Torvpellets

EcotecA3
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 22:54

Torvpellets

Inlägg av EcotecA3 »

Måste berätta detta :D Kör på torvpellets sedan ett par dar och det funkar finfint, fick ställa ned matning på internsksruven lite bara. Mycket billigare mot de 2500kr/ton som vanlig pellets verkar kosta idag :D :D
Sintringen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 10:58
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Sintringen »

Det står ju att det används från 50 Kw och uppåt, hur ser det ut efter ett dygn? Mycket aska? Sintring? Skriv mer!!!!!! nu vill ju alla ha mer info om ditt projekt.
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
EcotecA3
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 22:54

Torvpellets

Inlägg av EcotecA3 »

Ska dra en uraskning i kväll och kolla lite men det är väl kanske tidigt, blir kul att kolla om en vecka.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Vad ligger priset på?

samt någon länk till en återförsäljare hade varit fint så mna kunde läsa lite.=)
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
EcotecA3
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 22:54

Torvpellets

Inlägg av EcotecA3 »

Köpte hos: http://www.bravarme.se/
Fakturan ej klar men fick 5 ton för ca kostnad 1600kr/ton(12mm)+frakt till sthlm. troligt ca 1100kr=kostnad totalt 1820kr/ton bulkat o klart. Besparing på 5 ton är då ca 3400kr :) mot vanlig pellets för 2500kr/ton dessutom verkar det vara mer energi i torvpellets då internskruv fick ställas ned.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Var ju välldigt förmånligt med Fastprisavtal.
synd att man inte kör bulk =/ men kanske funkar med storsäck 1862 +frakt är inte dåligt om det funkar bra.

Hur fungerade frakten, 3ton minimum?
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

glömde fråga..
varför bestälde du 12mm?
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
EcotecA3
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 22:54

Torvpellets

Inlägg av EcotecA3 »

Ville testa och visste ej hur mycket jag kunde ta så jag hade tur och fick en specialdeal först på 2000kr/ton ink. frakt vid beställning av 3 ton... Men nu fick 5 ton plats :lol: tursamt nog.
Tog 12mm för de var 100kr billigare/ton. Har även märkt att det är lite 8mm blandat med så det ser skitbra ut.
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Inlägg av Highlander »

Någon som har testat med torvpellets i en KMP eller liknande, övermatad brännare alltså. Måste ju bara testa med torv framöver om nu inte man blir avrådd å det bestämdaste! Jag menar 1700:-/ton jämfört med 2100:-/ton som jag nu fick betala senast, det blir ju bra många spänn per år när man bränner upp ~6,5ton/år. Nu var ju iofs 2100:-/ton inkl frakt så man får väl kolla upp vad det kan bli för fraktpåslag. Dessutom så verkar ju torvpelletsen ha ett högre energi innehåll än "vanlig" pellets, så förbrukningen borde ju minska. :D
Hur är torvpelletsen att förvara? Lukt? Känslighet för fukt? Har mitt bulkförråd i pannrummet i källaren så man vill ju inte dra in något "elände" i huset! :?
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
EcotecA3
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 22:54

Torvpellets

Inlägg av EcotecA3 »

Luktar bara friskt typ ozon eller liknande från bulkförrådet, blev själv överraskad. Jag har mitt förråd i pannrummet med. Får ta uraskningen i morrn då det har blivit en liten vinvirvel denna kväll.
Ställde förresten upp matning 10% men den är fortfarande nedställd -10% mot innan och då får man tänka på att detta är 12mm.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hej
Låter intressant det här hoppas du håller oss uppdaterade
om hur det går.

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
EcotecA3
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 22:54

Torvpellets

Inlägg av EcotecA3 »

Torvpelletsen sintrar mycket i min brännare just nu :( Har provat att ställa om matning fram och tillbaks men får ej till det. Det blir så mycket så jag måste nog rensa dagligen. Har t.o.m. fått eldstopp 2ggr. Brännaren är annars okänslig för typ vanlig "dålig pellets" och jag kunde lätt köra den 2 veckor mellan uraskningarna.
Ska låna ett instrument och ställa in förbränning/matning mer exakt men jag misstänker att sintringen kommer att kvarstå.
Jag har för mig att det finns brännare idag som rensar brännkopp med tryckluft mellan körningarna, de brännarna kanske klarar sintring bättre?

Om ni testar torvpellets så kanske ni inte ska köpa 5 ton första gången.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Torvpellets har ju diskuterats förut och då nämndes det att svavelhalten var hög, se denna tråd:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6082

Finns det några fakta om att elda med torvpellets? T.ex. miljöpåverkan, ev. åverkan på skorsten m.m.?

Ang. brännare som rensar med tryckluft så är det nog denna du tänker på: http://www.pelletseldning.nu/produkt_b16.html
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
EcotecA3
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 22:54

Torvpellets

Inlägg av EcotecA3 »

Jag körde med olja förut och jämfört med det så måste ju torvpellets vara mer miljövänligt eller vad tror ni? Vanlig pellets är ju snart inget alternativ med dagens priser - Det är kanske läge att köpa lite billig och skitig el nånstans ifrån för att överleva.
Japp exakt, en sån Viking brännare skulle vara fränt att testa med torvpelletsen
läs: Automatisk uraskning
Två pneumatiska munstycken skär som luftknivar bort sintring alternativt askakaka i koppen vid uppstart. (kompressor ingår ej) Koppling CEJN.
EcotecA3
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 22:54

Torvpellets

Inlägg av EcotecA3 »

Skulle kunna tänka mig att byta undrar just vad en sån Viking brännare kostar. Ingen som är intresserad av en EcotecA3 eller nån form av bytesaffär. Man står ju som sagt här med 5 ton :shock:
Skriv svar