Ctc 1200 ekonomi och VB 20 är det en bra ide ?

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Ctc 1200 ekonomi och VB 20 är det en bra ide ?

Inlägg av Icecap »

Lågans färg är helt likgiltig om inte du har ett synglas som medger att man inte öppnar för att titta!

Men kommer det mörk/svart rök ur skorstenen (en bit inne i eldningen, skippa just starten) är det för fet eldning. Det kan bero på för lågt fläktvärde och/eller för hög dosering.

Att ta bort eller kapa tabulatorer är ett fel sätt att lösa något på om inte man har en brännare som inte alls kan köra på låg nog effekt! Det är mycket mer vettigt att sänka effekten på brännaren, det ger bättre driftekonomi.

Luftens mängd avgör effekten som brännaren kör med, sedan ska man justera doseringen till den fungerar bra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
JockeW
Fröträd

Inlägg av JockeW »

Ok.

Jag har givetvis inget fönster, så jag har hängt ut brännare lite när jag kollat.

Då är det bättre att tuna med RGT och genom att kolla röken om jag förstått det hela rätt.

Vad är för hög RGT med nysotad panna ? För det verkar ju onekligen som att när den går på lite över 200 så ser röken bra ut..

Några frågor ang turbulatorer då :

Måste turbulatorn se ut just som dom gör i min panna ( som en skruv ) Eftersom jag saknar en funderade jag på om jag kan ta en 2mm plåtremsa och vika som i ett zig-zag mönster. Givetvis inte lika bred som röret då.
CTC 1200, Viking Bio, Motdragslucka, Veckoförråd.
Termomatic shunt-styrning. RGT 190. Kör lågeffekt. 5 turbulatorer.
Bionorr pellets.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Veckad plåt fungerar också.
Har sådana i min panna.
Allt som bromsar rökgaserna funkar.
Finns dom som hängt en kätting i tuberna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
JockeW
Fröträd

Inlägg av JockeW »

Ok, vad sägs om RGT då ?

Vad är acceptabelt, vad är aldeles för högt, vad är farligt högt ?
Bionorr pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Temperaturen på rökgasen är ett uttryck för energi som "kastas bort". OK, en viss del tas till vara av murstocken men man vill ha värmen i pannan, inte i skorstenen/murstocken.

Tyvärr är det så att om temperaturen blir för låg och man inte har rör som tål det kan det bli kondensering i skorstenen och det vill man inte ha! Alltså är rökgastemperaturen en avvägning av att hålla kvar energin i pannan och ändå hålla skorstenen torr.

Har man en "bra" panna är 200°C ganska högt, detta kan bero på att brännaren pressar igenom mer energi än den hinner ta upp. Min "inte speciellt effektiva" panna är har rimlig stabil RGT upp till 12kW, sedan börjar RGT att dra iväg så in i vassen.

Brännaren är inget bra under 6kW, alltså har jag begränsat brännaren till att arbeta mellan 6kW och 12kW. Detta område då jag vet om att det är mest effektivt och ett område som sådan för att min brännare ibland behöver det pga. funktionaliteten.

Vilka värden som gäller för dig vill jag inte sia om, låg effekt som ger "låg" RGT betyder inte nödvändigtvis bra effektivitet, det beror på brännaren om den kan köra vid den effekt på ett bra sätt.

Optimalt är att RGT hamnar runt 120°C-140°C skulle jag tro och att alla turbulatorer är i OCH att brännaren fungerar bra vid den effekt detta motsvarar.
Är inte PK!
JockeW
Fröträd

Inlägg av JockeW »

OK.

I mitt fall har jag ju en något kraftig brännare för pannan. Det är det jag upplever.
När jag har bra förbränning på brännaren är RGT hög.
När jag justerat ner brännaren så jag ligger på lägre RGT blir det rökigt i skorsten.

Måste ju vara bättre att låta brännaren ha bra gång och helt enkelt leva med de förluster som blir.
Finns det nått farligt eller exeptionellt dåligt med att ha 220-230 RGT ?
Bionorr pellets.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Farligt blir det inte förrän RGT överstiger 350°C, men det är en hel del energi som går till spillo när temperaturen är över 200°C.
Med den pannan borde RGT ligga vid 140-180°C.
Ska inte behöva bli synlig rök även om du justerar ner effekten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Effekten justeras med BÅDA fläkt och doseringen! Att bara skruva ner för fläkten blir helt fel! Sänker man fläkten måste man sänka doseringen också - eller öka tiden mellan doseringarna. Jag vet inte hur den specifika brännare justeras och vilka möjligheter som finns men det är vad som ska göras i alla fall.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

JockeW: Spikband som veckas funkar utmärkt, jag tor att du får ner två brevid varandra, veckade inverterat så att de inte blocketar mer än nödvändigt. Jag skulle tro att det nästan är bättre än orginal. Orginal turbulatorerna blockerar onödigt mycket i din panna.
JockeW
Fröträd

Inlägg av JockeW »

Enl manualen ska man i högeffektläge justera med bränsleratten. I lågeffekt med luftratten.
Jag kör den på låg effekt.

Verkar konstigt att man inte ska kunna justera båda...Nån som justerat VB på senaste ?
Bionorr pellets.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Har du bestämt dig för att enbart köra på låg effekt, kan du justera både pelletsmängd och fläkt.
Jag har gjort så och det fungerar utmärkt.
Väljer du modulering kan det bli fel vid hög effekt, därför enbart låg effekt.
JockeW
Fröträd

Inlägg av JockeW »

Tack! , Stegatorparen !

Det är underbart att ni här på forumet vet mer än VB support. Pratade just med dom och dom menade att man inte kunde justera bränslet i lågeffektläget. Att det var bestämt från början, men han lät lite tveksam

Jag tror snarare att det är så att i hög effekt är luften satt till högsta fart och man kan justera bränslet.
I låg effekt är bränslet nån viss % av tidigare inställt vid högeffekt och därav justerar man luften.

ska prova ratta på båda, återkommer
Bionorr pellets.
JockeW
Fröträd

Inlägg av JockeW »

Ok nu har jag justerat och trixat lite.

Ändrade inställning av skruvens matrial på brännaren. Enl VB så ger den mer på inställning plåtskruv.
Jag har oxå en plastskruv så det ska ju stå som jag ställt det nu.

Således minskade jag bränslet genom detta. Jag ökade sedan fläkten något.

Resultat : knappt synlig rök och RGT som mest 190. Detta känns ganska rätt om det inte vore för att jag upptäckte att jag har kondens i skorstenstoppen... :( Det är en stålpipa på typ 6-7 meter.

Hur råder jag bot på detta ? kan jag göra nån justering på motdragsluckan ? Jag vill ju ogärna öka RGT..

Tankar på detta ??
Bionorr pellets.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Var det kondens strax innan brännaren stoppat?
Mätte du temperaturen 0,5 m ner från skorstenstopp?
Tror inte det är någon fara. Det lilla som blir torkar upp tack vare dragbegränsaren.
Hur länge går brännaren och hur länge står den still?
JockeW
Fröträd

Inlägg av JockeW »

Mitt in i brännarens gångtid , vilket är ca 15 minuter i stöten. Jag har inte mätt.Jag var uppe på taket och kollade röken när jag såg det. Jag kan torka bort det under brännargång. Så särskilt varmt är det inte.
Bionorr pellets.
Skriv svar