Röklukt i pannrum - Gummit borta...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
pq
Gallringsobjekt

Inlägg av pq »

jag tror inte det är backspärren, den verkar klicka i som det ska.

/pq
Bionet 12+ m expansionskort, Bequem 20D, Thermomatic EC Home, Insatsrör 10 m, KW 05 draglucka, Laddomat 10, Dalatanken, Mafa mini
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Om den sitter för längt åt höger så kan den missa o då kan kugghjulet backa en bit o då kan det slå stopp mot stiften, Jag har min justerad max åt vänster..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
pq
Gallringsobjekt

Inlägg av pq »

Jag var nere och kollade igen igår kväll, och det var faktiskt så att backspärren missade att haka i ibland, dvs den satt förskjuten lite för långt mot kugghjulet/åt vänster. Jag justerade tillbaks den lite och nu har brännaren i alla fall gått 24 h utan stopp. Jag håller tummarna för att det var detta som var problemet. Det är alltid de där små detaljerna...

Stort tack, André!

/pq
Bionet 12+ m expansionskort, Bequem 20D, Thermomatic EC Home, Insatsrör 10 m, KW 05 draglucka, Laddomat 10, Dalatanken, Mafa mini
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du är inte den förste att missa justeringen av backspärren efter byte av slussvingar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
pq
Gallringsobjekt

Utan övertryck spelar nya slussvingar ingen roll

Inlägg av pq »

Jag fick ordning på matningen efter att ha justerat backspärren så att den klickar i varje gång.

Dock så ryker det fortfarande bakåt, speciellt vid urblåsning av koppen. Detta är något som kommit med tiden (i höstas), efter ca 1 års drift, varför jag misstänkte övertryckskanalen mellan fläkt och primärrör efter tips från Rol-bi och ifkas i en annan träd här på forumet http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... highlight=

Så i helgen plockades brännaren ner i sina beståndsdelar (igen). Det visade sig helt omöjligt att få loss alla fyra skruvar till fläkten och komma åt övertryckskanalen den vägen. Den nedre, inre måste ha skruvats i med specialverktyg alt innan man svetsade på grejer...

Jag fick ta en böjd spik och med hjälp av en smal polygrip försöka peta i kanalen underifrån, innifrån primärröret. Några skavsår senare på knogar och fingrar hade jag lyckats peta bort en fet tjär- och spånklump som helt blockerade öppningen.

Ihop med allt igen, och plötsligt fungerar brännaren igen... Ingen rök bakåt, rejält blås på bädden, högre temp i pannan och urblåst brännarkopp (något som inte fungerat bra under hela tiden tycker jag). Peppar, peppar...

Summa summarum: Slussvingarna kan vara problemet, men utan övertryck i primärröret spelar det ingen roll om man byter till nya.
ronald
Pannrumstomte!

gummit av/på

Inlägg av ronald »

... Att alltid ha gummit på är nog inte så dumt så inget oförsett händer... :roll: ............Tro mig ´´

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Och när blir det dax att gratulera till tillökningen..... :D :D :D
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Fårbli i effekterskott...10, 12, 1.5 år.... :D

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ok, det var "gammal" visdom........

Men grattis i efterskott till de "små" :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar