Varför går det så mycket Pellets ??

Låst
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ved Profilen skrev:
Andreas Hansson skrev:
pekkapikk skrev: Det är rejält blåsigt här i Dalarna just nu, kan detta har nåt med saken att göra, att det går lite mer???
Det kan det nog vara.Min ack temp sjunker som en sten.
Fasen va det blåser
Vad har du för temp på framledningen?
Jag bor också i Dalarna.
Jag shuntar ut 30 grader på mitt hus retur 27.
20 grader inne.
Eldar varannan dag nu..

Undrande Ved Profilen.
Jag tog nog i lite men nog märks det stor skillnad när det blåser ute.
Jag eldade upp tankarna te 90 grader i går och såg att dom var i 75 grader nu. Shuntar ut ca 30 grader och har 23 grader inne
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:
Ved Profilen skrev:
Andreas Hansson skrev: Det kan det nog vara.Min ack temp sjunker som en sten.
Fasen va det blåser
Vad har du för temp på framledningen?
Jag bor också i Dalarna.
Jag shuntar ut 30 grader på mitt hus retur 27.
20 grader inne.
Eldar varannan dag nu..

Undrande Ved Profilen.
Jag tog nog i lite men nog märks det stor skillnad när det blåser ute.
Jag eldade upp tankarna te 90 grader i går och såg att dom var i 75 grader nu. Shuntar ut ca 30 grader och har 23 grader inne
Du shuntar ur 30grader vad har du för temperatur i retur ??
Kul att Jämföra.

Ved Profilen
Senast redigerad av Ved Profilen den tis 12 dec, 2006 00:06, redigerad totalt 1 gånger.
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Ja, det blir att införskaffa en termometer till returen, vart köper man dessa någonstans? blir det järnhandeln eller är det någon som vet?

En liten till fundering. Jag har vardagsrummet alldeles intill sovrummet på nedre pan, i sovrummet är elementen helt avstängda, och i vardagsrummet på, det är inte så stor undervåning, så är det ekonomistk att göra detta, eller blir det så att sovrummet kyler ner resten, då det är ganska kallt där, är det kanske bättre att köra lite värme på?

Har kollat pannan lite, och om jag har fattat allt rätt så har jag nog inte nån dragbegränsare!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Jag köpte min termometer till returen på Clas i sjön.
Ved Profilen jag ligger på ca 26 grader på returen ungefär
Jøtul I 520 FL
ParkaKungen
Ungskog

Inlägg av ParkaKungen »

Är helt ny på detta.
Fick min brännare installerad förra veckan.
Jag har bara en termometer på min panna. Tror att det är på temp ut. Den visar 44grader. När jag läser övrigas temp ut här så verkar ju min stå på tok för högt,eller?
Hur ställer jag in värmen. Har en motorshunt som är kopplad till någon tempstyrning. men jag tror ej tempstyrningen funkar.
Är det bara att koppla loss shunten från motorn och vrida den lite åt vänster för att få ner tempen på vattnet ut i radiatorerna?
Har 21grader med uttempen på 44grader nu. Men har ej vridit upp radiatorena på max ännu.
Janfire flex-a, CTC El-combi -83
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Min förbrukning uppgick till 29 kilo/dygn under fjolåret.
Körde då pellets from 23 dec till nästan slutet av april=121 dagar.
Då var det kallt här samt hemst blåsigt januari även feb+mars blåste det otroligt mycket. värmer 95kvm på två plan samt har lika stor källare som värms till 14c ungefär.
Nu i år har jag isolerat väggarna med 8cm västkustskiva samt panelslagit,har dock inte hunnit med gavlarn.Men det känns en otrolig skillnad med långsidorna åtgärdade.även alla fönster som är orginal 2glas sedan 1957 har fått nya lister.källarfönster likaså.
Skall bli intressant att se kommande vinters förbrukning.
Nu tycker inte jag att 29kg/dygn utslaget på en hel vinter var speciellt mycket,eller vad säger ni??gammal panna,dragigt hus samt kalla Jämtland.tycker det verkar vara lika hög förbrukning i Skåne?kanske blåser det mera där nere??
Har dock jävligt bra koll på framledningstemp samt bra tempdiff på fram kontra returtemp,samt läge 1 på cirkpump,ÄVEN strypt på ventilen på framledaren då 1:ans läge är för mycket.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Kaqn man göra så? Strypa ventilen o på så sätt få större temp diff
Jøtul I 520 FL
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Om du stryper ventilen kan du om du ha otur få luft i systemet. Exempel en kulventil skapar turbulens (virvlar) på vattnet så att luft bildas i flödet från ventilen. Om du låter ventilens kula vara halft stängd en längre period så får du också en risk till slitage på kulventilen, till följd en otät ventil med åren.

En enkel förklaring är att jämföra en vattenslang som du viker, då börjar slangens utlopp spotta luft.
lennart wiklund
Lärjunge!

Visst fan går det att strypa på ventilen,detta med luft har jag då inte upplevt,är väl kanske inte rumsrent att göra så??men vad gör man för att öka tempdiffen??
Hos mej har det fungerat i fyra el fem år.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

lennart wiklund skrev:Visst fan går det att strypa på ventilen,detta med luft har jag då inte upplevt,är väl kanske inte rumsrent att göra så??men vad gör man för att öka tempdiffen??
Till Lennart.

Jag har provat/testat det mesta i mitt system eldar i och för sig med ved, har naturligt vis även pellets som alternativ det spelar ingen roll. Men jag loggar alla temperaturer i mitt system med en dator plus att jag har en värmemängdsgivare så att jag kan direkt se husets förbrukning. Just nu 1,8Kw i förbrukning när det är så milt och fint vår väder ute.Men du skriver att det har fungerat hos dig i 5 år?Men har du koll på dina flöden som fram och retur temperatur, samt att temperaturgivarna/termometrana stämmer?Det finns kanske ytterligare att spara på sk. fin jysteringar.
Fungerat gör det väl nästan över allt. Denna tråd är till för att få ner förbrukningen.
Som jag tidigare skrivit har temperatur skillnaden mellan framledningen till elementena och returtemperaturen samt flödet från radiator kretsen en stot betydelse.Man kan säga all betydelse,naturlagar går inte att ändra på.

Jag gjorde en test igen hemma hos mig, samma temp diff mellan framledning kontra retur ,tempdiffen 2 grader.Flödet är 0,71 m3/ timme=710 liter/ timme =1,8 kw som är husets ögonblicksförbrukning.
När jag stryper ventilen från radiatorsystemets retur(vilket man bör göra om man har höga flöden eller kör pumpen med för hög hastighet då blir det 0.60 m3/ timme 1,6kw i förbrukning från huset i stället för 1,8kw.
Jag har fortfarande samma inomhus temperatur.Jag tänker skriva mera om detta när det blir 20 grader kallt ute eller mera..
Flöderna på pumpen är faktiskt viktiga. vad gällande energi förbrukning.

Jag tänker visa detta på ett enklare sätt när det blir kallare ute.
När jag har större effekt förbrukning på huset.Kontra flödet.
Sedan vad gällande Karla 1 inlägg stämmer detta,man kan inte strypa flödena för mycket då blir det luft virrvlar efter ventilens strypning.

Lagom är bäst!!

Ved Profilen.
mackee
Fröträd

Inlägg av mackee »

Hej

Har börjat logga lite lätt hemma. När du pratar värmemängdsgivare, vad för typ.
Mäter du fram,retur samt flöde och gör en beräkning av det momentana värdet eller?
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

mackee skrev:Hej

Har börjat logga lite lätt hemma. När du pratar värmemängdsgivare, vad för typ.
Mäter du fram,retur samt flöde och gör en beräkning av det momentana värdet eller?
Värmemängdsmätaren mäter kontinuerligt den för brukade energin från huset i Mwh /Kwh/Timmar, eller Flöde. Det är två stycken givare som mäter framledning samt retur temperatur.Värmemängdgsgivaren sitter på returledningen från elementena från huset.
Jag behöver inte räkna ut detta det gör (Combimeter Q)med tillhörande värmemängdsgivaren, men jag får inte med varmvatten förbrukningen bara husets förbrukning.
Jag har kan man säga, samma värmemängdsgivare som dom fastighetsägare har som har fjärrvärme.

Ved Profilen.
mackee
Fröträd

Inlägg av mackee »

Okej. Vilken mätprincip använder den? Strypläns,magrör,vortex, venturirör,ringkolv eller kugghjul?
kan man få ut 4-20mA eller 0-10V?
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
lennart wiklund
Lärjunge!

Ved Profilen skrev:
lennart wiklund skrev:Visst fan går det att strypa på ventilen,detta med luft har jag då inte upplevt,är väl kanske inte rumsrent att göra så??men vad gör man för att öka tempdiffen??
Till Lennart.

Jag har provat/testat det mesta i mitt system eldar i och för sig med ved, har naturligt vis även pellets som alternativ det spelar ingen roll. Men jag loggar alla temperaturer i mitt system med en dator plus att jag har en värmemängdsgivare så att jag kan direkt se husets förbrukning. Just nu 1,8Kw i förbrukning när det är så milt och fint vår väder ute.Men du skriver att det har fungerat hos dig i 5 år?Men har du koll på dina flöden som fram och retur temperatur, samt att temperaturgivarna/termometrana stämmer?Det finns kanske ytterligare att spara på sk. fin jysteringar.
Fungerat gör det väl nästan över allt. Denna tråd är till för att få ner förbrukningen.
Som jag tidigare skrivit har temperatur skillnaden mellan framledningen till elementena och returtemperaturen samt flödet från radiator kretsen en stot betydelse.Man kan säga all betydelse,naturlagar går inte att ändra på.

Jag gjorde en test igen hemma hos mig, samma temp diff mellan framledning kontra retur ,tempdiffen 2 grader.Flödet är 0,71 m3/ timme=710 liter/ timme =1,8 kw som är husets ögonblicksförbrukning.
När jag stryper ventilen från radiatorsystemets retur(vilket man bör göra om man har höga flöden eller kör pumpen med för hög hastighet då blir det 0.60 m3/ timme 1,6kw i förbrukning från huset i stället för 1,8kw.
Jag har fortfarande samma inomhus temperatur.Jag tänker skriva mera om detta när det blir 20 grader kallt ute eller mera..
Flöderna på pumpen är faktiskt viktiga. vad gällande energi förbrukning.

Jag tänker visa detta på ett enklare sätt när det blir kallare ute.
När jag har större effekt förbrukning på huset.Kontra flödet.
Sedan vad gällande Karla 1 inlägg stämmer detta,man kan inte strypa flödena för mycket då blir det luft virrvlar efter ventilens strypning.

Lagom är bäst!!

Ved Profilen.
Det är ju det jag menar!!!
så hög tempdiff det går mellan framledning kontra retur!
Detta får du ju bara genom ett lågt flöde,samt möliga lägsta framledningstemp.Har provat att labba med detta länge,är rätt nu tror jag.
när det är ca 15-20 minus ute så hade jag ifjol en diff på nästan 20c mellan framledning och retur.
Men då var halva elementen kalla i källaren,spelar iofs ingen större roll.
Men detta tror jag var lite för mycket strypt.
Skulle det inte gå att köra en circkulationspump på en dimmer??eller förstörs den då??
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

mackee skrev:Okej. Vilken mätprincip använder den? Strypläns,magrör,vortex, venturirör,ringkolv eller kugghjul?
kan man få ut 4-20mA eller 0-10V?
Jag läser manualen.

Den bygger på magnetiskt induktiva flöden.
Det blir alltså att den mäter joniska strömmar i systemet.

Ved Profilen..
Låst