lennart wiklund skrev:Visst fan går det att strypa på ventilen,detta med luft har jag då inte upplevt,är väl kanske inte rumsrent att göra så??men vad gör man för att öka tempdiffen??
Hos mej har det fungerat i fyra el fem år.
Till Lennart.
Jag har provat/testat det mesta i mitt system eldar i och för sig med ved, har naturligt vis även pellets som alternativ det spelar ingen roll. Men jag loggar alla temperaturer i mitt system med en dator plus att jag har en värmemängdsgivare så att jag kan direkt se husets förbrukning. Just nu 1,8Kw i förbrukning när det är så milt och fint vår väder ute.Men du skriver att det har fungerat hos dig i 5 år?Men har du koll på dina flöden som fram och retur temperatur, samt att temperaturgivarna/termometrana stämmer?Det finns kanske ytterligare att spara på sk. fin jysteringar.
Fungerat gör det väl nästan över allt. Denna tråd är till för att få ner förbrukningen.
Som jag tidigare skrivit har temperatur skillnaden mellan framledningen till elementena och returtemperaturen samt flödet från radiator kretsen en stot betydelse.Man kan säga all betydelse,naturlagar går inte att ändra på.
Jag gjorde en test igen hemma hos mig, samma temp diff mellan framledning kontra retur ,tempdiffen 2 grader.Flödet är 0,71 m3/ timme=710 liter/ timme =1,8 kw som är husets ögonblicksförbrukning.
När jag stryper ventilen från radiatorsystemets retur(vilket man bör göra om man har höga flöden eller kör pumpen med för hög hastighet då blir det 0.60 m3/ timme 1,6kw i förbrukning från huset i stället för 1,8kw.
Jag har fortfarande samma inomhus temperatur.Jag tänker skriva mera om detta när det blir 20 grader kallt ute eller mera..
Flöderna på pumpen är faktiskt viktiga. vad gällande energi förbrukning.
Jag tänker visa detta på ett enklare sätt när det blir kallare ute.
När jag har större effekt förbrukning på huset.Kontra flödet.
Sedan vad gällande Karla 1 inlägg stämmer detta,man kan inte strypa flödena för mycket då blir det luft virrvlar efter ventilens strypning.
Lagom är bäst!!
Ved Profilen.