Stora skillnader mellan olika pannor

nyman
Pannrumstomte!

Re: Stora skillnader mellan olika pannor

Inlägg av nyman »

msh16 skrev: Om jag nu hypotetiskt klär hela pannan i 5cm Gullfiber och tar bort strålningsförlusten vart försvinner resten av den stora mängd pellets jag förlorar på att ha en gammal panna. Blir det en annan mer energirik aska kvar efter eldningen, blir sotet enegiladdat eller vart tar min stora förlust vägen när den inte kommer ut i pannvattnet?
Inte helt otänkbart att en del av effekten vid din eldning absorberas av mörk energi som ett kvantflöde.
Då mörk energi i enlighet med Einsteins gravitationskonstant strävar efter att motverka rumstidens krökning kan din gamla panna vara offer för ett större kvantflöde än en nytillverkad.
Problemet med dålig verkningsgrad är sålunda pannans ålder och inte dess konstruktion.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Precis som Danei skriver är rökgastemeperaturen lika och man har lika CO2 och CO i en gammal som ny panna så är verkningraden lika....har båda pannorna 120grader i rökgastem en anl med ett CO2 på 12% och den andra på 16% så är verkningsgraden bättre på den med högre CO2 då man har frigjort mer energi ur bränslet än vad man gjort på den med 12%CO2
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Även syrehalten ska vara samma för att det ska bli identiskt.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Danei är CO2 lika så är också syrehalten det
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Natuligtvis, jag tänkte för fort. :oops:
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja skäms på dig Danei.. :D ... :D
Närå skoja bara.. ..Kan man få till hyfsade värden likt en nypanna så är det gottmos för likabra tror jag inte på iaf dom gamla oljekoxarna. Kan fixa Men kan man komma hyfsat nära och det kan man med lite vilja och lagom effekt på brännaren..O lite isolering som msh16 nämnt i tidigare inlägg..Så det är ju en bekvämlighetsfråga att skaffa en ny panna ..o det är ju inte fel att göra inte.. Men först får min dubbelväggare pajja..Ctc är ctc..duracellkaniner :D
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Ja Ronald du får gärna visa några tester på en gammeljocke till panna som är nära i verkningsgrad av dom som är med i testet!!.....jag har inte lyckats hitta nått, men eftersom ni entränget hävdar att era pannor endast har nån procent lägre verkningsgrad så får ni lägga fram nått som verkligen visar på det
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Hur går det Ronald! ska du precentera några resultat på gammelpannorna som är i närheten av pannorna i testet?....verkar vara lättare att få en kamel genom ett nålsöga än att hittat nått som styrker era påståenden om att verkningsgraden i gammelpannorna bara är nån procent sämre än vad en ny panna har!

Är det bara önsketänkande eller finns det nått test som visar att det finns nån sanning bakom påståendena om dessa verkningsgrader som ni hävdar att ni har i era pannor?
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Hallou Erik..Ja nog klarar Ctc 1xxx familjen att fixa en bra verkningsgrad likt den sämre av dom riktiga pellepannorna lär nog kunna komma upp i minst 75 % verkngr säkert ännu bättre med finputs ..Beviset e alla med denna panna här på forumet :) ...tex..
Så riv inte ner tapeterna nu ..För jag har inget institut mer än detta eminenta forum att ta till..
Ha det nu gott o må solen lysa på er alla å må skogen växa till sig så vi får ny pellets o ved även nästa säsong :wink: :D
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

@Erik73: Hur ska man kunna styrka det tycker du?
Det enda jag kan säga är att rökgastempen var 20gr högre i Combifiren (som är med i testet) jämfört med min TMV/Nibe ALPHA de månader jag hade pannan. Samma brännare och inmatad effekt, lägre verkningsgrad på Teston vid samma luftöverskott blir ju resultatet av högre rökgastemp. Den enda skillnaden på installationen var att Combifiren var ansluten till en tegelkanal i skorstenen.

Dessutom har jag möjligheten att sätta i en längre effektbaffel i ALPHA'n, men då blir rökgaserna väldigt låga.

Lite mindre strålning från den moderna pannan kanske och mindre tapp av verkningsgraden sista tiden innan sotning om man drar regelbundet i spaksotningen.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Ronald det var tester jag efterlyste och inte sägner!!!!....finns flertal tester som visar på dåliga verkningsgrader på dellast så nu får du visa tester som visar att verkningsgraden är i närheten av pannorna i testet som du påstår.....även hur testet är utfört!!!!!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Gamla ctc pannor är ju riktigt effektiva grejer.
CTC V25 FK 78% och FG 66% enligt SPs test.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
lange02
Entusiast!

Inlägg av lange02 »

Ja var det samma stolpskott som lyckades testa den högeffektiva oljepannan ctc1100 och få 67% verkningsgrad i en av testerna kan man förstå dina siffror. Vad eldar du själv i för panna och med vilken brännare?

När journalisten Hemming Steen hoppade in som bilexpert i tidningen Expressen kom han visst till resultatet att lacken kunde skadas om man vaxade bilen så det finns varierande former av tester.

Kanske kan du upplysa om vart resterande 22% av värmen i pelletsen tog vägen när man eldade en pall pellets i en CTC V25 med exempelvis 120 grader rökgastemperatur.
Är ju avsevärda mängder värme som där tycks försvinna helt spårlöst. Energirik aska eller finns det bättre förslag.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ja jag antar att SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut testar på fel sätt.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Man kan undra över siffrorna som redovisas ibland. T ex CTC V25 FK 78%, jag hade en CTC Vemax som är samma panna utan beredare (keramisk underförbränning/självdrag). Grannen köpte en Innova 30kW som på den tiden var vedpannornas flaggskepp, 91% verkningsgrad om jag inte minns fel.

Ändå förbrukade vi nästan på vedklabben samma mängd ved i identiska hus, veden ordnade vi tillsammans och förvarades på samma sätt. Jag hade lite varmare inne medans de förbrukade lite mer VV, ingen använde eltillskott.

Grannen var tjurig för att han lagt dyra pengar sin panna, även om det inte var så dyrt som idag. Visst kan det skilja mer när det gäller ved om man eldar fel. Dock hade han Baxi hemma de två första åren och hävdade att det måste vara något fel eftersom han borde förbruka mindre ved än mig.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar