Ctc 1200 ekonomi och VB 20 är det en bra ide ?

JockeW
Fröträd

Ctc 1200 ekonomi och VB 20 är det en bra ide ?

Inlägg av JockeW »

Panna och brännare är från 2006 , priset skulle vara 20000kr med
Allt som behövs, inkl expansionskärl och cirkulations pump.

Är detta nått att satsa på ?
CTC 1200, Viking Bio, Motdragslucka, Veckoförråd.
Termomatic shunt-styrning. RGT 190. Kör lågeffekt. 5 turbulatorer.
Bionorr pellets.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Ctc 1200 ekonomi och VB 20 är det en bra ide ?

Inlägg av Stegatorparn »

Är inget jag skulle rekommendera.
Oljepanna med minimalt askutrymme som måste askas ur varje vecka.
Gammal brännare som också måste askas ur varje vecka eller oftare.
Jag skulle nog värdera panna och brännare till c:a 10 000 kr.
Ingår installation för dom 20 000 kr?

Försök att hitta något lämpligare objekt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Inget jag skulle rekomendera, och absolut inte till det priset.

Jag skrotade en liknade anläggning för ett par är sedan. En CTC1100 med Biona2000 brännare, och ersatte med en Nibepellux med Biona2000 komplett med pumpar, shuntstyrning och slutet expantionskärl för 12500kr. Den gamla pannan gick till skrot.

CTC1200 här ett trångt förbränningsrum, dem är dessutom inte byggd för att askas ur. Askan kan inte råkade ut, utan måste sugas eller ösas ur genom en ganska liten lucka. Verkningsgraden är det inget fel på. Jag skulle inte installera den som pelletspanna om inte var gratis, ont om pengar och jag kan göra allt jobb själv. Den är inte värd att lägga just några pengar på, varken i inköp eller installation.
JockeW
Fröträd

Inlägg av JockeW »

Ok , lite dyrt då :) Men så värst gammla är väl inte grejjorna ? 2006 känns hyfsat..
Det är ju olika annonser ( brännare 13, panna 7 ) så det kanske går att pruta mycket.

Problemet är att det är för lite anonnser på pellets prylar i stockholm....:(
Bionorr pellets.
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Vågen av billiga pannor och brännare har tagit slut på blocket.
Den stora vågen av folk som slängt ut sina pannor till förmån för värmepump skedde för några år sedan, nu är det sporadiska byten och även folk som kört pellets byter till nyare utrustning.
Så tyvärr är det nog så att vågen av billiga pannor och brännare är över.
Det är tom så att många som hoppat på värmepumpsvågen har tröttnat på att duscha kallt och frysa hemma så man vill ha något att toppa med när det är kallt.

Det som kommer ut nu är en blandning av sönder eldat skräp och några guldkorn. Dock är det så att guldkornen försvinner fort.

Men i min värd ska inte den kombinationen du hittat kosta dessa summor, men det är säkert någon halvdesperat som kommer köpa dessa ändå.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Såg att det är ute en pellux 200 med brännare för samma pengar, hade nog hellre satsats på den
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Tillgången på begagnade pannor och brännare brukar alltid gå ner när hösten och vintern närmar sig. För att sedan gå upp till våren då folk är mer benägna på att byta sitt uppvärmningssystem.

Var själv ute och sökte efter begagnad brännare för några år sedan och då följde jag "upp och ned" tendensen på blocket under några år.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
JockeW
Fröträd

Inlägg av JockeW »

Nu har jag hittat en samma uppsättning för 10.000 kr, dock något äldre ( panna CTC1200 25 -2001 och VB -2005 ) . utan pump och kärl, annars komplett.

Verkar vara en vanlig kombination på blocket...Kanske inte ett bra tecken :wink:

Det är bara det att gammelpannan har efter nogrannare analys gjort sitt. Pumpen är paj, kranarna fastnat, rostigt rör till expansion på vinden och oljebrännaren var det modernaste i anläggningen med 35 år i tjänst...

Jag har ingen fungerande panna, inga el-element, 10cm isolering i väggarna och en 1åring som fryser :oops:
Jag måste agera lixom...

Förutom sotning/askning en grr / vecka ( detta kan jag leva med, eldade mycket med ved i gamla kåken i insatskamin. Jäkla jobb med det oxå ). Är det nått i övrigt som talar emot CTC med VB ?
Pannan i sig verkar ju som en fin panna.. ?
Bionorr pellets.
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Pris för en begagnad ctc1100 brukar ligga kring 3000. En Vikingbio max 5000.
Är det en ctc1100 med 6 tuber är kombinationen dålig eftersom brännaren från Värmebaronen knappast kan eldas med lägre effekt än 15 kW och då måste du troligen ta ut turbulatorer ur pannan för att det ska fungera bra.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Självklart måste du ju fixa något det var inte det jag skrev utan att tillgången är begränsad.

En CTC1200/Nibe City är ok att köra pellets i om man vet vad det innebär i sotning och underhåll, jag började med en City eftersom min panna från 59 hade gett upp, eldade upp kvarvarande olja och bytte sen till en PX21 sedemera en B16GL och nu sist en Effekta panna.

Med denna setup är jag nöjd och upplever att det är relativt underhållsfritt och med god tillgång på värme och varmvatten.

Gällande den kombination skulle jag nog tycka att en CTC1200/Nibe City som är effektivast med pellets upp till 12kW sen blir det mottryck (såvida du inte har 40kW versionen av CTC), där kommer inte VB brännaren till sin rätt utan du bör kika efter en brännare som lirar bra i de lägre effekt regionerna för att slippa krångla med korta turbulatorer etc.

Annars så är CTC1200 och Nibe City utmärkta pellets pannor gällande effektiviteten men kräver en hel del närvaro i pannrummet för sotning etc.

/Peter
JockeW
Fröträd

Inlägg av JockeW »

Detta är en 25 kw, men den säljs ihopmonterad med VB redan. Så den borde ju i så fall redan ha de modifieringar som ev skulle krävas på turbulatorerna. Vad är det man ev behöver göra ? korta själva tuberna eller bara ta ur turbulatorer ??

Läste på forumet att VB spricker i innre brännaröret. Hur märker man det och går det att se utan att skruva isär brännaren ?
Bionorr pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

En Nibe City har ju massor med utrymme, jag askar ur pannan med 6 veckors intervall på sommaren och 2 veckor på vintern utan större problem, och man kan aska ur mera sällan om man inte är så petig med verkningsgraden, detta tycker i alla fall jag är fullt godtagbart, den är dessutom väldigt lätt att rengöra.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

VB brännaren har känsligt rör och roster så underhållskostnaderna blir höga i längden.
En ctc1100 har 125 liter vatten och med brännaren som den kommer ur kartongen så blir det många brännarstarter om man använder oljetermostaten.
En panntemperaturgivare behöver du troligen skaffa:
http://www.eldkraft.se/produkt/panntemp ... kontakt864
Då måste du också skaffa ett nytt chip till styrkortet för annars startar brännaren så fort du vrider på en varmvattenkran.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
JockeW
Fröträd

Inlägg av JockeW »

Men detta är en CTC 1200... Ingen skillnad eller ?
Bionorr pellets.
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

CTC1200 är en uppgraderad 1100 i stort sett, ett annat ord är vidareutveckling, men den stora skillnaden är kåpan som blev upphottad troligtvis för att sälja mer då den i förhållande till 1100 upplevs som modernare.

Bara för att kombinationen brännare/panna funkat bra hos någon annan betyder det inte att det funkar bra hos dig, andra förutsättningar såsom drag i skorsten värmebehov etc.

CTC vs Nibe faller mitt val alla dagar i veckan på Nibe 75liter extra i pannan och lite generösare utrymme för sot.

Nibens nackdel är att den sotas genom pannluckan och inte genom en lucka i toppen som på en CTC men annars bara fördelar för Niben och VB som brännare utvecklar lite för mycket effekt för dessa pannor.

Alla avkapningar av turbulatorer betyder att du minskar pannans effektivitet och det känns som dumt att vara tvungen redan från början, det är snarare något man gör om man nu nödvändigtvis måste men helst inte.

Nu är detta mina råd och det finns andra åsikter det respekterar jag det är ju ändå TS som ska leva med anläggningen.

/Peter
Skriv svar