För er som är intresserade av energiförbrukning.

Här diskuteras allt kring vedeldning
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

matwil skrev:
André skrev:
Ved Profilen skrev:
Minskade flöden spar energi!!

Ved Profilen.
Hur du får det till att huset behöver mindre energi för att hålla en viss temp bara genom att minska flödet får ja inte ihop..

Sen har du för hög returtemp sett till framledningstempen för att det ska va bra för vedeldning, Du får ut mer ur tankarna med större diff...
Större diff får du med lägre flöde men det den diff du har nu passar bra till vp..
Vi har nog förstått att du inte hajjar detta Andre. Varför provar du inte på din egen anläggning och se om du får resultat.
Det har jag fått med jämnare innetemp mindre flisförbrukning = bättre komfort och mindre jobb.

Så snälla sluta hacka sönder tråden. Kan jag vara mer tydlig?
Den som inte fattar är väl den som tror att man kan sänka husets energibehov med 30% genom minskat flöde med 4%

Testade igår att strypa returen med enda resultatet att framledningstempen steg med 5° o returen sjönk med 1° så jag har då för små radiatorer för att det ska gå att göra något mer där..

Har samma framledningstemp som VP 33° o retur 31° då det ligger runt 0° ute men då jag ströp flödet fick jag 38° framledning o returen 30°
Det började även bli missljud då o vad framledningstempen skulle bli om det är -20 kan jag bara tänka mej, Typ 85° el liknande vilket int är någon hjdare direkt...

Så nu vill jag att ni som "hajjar" berättar/förklarar hur ett lägre flöde på 4% kan göra att husets energiförbrukning sjunker med 30-40% :shock:
Tyvär hajjar jag inte därför att det måste va relativt nytt besparingstips o inget vi lärde oss på vvs linjen på 80 talet iaf utan energiförbrukningen sänkte man på den tiden genom sänkt innetemp/mer isolering på huset.. :roll:
Samma sak har jag bara läst än idag men det är ju fantastiskt att det finns folk som kommer fram till nya saker nu i energispartider..
Inte helt fel att sverige kan sänka sin energiförbrukning med 30% för uppvärmning genom att folk sänker sina flöden med 4% (Om inte alla utom jag gjort det redan förstås)

matvil är du säker på att din flis förbrukning inte är lägre genom bättre flis el lägre utetemp (väder o vind)??????????????????????????
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Dubbelpannan
Gallringsobjekt

Pumphastighet

Inlägg av Dubbelpannan »

Henrik! Titta vad du hittat... =o) Självklart borde väl detta fungera, tänkte inte på dessa varvtalsregulatorer. Prova!

Ett problem som jag hade när jag körde på mycket lågt flöde genom att strypa på kranen, var att vissa radiatorer helt plötsligt inte ville bli varma, men då måste man komma ihåg att mitt värmesystem emellanåt hinner kallna helt, och det var vid sådana uppstarter som problemen kom. Berätta gärna hur det gick!
ERYL dubbelpanna 60-tal
500 L acc
Hembyggt ladd m. elektronik och
shuntauto
Värmer 100m2 1 1/2 plans 30-talskåk
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Hej Alla!

Nu tycker jag så här.
Denna tråd har varit både rolig samt något tråkig i vissa fall.
Nu struntar vi i det Livet måste gå vidare.

Dom som vill ha höga flöden i sina anläggningar kör pumparna på max läge. I dom flesta fall läge 3.
Samt ni som vill ha låga flöden i era system kör pumparna på lägsa hastighet I dom flesta fall läge 1.

Ni som märker någon skillnad med ett lägre flöde kan gärna höra av er på denna tråd.Då får verkligheten eller rättare sagt naturlagarna säga sitt.

P.s Ni som kör pumparna på läge 1 Höj pumphastigheten till 3.Kör så någon vecka.
Gör ett inlägg på denna tråd Vad som hände.

Thats it!!

Ved Profilen..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:Hej Alla!

Nu tycker jag så här.
Denna tråd har varit både rolig samt något tråkig i vissa fall.
Nu struntar vi i det Livet måste gå vidare.

Dom som vill ha höga flöden i sina anläggningar kör pumparna på max läge. I dom flesta fall läge 3.
Samt ni som vill ha låga flöden i era system kör pumparna på lägsa hastighet I dom flesta fall läge 1.

Ni som märker någon skillnad med ett lägre flöde kan gärna höra av er på denna tråd.Då får verkligheten eller rättare sagt naturlagarna säga sitt.

P.s Ni som kör pumparna på läge 1 Höj pumphastigheten till 3.Kör så någon vecka.
Gör ett inlägg på denna tråd Vad som hände.

Thats it!!

Ved Profilen..

Men VA F-N det är väl det som rekomenderas i alla trådar (utom rörkrökarna som väljer 2/3) o ingen jag känner har då pumpen på läge 3 (vilket jag kollar det första jag gör)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag kör i läge 1.Förstår inte hur man ska kunna optimera mera.Stryper man returen så låter det ju i hela huset och det vill jag inte ha..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

elvis skrev:
Ved Profilen skrev:
logaritmen skrev:VA FAN ÄR DETTA?
VAD HAR JAG MED DET HÄR ATT GÖRA.
LOGARITMEN
Undrar jag med??

Ved Profilen..
Läs Forumreglerna !

Endast ett nick tillåtet.

Använd inte två profiler !
Är det så svårt att fatta !
Helt rätt info. elvis . :wink: Tycker attt det är svagt att köra
med 2 profil namn!!!!! Har bevis genom ipnr mm.
Men det är bara Pelle som kan agera att ta bort en medlem.
Det är därför vi måste ha REGLER , sen är det vissa som gnäller
om detta men personligen tycker jag att det bara radera dom som
inte acepterar detta.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

André skrev:

Men VA F-N det är väl det som rekomenderas i alla trådar (utom rörkrökarna som väljer 2/3) o ingen jag känner har då pumpen på läge 3 (vilket jag kollar det första jag gör)
Tyvärr Andre så finns det många nykomlingar som inte har tänkt på detta med pumphastigheter. Finns även dom som äger hus och aldrig har satt sig in hur sitt värmesystem fungerar.

Om man är intresserad eller har det som yrke ser man mycket som en självklarhet. Har man sedan eldat med olja i många år och går över till pellets eller ved så har man kanske inte kunskapen från början, man förlitar sig oftast på sin installatör, som i sin tur kan ha kopplat helt fel fast husägaren tror det är problemfritt och fungerar till 100%.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Micke skrev:
elvis skrev:
Ved Profilen skrev: Undrar jag med??

Ved Profilen..
Läs Forumreglerna !

Endast ett nick tillåtet.

Använd inte två profiler !
Är det så svårt att fatta !
Helt rätt info. elvis . :wink: Tycker attt det är svagt att köra
med 2 profil namn!!!!! Har bevis genom ipnr mm.
Men det är bara Pelle som kan agera att ta bort en medlem.
Det är därför vi måste ha REGLER , sen är det vissa som gnäller
om detta men personligen tycker jag att det bara radera dom som
inte acepterar detta.

Tycker det även skulle finnas regler på hur man uppför sig för övrigt också då på forumet. Vissa, nämner inga namn har ju en stor tendens att hacka sönder trådarna med skitsnack.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Helt rätt Karla :wink:
Det är därför jag har raderat vissa inlägg , men då får man fan för det.
Du vet en del sitter och räknar hur många inlägg dom har :roll:

Hur som helst jag LÅSER denna topic !!!! för det verkar
bli mera skit en nytta.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Låst