Varför går det så mycket Pellets ??

Låst
mackee
Fröträd

Inlägg av mackee »

Ett "mag" rör då. Skalbar utsignal?
Lite intresserad då jag använder 4-20mA eller 0-10V på loggern samt att jag slipper bygga en egen. Behöver ju bara en ingång istället för tre då!
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

mackee skrev:Ett "mag" rör då. Skalbar utsignal?
Lite intresserad då jag använder 4-20mA eller 0-10V på loggern samt att jag slipper bygga en egen. Behöver ju bara en ingång istället för tre då!
Om jag skall vara ärlig vet jag inte vad du har för logger.
Hur skall du kunna mäta det riktiga flödet och få rätt mätvärden utan att installera en riktig mätare som mäter flödet ???Det är ju ett(Rörinstallations arbete) Man kan väl inte mäta rätt flöden utan på röret?Detta måste ju installeras på returledningen från huset.

Det kanske finns några andra alternativ förklara!!

Ved Profilen.
mackee
Fröträd

Inlägg av mackee »

Har ett magrör liggandes som lämnnar skalbar utsignal och så använder man två pt100 givare. Detta kräver tre analoga ingångar och sen lägger man beräkningen i programet för datainsamling.
Finns magrör med med klampar för montering utanpå rör. De har lite sämre mätnogranhet och behöver en del data på röret samt mediet du mäter.
Vad det beträffar logger så använder jag en INTAB logger med 8 anloga in
+ 4 pulsingångar samt 1 eller två digitala in + triggerfunktion samt valbar samplingtid och Online eller offline loggning.
Med ditt instrument sparar man 2 analog ingångar man kan använda till annat.
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

[quote="mackee"]Har ett magrör liggandes som lämnnar skalbar utsignal och så använder man två pt100 givare. Detta kräver tre analoga ingångar och sen lägger man beräkningen i programet för datainsamling.
Finns magrör med med klampar för montering utanpå rör. De har lite sämre mätnogranhet och behöver en del data på röret samt mediet du mäter.
Vad det beträffar logger så använder jag en INTAB logger med 8 anloga in
+ 4 pulsingångar samt 1 eller två digitala in + triggerfunktion samt valbar samplingtid och Online eller offline loggning.
Med ditt instrument sparar man 2 analog ingångar man kan använda till annat.[/quote

Ok Tråden här ligger kvar .
Hör av dig med temperaturer när du är i gång.

Ved Profilen
mackee
Fröträd

Inlägg av mackee »

Okej. Tackar
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

mackee skrev:Okej. Tackar
Kollade mitt hus förbrukning just nu 2,8 kw förbrukning vid -3 grader.Vid ett flöde på 701 liter / timme. Tempdiff / delta T =3 grader.
Strypte returen ännu mera då vart förbrukningen 1,8 kw vid ett flöde på 680 liter / timme. Då blev det kallt i det sista rummets element i huset.
Obs. Det är samma temperatur skillnad mellan framledning och retur på bägge testerna.I denna test ändrade jag bara flödet.
Det gäller tydligen att veta, eller logga temperaturer för att kunna se detta.Det går tydligen inte att bara spekulera,eller tro saker och ting.

Slutsatts av detta är kanske inte att strypa flödet från radiatorsystemets retur när man skall injystera värmesystem, utan att köra fram rätt temperatur redan från början från pannan /acktanken eller vad man nu har!!

Detta kanske inte är så enkelt för den som inte har koll på samtliga temperaturer eller flöden i huset där man bor!!!

Ved Profilen.
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Ved Profilen,
Har du shuntstyrning?
Hur länge väntar du innan du mäter efter en ändring?
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Ved Profilen skrev:
Kollade mitt hus förbrukning just nu 2,8 kw förbrukning vid -3 grader.Vid ett flöde på 701 liter / timme. Tempdiff / delta T =3 grader.
Strypte returen ännu mera då vart förbrukningen 1,8 kw vid ett flöde på 680 liter / timme. Då blev det kallt i det sista rummets element i huset.
Obs. Det är samma temperatur skillnad mellan framledning och retur på bägge testerna.I denna test ändrade jag bara flödet.
Det gäller tydligen att veta, eller logga temperaturer för att kunna se detta.Det går tydligen inte att bara spekulera,eller tro saker och ting.

Slutsatts av detta är kanske inte att strypa flödet från radiatorsystemets retur när man skall injystera värmesystem, utan att köra fram rätt temperatur redan från början från pannan /acktanken eller vad man nu har!!

Detta kanske inte är så enkelt för den som inte har koll på samtliga temperaturer eller flöden i huset där man bor!!!

Ved Profilen.
Enligt detta resonemang har du minskat energiförbrukningen med 30% genom att minska flödet med 4% ????

Låter märkligt. Vad händer med de 30% procenten annars ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

elvis skrev:
Ved Profilen skrev:

Ved Profilen.
Enligt detta resonemang har du minskat energiförbrukningen med 30% genom att minska flödet med 4% ????

Så är läget!!
Läs vad jag skriver.
Jag testade bara flödet med samma temp diff på flödes mätaren.
Testen har jag inte gjort under en längre tid Ca 0,45 minuter.

Ved Profilen
Senast redigerad av Ved Profilen den lör 16 dec, 2006 23:26, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:
Ved Profilen skrev:

Ved Profilen.

Visst har energiförbrukningen minskat men det räcker ju inte till då ett rum inte klarade att hålla värmen.. :?

Stänger jag värmen helt minskar förbrukningen oxå men det blir kallt i hela huset..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Frågan kvarstår.

Varför får huset en så absurdt mycket högre förbrukning vid 4% högre flöde ?

Ökar du flödet till 800 liter, kommer husets energiförbrukning då bli 5 kw ?

Jag har otroligt svårt att tro på detta.
Värme tillförs byggnaden, värme avgår i form av ventilationsförluster och strålningsförluster / isolationsförluster genom väggar, tak och golv.

Att ändrat flöde genom rör och radiatorer höjer eller sänker förbrukningen nåt nämnvärt har jag svårt att förstå.

Samma temperatur inne i bostaden borde avge samma förluster oavsett hur värmen tillförs. Isoleringen och ventilations aggregatet eller självdraget genom skorstenen har ingen aning om hur snabbt vattnet flödar i systemet.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev: Testen har jag inte gjort under en längre tid Ca 0,45 minuter.

Ved Profilen
Måste nog testa under ett dygn o kolla innetempen i hela huset innan man vet hur det ser ut.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:
Ved Profilen skrev: Testen har jag inte gjort under en längre tid Ca 0,45 minuter.

Ved Profilen
Måste nog testa under ett dygn o kolla innetempen i hela huset innan man vet hur det ser ut.. :roll:
Läs vad jag skriver.
Jag har bara testat flödet kontra temp diff mellan fram och retur.
Bara som en information.
Jag vet vad mitt hus förbrukar.
Ved profilen.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

elvis skrev:Frågan kvarstår.

Varför får huset en så absurdt mycket högre förbrukning vid 4% högre flöde ?

Ökar du flödet till 800 liter, kommer husets energiförbrukning då bli 5 kw ?

Jag har otroligt svårt att tro på detta.
Värme tillförs byggnaden, värme avgår i form av ventilationsförluster och strålningsförluster / isolationsförluster genom väggar, tak och golv.

Att ändrat flöde genom rör och radiatorer höjer eller sänker förbrukningen nåt nämnvärt har jag svårt att förstå.

Samma temperatur inne i bostaden borde avge samma förluster oavsett hur värmen tillförs. Isoleringen och ventilations aggregatet eller självdraget genom skorstenen har ingen aning om hur snabbt vattnet flödar i systemet.
Elvis!
Formeln är l/h*1.16*tempskillnad/1000=effekt.

Ex.1 700l/h*1,16*3/1000=2.4kw
Ex.2 800l/h*1,16*3/1000=2.8kw.

Ännu en gång jag bara testade att strypa returen.
Möjligen lite luft kvar i systemet efter värmemängdsgivarens installation.
Efter som inte matematiken stämmer!!
Senast redigerad av Ved Profilen den sön 17 dec, 2006 00:23, redigerad totalt 2 gång.
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Ved Profilen skrev: Läs vad jag skriver.
Jag har bara testat flödet kontra temp diff mellan fram och retur.
Bara som en information.
Jag vet vad mitt hus förbrukar.
Ved profilen.
Vi är nyfikna på dina mätvärden!
Ett hus har ett värmebehov (beroende på isolering mm), har man shuntstyrning och event termostater så tillgodoses värmebehovet automatiskt. Men om man kan sänka värmebehovet genom att sänka flödet och samtidigt se till så att inte shuntstyrning höjer framledningstemp så är det ju intressant för förbrukningen.
Om du gör mätningen under en kort tid utan att låta systemet, huset och temp att anpassa sig så att du ser hela slutresultatet är mätvärdet inte så intressant, jag kan också strypa flödet och konstatera att jag spara massor men vad händer med tempen? och inomhus miljön?
Förresten var stryper du flödet, över alla radiatorer eller vid pannan?
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Låst