Torvpellets

Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Inlägg av Holger »

Näe halmpellets skall man nog hålla sig borta från.
Om torvpellets är skadligt för miljön beror ju på omständigheterna.
Dikar man ut en torvmyr och planterar skog där (tall, gran eller energiskog) så minskar man utsläppen av växthusgaser. En torvmyr avger koldioxid och svavelväte (växthusgaser). En skog avger istället syrgas och 'äter' växthusgaser. Så gör balterna, wasteland förvandlas till frisk skog som ger sitt tillskott till en frisk miljö.
Talrören i MP skall man inte lyssna på, de kan ingenting. Tack vare dessa nollor så stängde man barsebäcksverket. Hur mycket koldioxid man får spy ut tack vare detta vore roligt att veta.
Som Göran Persson sade: "Miljöpartisterna ljuger, är dåligt pålästa, skriker och smäller i dörrar". :lol: :lol:
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Re: Halmpellets

Inlägg av Erik »

jode skrev:Jag har i en annan tråd varnat för torvpellets pga den höga svavelhalten och risken som det medför. Jag skrev också att man får tycka att sota och aska är jättekul för att köra med det.

Nu hör jag till min fasa att ni börjar diskutera halmpellets. Detta vill jag å det starkaste avrekommendera. Näst efter gummidäck är nog halm bland det otäckaste man kan elda för stålet i skorsten och panna. I halmens fall är det de salter som finns i halmen som kraftfullt gynnar korrosion och då särskilt gropfrätning. Jag har bland annat jobbat som skadeutredare åt försäkringsbolag och har sett vad halm kan åstadkomma "Dont go there".

Halm innehåller oftast hyfsat med HCL och detta kommer att falla ut i eldstad och skorsten en korrosionshastighet om 0,5-8 mm stål per år är inte ovanlig.

Ifall någon undrar varför gummidäck är det värsta så beror det på de galvaniserade trådar som förstärker däcken i kombinatrion med rester av vägsaltet. Zink och kalium ger lågsmältande askor/slagg och det gynnar i princip all form av korriosion går utmärkt att käka upp 8 mm stål på mindre än ett år.
Vad får du för daggpunkt på rökgaserna med HCL, då det blir korrosion i pannan?

Jag antar att det är primärt "halogena" salter du talar om vid halm eldning. Om man har höga krom eller molybden? legeringar i skorstenen är det fortfarande problem? Faller de ut redan i pannan?

Zink är det inte det man rensar pannor med?

I den boken om förbränningslära så talade man om högtemperarurkorrosion, är det det man syftar på med smälta askor, och är det en reell risk i vanliga pannor?
(Elproduktion är en annan sak.)

P.S.
Du får gärna skriva mer, och mer i detalj, om du orkar.
Om ingen annan lyssnar, så gör jag det i alla fall, av rent teknik intresse. :wink:
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
jode
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 11 aug, 2006 14:21
Ort: Stockholm

halmpellets

Inlägg av jode »

Ja det är i huvudsak halogena salter jag pratar om och då i synnerhet klor (även om flour i många aspekter är värre, men den finns vanligtvis endast i mycket låga halter). Egentligen är det samma gamla vanliga temperatur (daggtemp) vi pratar om att helst inte komma under 85 C och absolut inte under 70 C. Skillnaden är att i ett bränsle med hög Cl så blir urvädring samt risken för att binda den i askorna m.m ännu viktigare.

Jag har inte gått igenom all logik bakom varför halm är så pass lömskt. Sannolikt har det dock med kalium att göra. Kalium ger förutsättningar för klorider att stanna kvar i pannan/askan/slaggen. Slarvigt så sägs det att kalium fungerar som katalysator för halogenidrelaterad korrosion.

Vad avser legeingsämnen är det helt rätt botemedel du föreslår. krom mot generell korrosion och molybden för att hålla HCl i styr. Detta blir extra vikigt då man har austenitiska stål (vilket lejonparten av de rostfria stålen är ex vis vanlig diskbänksplåt 18% krom 9% nickel) Austenitiska stål känns enklast igen genom att de inte är magnetiska. Då jag jobbar på ett avfallseldningsverk så vet jag vilka motmedel vi använder. I första läget se till att rökgastempen inte går under 120 C. I de fall som man har rökgaskondensering (då befinner vi oss klart under alla tänkbara daggpunkter) gällern duplexa stål eller ännu hellre plastskorstenar (detta är ju inget problem då temperaturen på rökgaserna är väldigt låga) Nu är ju inte halm och sopor samma sak, men huvudproblemen som kan uppstå är desamma.

Högtemperaturkorrosion är något helt annat som jag kan gå in på en annan gång.

Dessutom gäller grundreglen att kontinuerlig drift är bra det är kombinationen av upp och nedkylning samt olika grader av fukt som ser till att göra jobbet.
CTC Total 83 med PX21
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

MMM

Vad beträffar halmen ska jag som innan nämnts kolla upp det
Ska åka dit och prata med dom och kolla hur det ser ut.Kommer
inte ens att testa om det visar sig kunna ställa till med större
problem med skorsten mm mm.Kul att det kommer inlägg som
ovanst,alltid får man lära sig något . Har kört torvpelletsen blandad 1 vecka nu utan problem
4 dgr med blandning 50/50 2 dgr 70/30 1 dgr med 80/20. Aska? inte mycket mera en vanlig träpellets :shock:
Är inte riktigt nöjd med hur jag styr blandningen.Som det är kopplat
nu har ett tidrelä som fördröjer tiden innan den skruven som matar
träpellets startar.Vilket gör att första tiden matar den bara in torvpellets
tills reläet drar och matar in blandat.Skulle vara bättre att kunna styra
varvtalet på ena skruven , så det blev blandat hela tiden.Får försöka
fixa det.Ställde tillbaka på 70/30 idag , då jag kollade i brännaren.
Bildades mera slagg dock inte mera än vad brännaren klarade av.
TROR att kunde jag fixa till så att den blandade pelletsen hela tiden
så skulle det inte vara några problem att köra den 80/20 blandning
kanske mer ,utan problem?Verkar funka bra med dom grejerna jag har i varjefall.

Ha Det

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
M_O
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 21:29
Kontakt:

Inlägg av M_O »

Kunde inte låta bli, beställde torvpellets för provkörning. Inga problem alls att köra den, uraskningen håller koppen helt ren. Har kört med växelvis eltändning och underhållseldning. Luktar lite kneppigt när man eldar den bara. Har kört nu snart 150 kg.
Panna Euronom Viking B16 GL med automatisk uraskning (Tryckluft)
Bollnäs, BioNordic Pelletsbrännare AB
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hej

Kul att det är tillverkare med och diskuterar,tycker jag är kul.
Roligt om det funkar i B 16.Jag får inte till det riktigt med bara
torven , har nu även satt dit en varvtals regulator ,för att kunna
blanda mer exakt . Tänkte ha det , inte bara till torven .Blir säkert
mera projekt.Stämmer nog som du säger att det luktar om man
bara kör torven .Men jag känner inget nu när jag kör den blandad.
Blev snopen vad beträffar askan , inte alls så mycket som jag befarade
först.Kommer nog att ta ett test till med barken med tänkte jag.
Även halmen måste jag kolla upp.Har även tryckluft till PellEcon
Men har inte testat det än på torven.Vill först se om det funkar som
brännaren är .Ska jag vara ärlig tror jag inte det hjälper med det i
mitt fall heller.Tror inte på bara torv i min brännare .Funkar det i
B 16 är det bara att gratulera :wink:

Ha Det

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Yngveax
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 apr, 2007 19:40
Ort: Östervåla

Inlägg av Yngveax »

Då kanske man ska köpa en B16 istället för Pelleco då.......hmm
CTC 266B -68, Eco Tec A4
dragbegränsare KW Z 150
Oljetank som förråd, Askfälla hemgjord
Ved-förugn Kenjon FU 26
Solvärme, Lesol3, 5kvm, 500 liter tank
180 kvm (2 plan), +100 kvm källare, 1950
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har ingen anledning att testa olika bränsleslag men jag tycker att det är kul och intressant att andra testar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Yngveax skrev:Då kanske man ska köpa en B16 istället för Pelleco då.......hmm
Skall jag säga vad jag tror så tror jag Pelleco har större förutsättningar att klara det än B16. Klarar B16 det som är en vanlig övermatad med tryckluftsotning så borde ex Pellx klara det.

Jag är skeptisk till tryckluftsotning och alternativpellets.
Min erfarenhet säger att det inte är askan som är problemet, det är "böset", sintring, grusaktiga anhopningar.
"böset "behöver något som mekaniskt avlägsnar det då det kan bränna fast. Det fluffiga askan och ökade askmängden är en piss i Nilen jämfört med "böset".

Pellecon påminner om ex en Stoker fast stokern är mycket fetare, grövre och gjord för att elda all möjlig skit. Det måste i mitt tycke till något som rent mekaniskt avlägsnar askan, askskrapa eller skruv i Stokerstil.

Köp en B16 och elda allt udda du kommer över, glöm inte rapportera här bara. Funkar det inte så reklamera den.


Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hej

Har kört c:a 300 kg torv nu ,funkar bra blandat och med lite
funderingar och ombyggnad för att få till blandningen .Detta
har jag inte gjort för just torven .Min mening när jag köpte
brännaren var att just kunna testa olika alternativ.Brännaren
i sig är inte ombyggd ,det ligger grejer till den med om jag
skulle vilja sätta dit det . Det jag håller på med är bara en
typ hobby eller vad man ska kalla det plus att jag tycker det
är intressant.Men som ovanst nämnt i en annan tråd ,det brukar
inte gå smärtfritt.Tar mycket tid och meckande .Så det går inte
att bara slå i förrådet och köra på om någon tror det?Företaget
jag köpte brännaren av upplyste om problemen med barken som
var aktuellt när jag köpte den. Brännaren funkar bra med bark
men pannan som jag kör med är rätt trång med tanke på askmängden
Som nämnts innan jag tror inte det blir någon komfort med bara torv i min brännare.Vad beträffar trycklufts uraskning
har jag samma åsikt som ovan.Men har dom lyckats få till det så är det bara att gratulera.Sedan det jag håller på med
.Om det är värt det vet jag inte .(men håller på så länge det roar mig)
Kommer säkert sätta dit andra alternativ oxå.

Ha Det

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Yngveax
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 07 apr, 2007 19:40
Ort: Östervåla

Inlägg av Yngveax »

Roligt att läsa inlägg från alla - jag fortsätter att läsa.
//Yngve
CTC 266B -68, Eco Tec A4
dragbegränsare KW Z 150
Oljetank som förråd, Askfälla hemgjord
Ved-förugn Kenjon FU 26
Solvärme, Lesol3, 5kvm, 500 liter tank
180 kvm (2 plan), +100 kvm källare, 1950
jumpy
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 08 maj, 2006 11:32

Barkpellets

Inlägg av jumpy »

Jag har kört med barkpellets i snart 2 år nu.
Det funkar hur bra som helst,en del skriver att det inte är värt allt merarbete mot träpellets.

Det enda merarbete är att man får mera aska att bära.
Viking B30 GL,CTC V25
Bulkförråd,hus 1995 155m2.
Verkstad 85m2. Kulvert,acktank. Kalmar
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Fanns det tryckluftsotning som funkade för 2 år sedan till din brännare ?
Trodde det var en nyhet.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
jumpy
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 08 maj, 2006 11:32

Inlägg av jumpy »

Snart 2 år! det exakta är 1 år o 8 månader,jag var bland dom första som uppgraderade från 9990 till GL.
Vi provade med barkpellets i 9990,det funkade inget vidare.
Viking B30 GL,CTC V25
Bulkförråd,hus 1995 155m2.
Verkstad 85m2. Kulvert,acktank. Kalmar
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Har kört blandningen med torven c:a 2veckor utan aska ur .Gjorde
det i lördags kväll ,kunde kört en vecka till :roll: :?: .Brännaren
tuffar på fint .Har ju varit varmt en vecka med , tänkte om det
blev problem ,som nämdes i en annan tråd .Men nix , den har inte
varit över inställd temp. Har visserligen ett element som står på lite i tvättstugan
sedan har ju inte nätterna varit varma .Men för min del tror jag det
ska gå bra att köra året runt med brännaren .Som det ser ut nu blir
nästa grej att fixa till barkpellets igen .Ska visserligen till Skåne snart,
men det är andra med (som jag inte tror , tycker att pellets är så
intressant) annars skulle jag åkt över till Laholm och kollat halmpelletsen.
Så jag tror det blir att försöka fixa hem lite barkpellets och testa innan.
Ska bli intressant och se vad som händer om man blandar den :?:
Som nämnts innan är nog pannan det största problemet för min del.
Alltså att den är rätt trång med tanke på askan .Brännaren klarar det
fint.Men visst det går att köra med bara barken som jumpy
skrev : blir bara mera aska att bära.Får se om det går att fixa hem
lite .

Ha Det

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Skriv svar