Röklukt i pannrum - Gummit borta...
Jag var nere och kollade igen igår kväll, och det var faktiskt så att backspärren missade att haka i ibland, dvs den satt förskjuten lite för långt mot kugghjulet/åt vänster. Jag justerade tillbaks den lite och nu har brännaren i alla fall gått 24 h utan stopp. Jag håller tummarna för att det var detta som var problemet. Det är alltid de där små detaljerna...
Stort tack, André!
/pq
Stort tack, André!
/pq
Bionet 12+ m expansionskort, Bequem 20D, Thermomatic EC Home, Insatsrör 10 m, KW 05 draglucka, Laddomat 10, Dalatanken, Mafa mini
Utan övertryck spelar nya slussvingar ingen roll
Jag fick ordning på matningen efter att ha justerat backspärren så att den klickar i varje gång.
Dock så ryker det fortfarande bakåt, speciellt vid urblåsning av koppen. Detta är något som kommit med tiden (i höstas), efter ca 1 års drift, varför jag misstänkte övertryckskanalen mellan fläkt och primärrör efter tips från Rol-bi och ifkas i en annan träd här på forumet http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... highlight=
Så i helgen plockades brännaren ner i sina beståndsdelar (igen). Det visade sig helt omöjligt att få loss alla fyra skruvar till fläkten och komma åt övertryckskanalen den vägen. Den nedre, inre måste ha skruvats i med specialverktyg alt innan man svetsade på grejer...
Jag fick ta en böjd spik och med hjälp av en smal polygrip försöka peta i kanalen underifrån, innifrån primärröret. Några skavsår senare på knogar och fingrar hade jag lyckats peta bort en fet tjär- och spånklump som helt blockerade öppningen.
Ihop med allt igen, och plötsligt fungerar brännaren igen... Ingen rök bakåt, rejält blås på bädden, högre temp i pannan och urblåst brännarkopp (något som inte fungerat bra under hela tiden tycker jag). Peppar, peppar...
Summa summarum: Slussvingarna kan vara problemet, men utan övertryck i primärröret spelar det ingen roll om man byter till nya.
Dock så ryker det fortfarande bakåt, speciellt vid urblåsning av koppen. Detta är något som kommit med tiden (i höstas), efter ca 1 års drift, varför jag misstänkte övertryckskanalen mellan fläkt och primärrör efter tips från Rol-bi och ifkas i en annan träd här på forumet http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... highlight=
Så i helgen plockades brännaren ner i sina beståndsdelar (igen). Det visade sig helt omöjligt att få loss alla fyra skruvar till fläkten och komma åt övertryckskanalen den vägen. Den nedre, inre måste ha skruvats i med specialverktyg alt innan man svetsade på grejer...
Jag fick ta en böjd spik och med hjälp av en smal polygrip försöka peta i kanalen underifrån, innifrån primärröret. Några skavsår senare på knogar och fingrar hade jag lyckats peta bort en fet tjär- och spånklump som helt blockerade öppningen.
Ihop med allt igen, och plötsligt fungerar brännaren igen... Ingen rök bakåt, rejält blås på bädden, högre temp i pannan och urblåst brännarkopp (något som inte fungerat bra under hela tiden tycker jag). Peppar, peppar...
Summa summarum: Slussvingarna kan vara problemet, men utan övertryck i primärröret spelar det ingen roll om man byter till nya.
Bionet 12+ m expansionskort, Bequem 20D, Thermomatic EC Home, Insatsrör 10 m, KW 05 draglucka, Laddomat 10, Dalatanken, Mafa mini
gummit av/på
... Att alltid ha gummit på är nog inte så dumt så inget oförsett händer...
............Tro mig ´´
Mvh

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Ok, det var "gammal" visdom........
Men grattis i efterskott till de "små"
Men grattis i efterskott till de "små"

Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.