Stora skillnader mellan olika pannor

Skriv svar
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Re: Stora skillnader mellan olika pannor

Inlägg av Honda »

Hmm, nu gör du nog dig skyldig till en liten vurpa. Du har gjort noggranna mätningar på din panna och kan visa med siffror att din panna fungerar över ett stort effektområde, vilket är alldeles utmärkt, men sedan drar du en slutsats om att en annorlunda konstruerad panna inte kan ha ett lika brett effektområde.

Obs att det behöver ju inte vara fel, men det är inte en slutsats utgående dina mätningar, det är nog mera baserat på rykten och andras undersökningar... :-)

Min nya panna har 6 runda stående tuber med turbulatorer i form av spiraler av ca 5mm 'pianotråd' och parad med min nya modulerande brännare så köper jag minst 5% mindre pellet varje år, troligen närmare 10% men det vågar jag inte lova efter bara 3 vintrar, jämfört med min förra moderna effektiva oljepanna med on/off brännare (KMP px20). Så även om det inte går rent logiskt att avgöra om det är pannan eller brännaren som är bättre då jag har ersatt flera variabler samtidigt så kan man nog med fog säga att trots att pannan har tuber och turbulatorer så fungerar den alldeles utmärkt på halva märkeffekten där jag gör av med större delen av årsförbrukningen, och det finns absolut ingenting som tyder på att den skulle sluta fungera vid 1/4 av märkeffekt. Enda sättet att veta säkert är väl att köra några år med med on/off och jämföra, men det har jag helt enkelt ingen lust med.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Icecap då kan du ju precentera verkningsgraderna vid låga effekuttag ur pannan!
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Förresten, det går ju att dra en till slutsats av Icecap's resultat: om du har samma verkningsgrad från 6 till 12 kW, och trots det en besparing på 4-7% vid modulerande drift, så betyder ju det att dina start/stopp/stilleståndsförluster är i storleksordningen 4-7%.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Erik_73: det var då konstigt vad fokuserat du är på sådana siffror! Du verkar inte ha så mycket erfarenhet faktisk. Jag struntar fullkomligen i vilken verkningsgrad den har så länge rökgastemperaturen inte skenar iväg, det jag kan vinna vid att byta panna kan jag inte tjäna in innan den nya panna har slut på förväntat levtid. Vid 12kW ligger rökgastemperaturen på ung. 220°C om jag inte minns fel och vad det ger i verkningsgrad är som sagt synnerligt oviktigt för mig, det är det i vilket fall som helst!

Honda: stilleståndsförlusten har jag kollat så den stora delen av vinsten är kallstartsförlusten.
Och ja, det kan vara ett antagande från min sida att pannor med tuber har ett smalare effektområde men med tanke på det som skriva med att man minsann måste köra på märkeseffekten, plugga tuber osv. är det en slutsats som lätt kommer.

Sedan vet jag lika väl som andra läskunniga att tuborna pluggas för att det ska släppa ut en viss mängd energi för att skorstenen inte ska fyllas av kondens. Och av det kan man konkludera att ska man ha ett effektivt system ska man ha ett isolerat rostfritt skorstensrör som tål att köra med kondenserande drift och sedan köra modulerande effekt, kan man välja en panna med hög verkningsgrad!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Honda: Dina "turbulatorer" låter mer som sotningsspiraler än turbulatorer. Du har väl fortfarande ett stort hål i mitten med potentiellt laminärt flöde.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

"Potentiellt laminärt flöde" kanske jag har, men pannan kyler ju rökgaserna till under 100 grader på lägsta effekt så mer turbulens vill jag nog inte ha.

Och om mina "turbulatorer" inte fungerar som turbulatorer över huvudtaget vid någon effekt så betyder ju det att alla turbulatorpannar fungerar minst lika bra som min på låg effekt, eller hur?
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Icecap, är verkningsgraden så dålig att du inte vill skriva vad du fått fram av dina mätningar, är övertygad om att du hade precenterat det ifall det var som du påstår att det knappt är nån skillnad gentemot en modern panna, är svårt att räkna hem ett byte av en gammalpanna om man skulle intala sig att den hade en verkningsgrad på nästan 90% och gjorde beräkningarna utifrån det...
Senast redigerad av Erik_73 den sön 13 apr, 2014 19:14, redigerad totalt 1 gånger.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Hallou kom på en liten fråga ..
låt säga att man har en panna som man höjer verkngraden med 15 % från typ 75% till 90 % o har en förbrukning på låt säga 4 ton/år ..hur mycket pelle tjänar man in /år när man höjt verkngr ?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Ronald skillnaden i verkningsgrad som du anger är ju ungefär som mellan den sämsta och bästa pannan i testet där dom uppger en besparing på runt 800kg
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Bra o tack för svar.Erik! . Ca 2 papp då i inbesp/ år...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och det korrekta värde är från 4 ton/år till 3,33 ton/år. Alltså en besparing på 0,8 pall.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Icecap skrev: Vid 12kW ligger rökgastemperaturen på ung. 220°C om jag inte minns fel och vad det ger i verkningsgrad är som sagt synnerligt oviktigt för mig, det är det i vilket fall som helst!
Jo men vid vilken panntemp? Iaf på min panna så spelar ju avkylningen från pannvattnet ganska stor roll över en brännarcykel.

Som referens kan nämnas att vid halvsotat (1.5 ton eldade) har jag en rökgastemp på 140-145 vid 83 grader i pannan och 15kW effekt. Hur mycket effektivare är då min panna jämfört med din? Finns det några tumregler typ "x antal grader i RGT ger y antal procent i verkningsgrad"?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Höjer man verkningsgraden 15% på en panna med 75% verkningsgrad så hamnar man på 86% verkningsgrad. Det innebär att man får ut 15% mer energi ur samma mängd pellets.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Finns det några tumregler typ
Enligt http://www.mhes.dk/Virkningsgrad.xls så är skillnaden mellan 220 grader och 145 grader 4,6 procentenheter (83,7% -> 88,3%) vid 13% CO2
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Spännande. Då får man räkna ut sin "snitt-rgt" över en eldcykel (efter startfas) när man kör on/off då. Skulle bli strax under 90% verkningsgrad i mitt fall.

Verkar ju inte helt orimligt.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar