Vad tror ni om denna Biomatic?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Luftslitsarna har sagts är skillnaden, Är då det som skiljer 20 mot 25 kW koppen.. Jag kan försöka komma ihåg att mäta slitsarna då jag ska rengöra brännaren..

Alltid svårt då det byts grejer o man inte vet vad som är ändrat, Tillverkarn verkar vara lite rädda om den informationen :?
Sot på sybglaset blir det efter några dagrs drift även om allt är rätt justerat så om det blir lite tonat efter 1-2 dygn är inget som gör nått men optovakten ska inte bli sotig på 2-3 år om de är som de ska.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Konstigt nog så har inte optovakten sotat igen fast den gått så fett.
Men kollade nu i källaren och tittglaset har sotat igen rejält, nästan tjärat igen så den verkar gå fett ändå. Ska ta och göra rent fläkten imorgon så får vi se om det blir bättre.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Har inte fått bort fläkten då jag har legat sjuk men ska försöka göra det i helgen. Kikade lite på den men vad behöver jag ta bort för att få lös den?

Pannan började dessutom ryka in som tusan igår, suck.
Kan de bero på dålig fläkt? Svärfar kommer imorgon och sotar skorstenen så vi kan utesluta det.
Dessutom krånglar avloppet så det måste jag också ta tag i nu i helgen. Suck...
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Så nu fungerar det igen, skorsten var igensatt och det fanns tjärbildning i den.
Misstänker ju som sagt fläkten ger för dåligt flöde så jag kommer beställa en ny så jag vet att det blir rätt flöde i den.
Om det inte finns nåt sätt att möta att den fungerar som den ska på något sätt.
Nu har jag ställt upp fläkten rejält iaf, först till 40% och kollade efter ett par timmar men titglaset var helt igensotat redan då så nu står den på 45% för den måste få för lite luft för pelletsen är ju invägd.
ingto
Prima virke

Inlägg av ingto »

Har du tryckluft? Gör då som Andre tipsat om i andra trådar. blås ur fläkten men OBS var försiktig så du inte skadar fläktlamellerna med munstycket. Kolla sedan skillnaden, kanske du slipper utgift för fläkt!
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Verkar som fläkten håller på att lämna in, Men det är bara öka till 100% om det är så alt sänka matningen oxå..
Verkar va fler som fått fläkt problem nu :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Provade att dra upp fläkten till 100% och titglaset sotar fortfarande igen och det borde det väll verkligen inte göra.
Idag har jag hållit på med avloppet i 3½ timme utan att få ordning på det så det får bli första prio för brännaren eldar ju iaf men det kanske får vänta det med för nu har sambon antagligen börjat få värkar så det blir kanske dags att dra till förlossningen om ett tag. :shock:

Ä de int de ena så ä de det andra.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Varför händer allt på samma gång kan man ju undra över men de är då jämt så iaf, Hoppas iaf BB besöket går som det ska för det är endå viktigast :wink:

Funkar de med värme o att den sotar lite utan att stanna så det blir kallt så klarar du dej till nya fläkten kommer, Annars är nästa steg att köra 100% fläkt o dra ner matningen..
I de flesta fall räcker ju 10 kW för att klara värmebehovet även då det är riktigt kallt som de är nu, Vi har -21,5° nu så man undrar vart klimatförändringarna tog vägen :?

Kanske varit lite problem med fläkten även för tidigare ägaren + dåligt sotat :wink:
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Sonen blev född den 13e och allt gick bra, mindre bra har det gått med min beställning jag gjorde samma dag hos pelletsbilen då ordern på fläkten fortfarande står som godkänd och han svarar varken på mail eller telefon så man får ju ingen status öht. Han verkar ha åkt på semester eller något och inte skrivit något om det på hemsidan, det är ju snyggt när man har en firma.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Grattis till tillökningen det är det viktigaste att pojken mår bra resten kommer att lösa sig :thumright:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Tack så mycket, ja pojken mår finfint men det är lite omständligt att bylsa på honom massa kläder för pannan orkar "bara" att shunta ut 42 grader så det håller 17 grader inne nu när det varit kallt.
10 KW räcker nog inte för att hålla min kåk varm iaf, vi hade -28,8 grader härom natten. Huga.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Grattis till sonen!

Kör du både pellets o el nu??

Känns si så där med en nyfödd o 17° inne, Då får ni försöka med allt möjligt för att få upp värmen som t.ex på med ugn o öppna luckan samt in med kupevärmare om de så är för ni ska inte gå o frysa även om man i de flesta fall klär nyfödda/småbarn för mycket..
Vet att våra barn nästan fick värmeslag då vi va till morfars o han eldade så det va 26-28° inne :lol:

Hoppas fläkten kommer snarast :wink:
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Tack tack, ja det känns stort med barn, det var verkligen en upplevelse.

Nej pannan går bara på pellets men det beror på snåltarmen, vet inte hur mycket pellets den käkar i sig nu men det är väll en hel del då den matar dygnet runt och slå på elen på det så blir man ju utblottad.
Ugnen har faktiskt varit igång några gånger när det var som kallats men slog av den efter ett par timmar när knapparna började bli lite väl varma så plasten var mjuk.

Men nu har pannan kommit ikapp lite efter den riktiga köldknäppen så nu är det runt 19 grader iaf och det är betydligt behagligare.
Satte in en lvp i sommras för ACns skull men den fick vara igång och hjälpa upp temperaturen lite men när det är -20 så blir det ju ingen effekt från den.

Ska försöka ta ett snack med pelletsbilen när/om jag nu får tag på han för jag tycker att de ska skriva ut om de inte kan leverera inom de dagarna som står på hemsidan, betalt går bra att göra vilket som verkar det som, hade jag vetat att han var bortrest hade jag ju beställt någon annanstans.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Så länge en VP går så ger den mer än den drar så den kan du köra jämt, Den stannar om de blir för kallt :wink:

Kör du även elpatronen så kommer den bara att gå i om det behövs men pelletsen kommer ändå att gå hela tiden så jag tycker du ska köra den istället för ungn :wink:

Ja de är irriterande med nätbutiker som anger snabb lev men sen händer inget men pengarna ska dom ha omg :twisted:
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

När jag hade igång när det var lite kallt ute så kändes det som att det blåste kallt men det var säkert nån grad varmare än rumstemperaturen fast det kändes kallare för att det blåste, jag har inte så mycket erfarenhet av lvp så jag vet inte hur varmt det ska vara.

Aktiverar jag elpatronen så tror jag att den kommer vara igång jämt för den kommer inte orka upp till börvärdet iaf så 140 kr per dag extra för elpatron så tar jag nog upp byggfläkten på 2 KW som det känns som det blir varmare av den.

Den orkar att värma pannan till typ 60 grader men orkar "bara" att shunta ut 40-45 grader, borde den inte kunna shunta ut varmare?
Men det kanske beror på att jag har högsta effekten på cirkpumpen då det är glapp i lägena på pumpen så högsta hastigheten är den enda som fungerar.
Skriv svar