Ni som skriver att gräsmattan dör, Vad är det som dör??
Allt grönt i en gräsmatta är inte gräs o ska inte vara där men därimot gräs mår fint av aska därimot ogräs/mossa o annat man inte vill ha tycker inte lika bra om askan..
Enligt skogsvårdstyrelsen bör man inte strö mer än 2 liter aska/m2 o det är helt lagligt, Därimot bör man inte he aska i trädgårdslandet el på bärbuskar då det kan/finns tungmetaller mm som kommer från träden som pelletsen gjorts av..
Nått som fungerar utmärkt är att smälta bort snön med aska, Ifjol började min gräsmatta vara grön när grannes blev snöfri.. Funkar fint med typ barnspade o kasta ut det så blir det bara ett tunt lager..
En sak till är att kalk mm som finns i askan fälls inte ut så snabbt i gjorden så effekten märker man inte första året så mycket av..
Jag har fått i mer aska i år så jag kommer strö ut ca 180 liter aska på mina 1000 m2 gräsmatta om nån vecka då våren kommer på riktigt, Tidigare år har jag spridit 50 liter/år men de räcker bara till halv ytan men nu ska de bli svart

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd