsutrymme och vilket är då det avstånd som krävs till pannan??
BSK inplanerad till den 26/1...
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ditt pannrum har ju blivit godkännt en gång och sotare kan ju knappast riva upp det beslutet.Om du byter panna så kan det bli andra bullar.
Fast det finns iofs inget krav på pannrum i BBR om pannan är på mindre än 60kw.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Mappe99
Prima virke

Inlägg av Mappe99 »

Farsan äger 2 hus Han eldar ved jag eldar i dagsläget med Olja...Vågar nästan lova att det aldrig varit någon "Brandskydskontroll" i något av husen....

Är detta något man ansöker eller blir tvingad till?

Mvh /Martin
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Andreas Hansson skrev:Ett tips Om du inte är nöjd med beslutet så kan man be om ett föreläggande och sedan överklaga till länsrätten.Dom tolkar efter lagtext.
Det skulle inte jag våga. Ett överklagande tar tid, tänk om det händer något undertiden. Då kollar försäkringsbolaget med sotaren och får reda på att det finns anmärkningar. Kanske inte har någon betydelse men det kan bli tråkigheter :(
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

fremar skrev:Borde man inte kunna räkna sotningen och även brandskyddskontrollen till hushållsnära tjänster och få avdrag för det?
Städning, massage och sotning. Tjejerna får gå på vidareutbildning och skaffa sotarverktyg också.:lol:
Även vi vanliga dödliga borde väl kunna dra nytta av moderaternas horbidrag.

Reglerna för brandskyddskontroll verkar helt slumpmässiga.
Vid min kontroll förra året fick jag åläggande om gips på pannrumsdörren men TV kontrollen av skorstenen visade inga fel.
När jag själv började undersöka skorstenen så var öppna spisen kopplad till samma skorstenspipa som imkanalen i köket och badrummet på övre våningen. Bakom ventilerna var instoppat lite glasull men eldade man så kände man röklukt. I skorstenen fanns 6 pipor men bara 3 var använda.
Hantverkare quick and dirty kan man tänka sig när den öppna spisen kom till!

Nu kanske man tror att sotaren som besiktade var slarvig. Nej i övriga frågor var han ytterst nitisk. På min fråga om jag kunde dra matningsskruven genom lättbetongväggen och ställa ett lite större förråd i det intilliggande garaget som inte används för biluppställning svarade han nej. Då skulle jag behöva utrusta hela källarvåningen med sprinklersystem och sätta en brandklassad dörr i nedgången till källaren.
Visst kan det bli bakbrand upp genom en matningsskruv så ska man hårddra det så är väl beslutet rätt. Men hos andra tillåts ju matningsskruv genom pannrumsväggen till jättelika bulkförråd!
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

Andreas Hansson skrev:Ditt pannrum har ju blivit godkännt en gång och sotare kan ju knappast riva upp det beslutet.Om du byter panna så kan det bli andra bullar.
Jo, det här blir ju första BSKn sedan pelletsbrännaren installerades (för 4 år sen), så man har ju ingen aning om vad de kan slå ner på... Sen har jag ingen aning om pannrummet varit "godkänt" tidigare, det har dock funnits panna på samma plats sedan 20-talet (kåken är från sekelskiftet).
Andreas Hansson skrev:Fast det finns iofs inget krav på pannrum i BBR om pannan är på mindre än 60kw.
Var kan man hitta BBR?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Här kan man beställa eller ladda ner sitt ex. av BBR. Observera att gällande norm är BBR 2008.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

[quote="Torsten]Reglerna för brandskyddskontroll verkar helt slumpmässiga.[/quote]

Kan inte annat än hålla med. I föreskrifternas allmänna råd för brandskyddskontroll finns det bara ett antal saker som "bör" kontrolleras, men märkligt nog inga "skall" krav.

Länk till föreskrifter, se särskilt sid 7-9: http://www.raddningsverket.se/RSDoc/SRVFS_2005-9-3.pdf
Skriv svar