Stora skillnader mellan olika pannor

Skriv svar
Erik_73
Energiprofet!

Re: Stora skillnader mellan olika pannor

Inlägg av Erik_73 »

Andreas Hansson dom siffrorna som du skriver stämmer säkert, det som inte framgår är om det är på fullast eller dellast vilket är väldigt avgörande, vilken verkningsgrad man har på fullast är inte av så stor betydelse då det är ytterst få gånger på ett år man har det effektuttaget att pannan har den verkningsgraden, det viktiga är verkningsgraden på delast eftersom det är det pannan går på största delen av året.......
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och det gäller såklart bara om man har en brännare med modulerande effekt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

SP är inte experter på förbrännings teknik. De kan mätteknik. Om man får tag i mätprotokollen så går det säkert att se vad det är som gör att det blir olika verkningsgrad. Om de inte bara mätt pelletsåtgång och varmvatten mängd, då blir det ju svårare att luska ut vad det handlar om.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fullast å acktank de ä grejer :D
Större delen av året kommer värmen som läcker huset tillgodo iaf med öppen pannrumsdörr som jag gör, har sagt de förrut men i min panna går de mer pellets på låg effekt än med märkeffekt så detta test gav bara väntat resultat.. 8)
Är det -25 så går det 2,5-3 kg/dygn mer om jag kör brännaren på 12 kW istället för märkeffektens 16 kW, Självklart är brännaren rätt justerad vid båda effekterna.. När det är 0 grader ute går de ca 1,5 kg/dygn mer på lägre effekten/12 kW mot 16 kW, Går 0,5 kg mer att ladda tanken 35 grader på lägre effekten.. Naturligtvis utan uttag av värme/vv
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Andre har du nån teori om varför du får lägre förbrukning vid den högre effekten?

Att du nyttjar pannans effektivitet bättre tack vare laddning mot acc köper jag då alla pannor har högre verkningsgrad vid fullast, men tycker att lägre effekt och fullast borde ge en lägre förbrukning
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Det låter udda.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Skulle ju kunna bero på att förbränningen inte blir riktigt bra i lägre effekter.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Eller så blir det bäst turbulens vid märkeffekten.. :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Jomenvisst! Man bygger inte en panna för 20 kW som ska eldas vid 5 kW.
Frågan har varit uppe i en tidigare tråd men vissa ville inte ta åt sig fakta.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

"Man" bygger inte, förutom de som gör det med utmärkt resultat.

Jämför http://www.energimyndigheten.se/Hushall ... 1609&tab=2
Med http://www.energimyndigheten.se/Hushall ... 1612&tab=2

On/Off panna-brännaren tappar 8 procentenheter i verkningsgrad då effektbehovet är 1/3 av märkeffekt, jämfört med den helmodulerande panna-brännaren som tappar endast 3 procentenheter i verkningsgrad i samma driftsfall.

Men visst, den pannan/brännaren är ju byggd för det, med resultatet att den ger mest värme för pengarna både på fullast och på dellast.

Det är väl tredje gången jag tar upp det här i den här tråden men det verkar som om de flesta inte läser mina inlägg, så jag upprepar mig igen: Det här testet visar att en modulerande brännare i en panna byggd för det ger mest värme för pengarna i alla driftsfall, men framförallt i dellast som är det mest relevanta för ekonomin. Om testet är felaktigt så är det det, det kan det mycket väl vara, men jag tycker det är konstigt att så många bara hoppar över det tydligen lite besvärande testresultatet.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ronald skrev:Eller så blir det bäst turbulens vid märkeffekten.. :)
De va förklaringen jag fick från Tom (TJ här på forumet) som han i sin tur fått lära sej av hans pappa som byggde oljepannor på Terevento i Burträsk, Låg effekt får du inte full överföring av värme till vattnet utan de blir typ en värmeslinga mitt i tuberna med dålig värmeöverföring som följd..
Det va därför han pluggade igen några tuber i sin panna som va för stor för en 25 kW Ctc Bio..

Tyvär har det inte blivit av att justera brännaren på 8 kW för att kolla vad då förbrukningen blir, Få se om jag får de gjort innan brännaren stängs av för detta år så man hinner bränna elen från vindkraftsandelarna..
Kommer klara mej på 2,5 ton pellets + 12000 kWh el maj -13 till maj -14, det är totalt inkl hushållsel så denna vinter har varit optimal om man ser till energikostnaden å arbetsinsatsen då de bara blivit 2 sotningar/asktömmningar sen den tredje får sotaren ta då dom kommer.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Honda, jag har en liten fundering här:

Finns det några pannor byggda för modulerande drift egentligen? Jag har ju en kompis som kör modulerande drift på sin Skotte moterad i en Opop laddpanna i Estland. Pannan kör direkt mot raddkretsen och strävar mot att hålla rätt temp på denna med brännarens effekt som modulator.

Denna milda vinter har det varit jättemycket problem för honom. Blanksot och elände i den alltför kalla eldstaden har varit resultatet av långa perioder på låg effekt. Du kör väl med nån liknande setup?

Tidigare körde han on/off - men utan acktank i laddpanna vilket gav en start var 5:e minut mer eller mindre :mrgreen:

Alltså - funkar detta med modulerande drift i praktiken under lite mildare vintrar? Jag har sett mycket som talar emot detta i bl.a. inlägg där man rekommenderar en nedre gräns för moduläreriet - en gräns som knappt överskrids en mild vinter i Sverige.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

André hur stora skillnader fick du på rökgastempen mellan 12kW och 16kW?
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Det är helt klart en möjlighet värmeväxlingen försämras om turbulensen upphör vid mycket lågt flöde, men det är ju mycket enkelt att mäta upp om så sker. Kolla bara rökgastemperaturen, om den stiger då man sänker effekten så har det hänt.

Min panna fungerar hur som helst utmärkt ner till 5kW trots att den är stämplad för 20kW. De som pluggar tuber verkar mest göra det för att försämra pannan och inte för att förbättra den då rökgastemperaturen annars blir för låg för deras skorsten, jag skulle i det fallet först kolla om det inte räcker med att låta bli att dra tuberna. En panna som är så effektiv skorstenen tillåter helt osotad skulle ju ge maximal bekvämlighet. Eller finns här någon som har mätt upp lägre rökgastemperatur med pluggade tuber?

Jag har en helt vanlig panna med 190 liter vatten och varmvattenslinga så jag har ingen egen erfarenhet av att köra 'modulerande laddpanna mot radiatorkretsen'. Det jag vet är att det faktiskt fungerar på riktigt eftersom det finns tiotusentals sådana anläggningar i drift. Det som de flesta brukar göra då effektbehovet understiger minsta möjliga effekt ur brännaren är att köra on/off mot rumstermostat istället för mot panntemperaturen för att få hyfsat långa gångtider, alternativt tidsstyrning med inställbara värmeperioder. Om det är bättre eller sämre? Ingen aning, mer komplicerat är det definitivt.

Om opop pannan blir för kall då den kör direkt mot radiatorerna så är den felkopplad. Det ska finnas en termostatstyrd shunt på returen som håller upp returtemperaturen, annars kan det inte fungera. Panntemperaturen för opop med isolerad skorsten brukare de rekommendera till 65 grader och pannreturen minst 50 grader. Vill man ha en lägre temperatur i radiatorkretsens så behövs en separat pump och shunt för radiatorkretsen, 'väderkompensation' kallar danskarna det och verkar ingå som standard i de nyaste pannorna. Komplicerat blir det som sagt, jag tycker nog det är betydligt enklare med en större panna som kan köra on/off då det är varmt utan extra krusiduller. Enda helt klara fördelen för 25-liters panna mot radiatorkretsen är väl då den ska bytas, alla som har baxat upp ett 200 liters 60-talsmonster via en trång källartrappa håller nog med. Troligen blir förlusterna för att elda enbart för varmvatten lägre med en liten laddpanna och en välisolerad varmvattenberedare, kanske därför systemet är populärt söderöver där "enbart varmvatten" perioden är mycket längre.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Intressant - för mig - är att jag rent faktisk har mätt på min anläggning, något som vissa inte verkar har gjort men försöker klara sig på rykten och undersökningar som andra har gjort.

Min anläggning fungerar inte bra under 6kW, detta räknar jag till att brännaren inte kan brännare "rent" under den effekt. Över 12kW drar rökgastemperaturen iväg ganska snabbt så det får vara toppeffekten för systemet. Som tur är räcker det fint för att hålla huset varmt när kylan klämmer på rejält.

Men intressant är att mellan 6kW och 12kW är verkningsgraden snudd på identisk! Jag har testat på 6, 7, 8, 9, 10, 11 & 12kW och ja, vid 12kW började den bli lite sämre men inget katastrofalt som det började bli vid 13kW.

På vintern kör jag modulerande drift och har då mätt en vinst på ~7%. Detta var dock mätt över en tidrymd som förvisso var mycket likt i väder och temperatur men inte helt identisk varför jag räknar med en vinst på ~4% vid att köra modulerande drift.

Men nu är min panna utan turbulatorer, kanske inte något under av effektivitet men den fungerar och är hel.

Min slutsats är att pannor med tubor och turbulatorer - per design - måste ha ett avsevärd smalare arbetsområde i effektavseende varför det effektområde måste motsvara den maximala effekt som huset kan behöva när det är illa, samtidig ger detta ett krav på cyklisk drift och då behövs en viss volym för att systemet ska fungera bra.

All glödhållning/underhållseldning är ju en förlust, enda vinsten är att man får en snabbare start och nackdelen är tjärabildning och skit till en kostnad av pellets.

Så en panna med tubor och turbulatorer måste alltså ha en bra volym, har den 25 liter skulle jag definitivt inte tänka på den. Min panna har 273 liter och det räcker för att jag ska kunde duscha själv när starttemperaturen för brännaren är nådd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar