Förslag på shuntautomatik/termostater
Re: Förslag på shuntautomatik/termostater
Min erfarenhet säger att CBJ'n *kan* hamna i självsvägning men bara om cirkulationen går för fort. Låt vattnet cirkulera så långsamt det komfortmässigt går så funkar den finfint!
Med vänlig hälsning
Abbe
Med vänlig hälsning
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Jag satte den på max 60 nu iaf, har som sagt aldrig haft mer än 40 vid -10grader ute och strax under 20 grader inne.
Gjorde ett snabbtest och höjde önskad temp till 24 grader och då öppnade shunten minsann, så allt verkar funka. Ska bara sätta ett par termometrar runt i huset för att reglera radiatorerna lite. På övervåningen har jag ju digitala termostater så där behövs inget göras.
Ser fram emot att slippa ränna i källaren och ställa shunten iaf, tack för alla svar!
/// Peter
Gjorde ett snabbtest och höjde önskad temp till 24 grader och då öppnade shunten minsann, så allt verkar funka. Ska bara sätta ett par termometrar runt i huset för att reglera radiatorerna lite. På övervåningen har jag ju digitala termostater så där behövs inget göras.
Ser fram emot att slippa ränna i källaren och ställa shunten iaf, tack för alla svar!
/// Peter
Panna: Biomax ved / pellets
Brännare: viking bio 20
ca 700l acktank
Villa: 1½ plan 115m2 +källare
ca 700l acktank
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Vad är termostaten inställd på?
Kan vara tänkt som något högtemperaturskydd eller styra en laddpump för acktanken.
Kan vara tänkt som något högtemperaturskydd eller styra en laddpump för acktanken.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Termostaten står på 30grader och har alltid gjort.. inte rört den nån gång.
Acktanken håller stadiga 50grader i både övre och undre del. Utanför acktanken sitter en pump, sladden till den går in bakom isolering och man ser inte var den tar vägen.
Acktanken håller stadiga 50grader i både övre och undre del. Utanför acktanken sitter en pump, sladden till den går in bakom isolering och man ser inte var den tar vägen.
ca 700l acktank
ca 700l acktank
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
OK, då har idéerna tagit slut.
Återstår att mer handgripligt följa kablarna om du vill lösa gåtan.
Har du något elschema/manual på pannan kanske lösningen finns där.
Återstår att mer handgripligt följa kablarna om du vill lösa gåtan.
Har du något elschema/manual på pannan kanske lösningen finns där.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Jag har kommit fram till att den styr pump som sitter vid expansionskärlet.. Termostaten klickar och pumpen går igång när jag vrider upp temp på den.. Vad har det för funktion?
ca 700l acktank
ca 700l acktank
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Några foton på hur panna, acktank och expansionskärl mm är ihopkopplade rörmässigt skulle underlätta eller om du kan rita upp ett kopplingsschema.
Det är då lättare att förstå hur det är tänkt.
Det är då lättare att förstå hur det är tänkt.